Jump to content

Autopilot til Saga 27AC


Karavoli

Recommended Posts

I prinsippet er det fire ting du må/bør vurdere:

 

1. Er det tilbakeslagsventil på rattpumpa di - kan sjekkes ved å se om rorrattet har en tendens til å bevege seg når du seiler i en sirkel.

 

2. Du må ha en hydralikk-pumpe som pumper hydralikkoljen inn i styresylinderen din.

 

Denne er i prinsippet av to typer.

 

Det mest vanlige på småbåter er reversibel pumpe som enten pumper inn i den ene enden av styresylinderen eller inn i den andre enden.

 

På samme måten som rattpumpa gjør.

 

Den andre typen er konstantgående pumpe hvor magnetventiler åpner for hvor oljen skal sendes.

 

Det er flere pumper på markedet i Norge - men det er sikkert mye å spare på å kjøpe fra USA.

 

3. Du bør ha en kontrollenhet som forteller når hydralikkpumpen skal kjøre.

 

I prinsippet kan du gjøre dette selv via joystick eller fjernkontroll, men autopilot innebærer at du har en enhet som enten får beskjed om å kjøre rett frem eller å følge en påforhånd oppgitt kurs med veipunkter.

 

Her er det flere systemer å velge mellom. Tror bl.a. at Seatronic i Moss forhandler Coursemater, Raymarine, Navman.

 

Selve kontrollenheten kan både inneholde et elektronisk kompass (fluxgate kompass hvor himmelretningene leses av som elektrisk verdi)

 

og eventuelt rategyro for å kompensere for noe vansker med å få gode fluxgate verdier på våre breddegrader.

 

4. Dersom du ønsker å følge forhåndsdefinerte ruter må du også ha en kartplotter som håndterer dette.

 

Jeg vet ikke hvor mange som "bare" bruker autopiloten til å kjøre "rett frem" i forhold til å følge ruter.

 

For meg har autopilot alltid vært knyttet til å følge forhåndsdefinerte ruter, men jeg observerer at de fleste jeg har kontakt med ønsker autopiloten for å kunne kjøre "rett frem".

 

Spennende å høre om fremdriften av prosjektet ditt.

 

Dersom du planlegger bra går det ganske fort å installere systemet.

 

Anbefaler deg i tillegg å montere lås på hydralikksystemet som hindrer at roret kan bevege seg når du forlater skuta.

 

Dette er en liten enhet i messing som du bl.a. får kjøpt fra Sleipner Motor. - Etter mitt skjønn den beste forsikring mot at noen kjører båten avgårde.

Link to post
Share on other sites

Hvis det ikke er så viktig for deg å kunne følge ruter over lengre avstander trenger du som roalbj skriver ikke rate gyro, da kan du komme unna med en rimeligere løsning.

 

Raymarine ST 6002 S er en mulighet, Simrad AP14H (som jeg har) er en annen.

 

Hvis du ønsker å kunne følge ruter over lange avstander her oppe i høge nord trenger du rate gyro, den vil også stabilisere for bevegelser ved store bølger. Du trenger da en SG versjon hvis du går for Raymarine. Det finnes også en ST 8002 utgave som er samme pilot, men med et større og bedre betjeningspanel. Raymarine finnes i S(G)1, S(G)2 og S(G)3 versjoner hvor forskjellen i all hovedsak er størrelsen på hydraulikkpumpa og hvor mye støm motordriveren kan gi. Hvor stor pumpe du trenger avhenger av størrelsen på styresylinderen din. Simrad AP16 eller AP26 er dyrere enn Raymarine sine piloter, men er også regnet som det beste en kan få når det gjelder autopiloter. (Eneste utfordrer er Nautamatic TR-1, som nettopp er kjøpt opp av Garmin)

 

Raymarine er det mulig å få kjøpt rimelig i fra USA, på Simrad er det mindre å spare.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har en Autohelm autopilot i min Saga 27. Er montert hydraulisk styring til rorpinnen. Dette stod i båten da jeg kjøpte den.

 

Har fungert utmerket så langt. Bruker den mye. Snekka går jo sakte, så "langtransportetappene" går mye lettere med denne.

 

Er absolutt å anbefale.

 

Lykke til

 

PAGURUS II

"Sommer... alltid!!!..."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...