Avsluttet2 Svart 30.April.2007 Link til dette innlegget Svart 30.April.2007 Enig o.b.lix! Dessuten er det omtrent praktisk umulig å navigere etter papirkart i min båt om farten er over 6-7 knop og det er litt ruklete sjø. Båten rister for mye og parpirkartet er altfor smått. Nei, papirkart er med, men kun til nødsbruk og da må jeg ferdes i snekkefart. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 1.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2007 Med så lite skjærm som jeg har på plotteren Garmin 182c. Så blir papirkart/kompass brukt for å setterute og holde oversikt. Plotteren for å bekrefte at jeg er der jeg tror. Når både paprikart og plotter sier at jeg er på en gitt posisjon, da regner jeg med at selv jeg har så nogenlunde kontroll. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Avsluttet2 Svart 1.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2007 Kjenner igjen problemet med at plotterskjermen er liten og at det er vanskelig å få oversikten. Jeg bruker også kartet til å få oversikt og planlegge reisen før jeg drar til ukjente steder. Men under fart - bare plotter. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 2.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2007 rart ingen klager på at spørsmålet om kart gjelder under kjøring. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Pjolter Svart 4.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2007 Planlegger rute på papirkart,, tegner og "tenker" ( Jajajaj så godt jeg kan da) tegner inn ruten på laptop, og bruker plotter .... tar fram kart hvis jeg mister signal . Ellers kun plotter. Men har kart tilgjengelig.. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
roaldbj Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Mitt Navionics kart er fra 2006 og skal oppdateres i mai 2008. I mellomtiden har jeg fått 2008 utgaven av kart nr 5 over svenske vestkysten fra Nautische Veröffentlichung. Jeg ser at dette kartet har atskillig bedre detaljerte kart enn Navionics fra 2006. Her er et eksempel på BSB kartet som dekker innseilingen til Ursholmen. Kartgrunlaget er en skisse på 1 : 3.000. Kan noen legge ut tilsvarende kartutsnitt for Bluechart eller C-map eller nyeste Navionics? Spennende å sammenligne. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Mitt Navionics kart er fra 2006 og skal oppdateres i mai 2008. I mellomtiden har jeg fått 2008 utgaven av kart nr 5 over svenske vestkysten fra Nautische Veröffentlichung. Jeg ser at dette kartet har atskillig bedre detaljerte kart enn Navionics fra 2006. Her er et eksempel på BSB kartet som dekker innseilingen til Ursholmen. Kartgrunlaget er en skisse på 1 : 3.000. Kan noen legge ut tilsvarende kartutsnitt for Bluechart eller C-map eller nyeste Navionics? Spennende å sammenligne. ------------------------------------------------------------------------------------------------- Vilken posisjon Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
roaldbj Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Beklager at jeg ikke oppga posisjon. Den er i senter av kartet 58-50-126 N / 010-59-606 E Gjelder innseilingen til Ursholmen på Syd-Koster, Sveriges mest vestlige fyr. Et fantastisk sted på denne jord. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 C-map har kun 1:50000 i dette området. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 En kommer ikke utenom papirkart, såfremt man ikke har 2 uavhengige godkjente kartsystemer (elektroniske) ombordhvis en er på et sertifikat-pliktig fartøy. Det er vel en grunn til dette. Min favoritt er vektor-kart, i kombinasjon med papirkart som blir jevnlig oppdatert. Bakgrunnen for mitt syspunkt har jeg fått de siste 15 årene i innenriks/utenriksfart. En kan selvfølgelig ikke stille samme krav til fritidsbåt, da... ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Vilke kartsystemer er godkjente??? Klart en har papie kart, i skapet. Kjøret gjerne flere program samtidig for å sjekk de forskellige kartene mot hverandre. Skal jeg virkelig innaskjers bruker jeg og skrive ut område fra PC`n, de er bedre enn sjøkartet. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mulligan Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 (redigert) Vilke kartsystemer er godkjente??? De som har rattmerket. Maris, SAM, Maxsea, Furuno oa. Redigert 1.April.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Jeg synes det er utrolig å se på 2008 utgaven av BSB serie 5 over svenske vestkysten fra Nautische Veröffentlichung. Her er det 120 detaljkart i området 1 : 2.500 - 1 : 15.000, hovedsakelig 1 : 4.000. Her kan man virkelig planlegge. Dersom man i tillegg har flyfotografiene over sveriges vestkyst er man godt rustet til sommeren for de som ønsker å seile i dette området. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Hei, På gamlebåten var det cmap og papirkart, sistnevnte nesten ikke brukt. På nybåten blir det 2 elektroniske paralelle kartsystemer. Cmap og Navionics, med helt uavhengige sensorset. I tilfelle avik mellom systemene, tror jeg i dag, jeg vil stole mest på Cmap, men det blir spennende å se. Papirkart blir med, men forhåpentligvis bare til pynt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 ------------------------------------------------------------------------------------------------- C-map har den ytterste av de tre mellon 0,9 oog 2,5 grunnene ellers 4 steiner i innløpet ingen dybde annet minder enn 5m Hadde ikke gått inn der på det kartet. Heller ikke med TIKKI som er min favoritt, Maptec 3år gamle bsb kart hadde jeg funnet fram der. har ikke sjekker CD`n ned naturhavner. Fikk det tipset av Fred Tikki`far at de tyske kastene var helt utrolig og at de dkulle komm i April, her er det løp og kjøp. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mulligan Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 [ -------------------------------------------------------------------------------------------------C-map har Hvilken skala? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 (redigert) [ Hvilken skala? Fritt valg ned til 1:1000 POS på skvalpeskjæret 58.50.085 10.59.571 Redigert 1.April.2008 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
borref Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Maks zoom gjør ikke kart grunnlaget bedre - det er nok 1:50000. Jeg har BlueChart fra 2007 (ver. 9.5) og det ser ut til å være samme kartet. Det er laget fra Se934a/Se935a (kartene overlapper på Ursholmen). Disse kartene er opprinnelig fra 2005 og således relativt nye og gode, men 1:50000 er i overkant grovt i dette området. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Fritt valg ned til 1:1000 Med all respekt. Det tror jeg ikke noe på. 1:1000 kart er meget skjeldne. Detaljplanlegging av gatekryss osv. Det er nok det gamle 1:50000 kartet vi har fått se med litt annen splinetension på digitalisering og slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 (redigert) Fritt valg ned til 1:1000 Med all respekt. Det tror jeg ikke noe på. 1:1000 kart er meget skjeldne. Detaljplanlegging av gatekryss osv. Det er nok det gamle 1:50000 kartet vi har fått se med litt annen splinetension på digitalisering og slikt. __________________________________________________________________________ Nå synes jeg du var litt respektløs.......... Var litt rask, det skulle vert fritt valg til 1:1500 Redigert 2.April.2008 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mulligan Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Kart i målestokk 1:1500 er også svært, svært skjeldne. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 (redigert) Det er synd det ikke er noen gater der. Redigert 2.April.2008 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mulligan Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Du har zoomet inn til 1:1500 OK. Men hvilken målestokk har kartet? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Det er synd det ikke er noen gater der. tegnet för böe der er ca 1,5mm på papirkartet det motsv 75*75m i virkligheten men hvor ligger den ........mitt i krysset ligger den ikke alltid........ take it carefully.........vid zooming.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Naurstad Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 (redigert) Du har zoomet inn til 1:1500 OK.Men hvilken målestokk har kartet? Målestokk til roger-jo er nok 1:50000, det samme som her. Redigert 2.April.2008 av Naurstad (see edit history) Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Gunga Din Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 hej Naurstad kan du scrolle opp teksten nederst i 'notes' o printe det her............ "Sjökortets noggrannhet......." det er en tekst som står på papirkarten ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.