Jump to content

Raster / Vektor kart plotter / pc


topa

  

235 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Startet med papirkart. Men da de er litt uhåndterlige i liten båt, kopierte jeg dem ned til 50% (med god overlapp), på A3-format og la dem i en A3-perm. DEN er alltid med i båten.

Da de første Telchart kom (med rasterkart), ble A3-permen skjeldnere åpnet....

Hadde litt tilvenningsproblemer med vektorkart, men i dag er det DET som brukes mest. (På TelChart.)

Etter at AIS kom opp på Bp, føler jeg at jeg bare MÅ ha det også :blush:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hvordan vite hva som er hva av Raster eller Vektor jeg har Garmin Blueshart :confused:

Rasterkart er ofte scannede kart av papirutgaver. Tar større plass og mindre dynamiske enn hva vektor-baserte kart er. Til informasjon så er en vektor et punkt med en retning og lengde (egentlig fart). Med dette så blir kartene tegnet ut fra enkle koder som tar liten plass.

 

Autocad er typisk vektor basert for de som kjenner det. MS Paint er raster-basert.

Link to post
Share on other sites

Hvilke programmer og kart er det dere bruker?
Kanskje på sin plass med en poll?

 

Jeg bruker C-Map/SOB

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Mange er usikre på forskjellene og hva de skal kjøpe så jeg synes abs. man kan diskutere dette emnet.

 

Rasterkart har en fordel, de er scannet av papirkart og de som er vant med å bruke papirkart vil kjenne seg igjen.

 

Fordelene med vektor kart er mange:

  • Man kan zoome uten at billedkvaliteten forringes. Et rasterkart vil bli uskarpt hvis man zoomer mye inn. (Skal det scannes i så høy oppløslighet at man unngår dette blir filene kjempestore. Oppløsligheten i trykken er heller ikke god.
  • Tall, bokstaver og symboler har samme størrelse uansett målestokk.
  • Man kan fjerne/legge til "lag" med informasjon. Dybdeanvisning, navn, fyrsektorer etc.
  • Mange programmer kan vise bunnen 3-dimensjonalt.
  • Man beveger seg på ett kart og har full oversikt rundt båten til enhver tid. Rasterkart deler, som papirkart, kysten opp i mange kart og når man nærmer seg overgangen til neste kan man ikke se hva som venter. Når kartet er skiftet kan man ikke se tilbake der man har vært. (med forbehold om at nye systemer håndterer dette bedre.)
  • Krever mindre prosessor- og minnekapasistet.
  • Som det meste annet går utviklingen i retning av digitalt, dvs. vektorkart. Raster vil være borte om få år.

Flere inkl. meg har etterlyst kombinasjon av papir og PC/Plotter. Se innlegg 3 ang. dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg benytter stort sett kun plotter og tar peilinger som kryssereferanse mot plotteren, men vet alltid hvor papirkartene er :yesnod:

 

Finnner jeg ikke at peilingene er i henhold det som plotteren viser så hoster jeg opp et kart på en papirbit fra kartbordet og sjekker mot det.. får jeg ikke noe til å stemme her, ja da snur jeg og velger en annen rute.

 

For meg så er nok øynene det viktigste jeg har sammen med det lille som er mellom ørene, plotter, kart og kompass et støtte som jeg benytter meg av for å foreta de rette beslutningene.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bruker som sydvesten papirkart og plotter blantannet for og dobbelt sjekke kordinatene slik at du ser

hele tiden hvor du er. Pair kart er et must i båt plotteren kan være utsatt for kaffe søling eller at strømmen går

da duger bare gml måten med stoppeklokka og kkurser.Rvsk rvsk osv

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med dette???? :confused: Jeg har brukt dette i snart 10 år, og synest dette er en sikker måte å navigere min båt på.

Har ennå til gode å gå på en grunne....... :nono:

Hvorfor skjeller du ut At-le??? Han forteller bare hva han bruker på sin båt! På tide å koble til hjernen før du skriver?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Etter de innlegg (og tilsvarende i andre tråder) så observerer jeg at mange tilsynelatende bruker plotter som et hjelpemiddel, og at det er papirkartet som er fasiten.........:

Mange bruker vel papir i kombinasjon med PC/plotter?
Jeg bruker vektor kart, samt papirkart(båtsportkarta) føler jeg er fortrolig med dette
Benytter både PC og papirkart under kjøring og navigering. Stoler aldri 100% på elektronikken så papirkarta er alltid fremme
Finnner jeg ikke at peilingene er i henhold det som plotteren viser så hoster jeg opp et kart på en papirbit fra kartbordet og sjekker mot det..
Bruker som sydvesten papirkart og plotter blantannet for og dobbelt sjekke kordinatene slik at du ser

hele tiden hvor du er

 

 

 

beste argumentene jeg har hørt for å bruke scannede kart :yesnod:

Det jeg ser på PC- skjermen min er de samme kartene jeg har i plastlomma, og siden jeg ikke bruker plotter for å finne nærmeste restaurant/marina e.l så synes jeg det er optimalt :cheers:

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

En kommer ikke utenom papirkart, såfremt man ikke har 2 uavhengige godkjente kartsystemer (elektroniske) ombord

hvis en er på et sertifikat-pliktig fartøy. Det er vel en grunn til dette.

Min favoritt er vektor-kart, i kombinasjon med papirkart som blir jevnlig oppdatert.

Bakgrunnen for mitt syspunkt har jeg fått de siste 15 årene i innenriks/utenriksfart.

En kan selvfølgelig ikke stille samme krav til fritidsbåt, da... :wink:

fra_siden_blaatt_skrog.jpg
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...