Jump to content

Batterivakt


lano2

Recommended Posts

  Gunga Din skrev:
det siste man gör när man lämnar båten..........

en klubbkompis kom o sa att nu kutter han huvudströmmen både på + o på - siden, dvs 2 brytare

er dette noe vits, vad vinner man?

kan ikke se at DET skulle være nødvendig :rolleyes:

Kutter du koblingen på den ene batteripolen, er batteriet utkoblet!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
  Gunga Din skrev:
nej jag kan heller ikke se noen vits i dette........

 

Batteriet er utkoplet, tja. Hvis jeg ikke kutter både pluss og minus, og sveiser i skroget, så pajar dynamoens diodebro. Så da er vel ikke batteriet helt utkoplet, eller er det? Når jeg kutter begge, kan jeg sveise så mye jeg vil.

 

Jeg er litt frenetisk når det gjelder krypstrømmer, og jeg har ikke top-polet anlegg hele veien. Når jeg nå skal legge opp separat krets til forbruk fra forbruksbanken, blir det en bryter for pluss- og en for minuskabel. Her skal ikke en j**la elektron få lov til å komme på avveie. Og jernbåten Hulda har ikke problem verken med korrosjon eller anodeforbruk.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...