Jump to content

Korrosjon 304 vs 316 stål


abbor

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg stangholdere til båten min. Siden jeg trenger 12 stangholdere må jeg prøve å finne noen som ikke koster for mye.

 

Har funnet greie stangoldere til 26 USD hos Cabelas i 304 (A2), for stangholdere i 316 (A4) har jeg ikke funnet noe under 70 USD.

 

Stangholder 304

 

Båten min brukes stort sett i ferskvann, men kan få et ukes opphold eller to i året i saltvann. Siden dette er en trailerbåt har jeg selvsagt mulighet til å spyle eller vaske stangholderene etter oppholdet i saltvann.

 

Vil stangholdere i 304 korrodere og bli stygge til mitt bruk?

Link to post
Share on other sites

Nei, det vil funke helt fint med 304 i mange år

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

kanjse att 304 håller i ferskvann

 

derimot ikke i saltvann....der kommer rusten

 

316 som i folkmunn kalles 'syrefast' er ikke det samme som det gamle "syrefast"......

 

det kommer mycket 316 (rustfritt) fra div importörer der dom säger att dette er syrefast

men det kommer små rustpricker o brunt på desse efter en säsong i saltvann.....

 

dette er iallafall min erfaring...kansje jag har för högt stellde krav.... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

nej dom(pulpits etc) er i riktigt 'syrafast' hette en gang i tiden SS2343

 

idag.......

 

A2 = SS2333 = "oppvaskbenk-kvalitet"

 

A4 = SS2343 = syrefast......men det er dette som ikke stemmer ........A4 er sämre enn 2343 :sad:

 

sen bör det oxo vare elektropolert.... det har jag gjort med min badstege(A4) men det kommer

brune flekker lik förbannet........

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

316 som i folkmunn kalles 'syrefast' er ikke det samme som det gamle "syrefast"......

 

det kommer mycket 316 (rustfritt) fra div importörer der dom säger att dette er syrefast

men det kommer små rustpricker o brunt på desse efter en säsong i saltvann.....

 

dette er iallafall min erfaring...kansje jag har för högt stellde krav.... :smiley:

 

 

Hei, dette med syrefast kontra rustfritt har vært debattert tidligere her på BP. Jeg er enig med deg at mye av det som selges som syrefast idag ikke er helt "rent" SIS 2343 /AISI-316. Syrefast skal inneholde 2-3% molybden. Importøren av produktet skal kunne fremlegge et materialsertifikat (3.1.b), som også skal ha (traceability) sporbarhet til det aktuelle produktet. :flag:

Link to post
Share on other sites

Skrives mye fornuftig om stål her, men det jeg bet meg merke i var at du hadde behov for 12 stangholdere! :eek:

Ingen andre som reagerte det spøtt på dette? :lol:

 

Vi bruker da 12 stenger når vi er ute etter makrellen.. :fishing: eller for å være nøyaktig her:

:fishing: :fishing: :fishing: :fishing: :fishing: :fishing: :fishing: :fishing: :fishing: :fishing: :fishing: :fishing:

 

 

 

:lol:

Kan du bare kort forklare hvorfor du trenger 12 holdere?

 

Og forresten ville jeg gått for de rimelige i "rustfritt 304", og oljet disse godt før hvert opphold i sjøvann!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg er trollingfisker, skal montere et stangorgel på taket av båten min med 8 stangholdere, i tilegg skal jeg ha 4 stangholdere til å montere på griperekka i tilegg til de 6 jeg allerede har montert, har også 4 stangholdere på dypriggene mine, så totalt antall blir 22 :fishing:

 

Her er et bilde av en nesten identisk båt som min med stangorgel:

 

Stangorgel

 

Hadde først planlagt å få laget faste stangholdere til orgelet, men har kommet frem til at det er bedre og enklere med justerbare løse holdere på orgelet.

 

Jeg har 2 plast stangholdere på båten min allerede, men vil ha stål på de nye.

 

Det er ikke i Norge stangskogen skal brukes, i Mjøsa er det max 4 stenger i sjøen bare 2 når en jakter på sjøørret og laks. Hos søta bror er det andre boller, 10 stenger på Väneren og ubegrenset i sjøen.

 

Takk for svarene om stålkvalitet, kommer til å gå for en av modellene i 304 jeg har funnet for under 30 USD/stk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...