Jump to content

Raster / Vektor kart plotter / pc

topa

235 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

"På grund av varierande kvalitet hos sjökortets källmateriel kan de positioner som erhålls med satellitnavigeringssystem vara noggrannare än sjökortets"

jag tror att en del plotternavigatörer ikke fått med sig dette !

i proffe system (ECDIS) er det ikke tillatet att zoome mer enn en gang dvs er kartmaterialet 1:50' så kan man gå ned til

1:25'

rette mig gjerne hvis jeg har feil! :smiley:

S/Y Gunga Din

Ja, med 120 skisser i området.............

ser att dom lagt in en '2m-kurva'.........lurer på vad dette er, normalt på svenske kart så er kurven 3m.......

kansje dom vart her o sjömålt... :confused:

2m-kurva har SXK, på specialerne...o den er 'hand-loded'..... :smiley:

S/Y Gunga Din

• 2 uker senere...

Jeg sitter og planlegger detaljer ved årets seilaser og ser at det skjer endel når skalen for rasterkart endres. Under er det to kartutsnitt fra Sør-Koster. Jeg pleier å ta en runde rundt Hunden hver sommer. Det første utsnittet er fra 1 : 20.000 kartet og det andre er fra 1 : 40.000 katet. Både Hunden og områdene omkring har merkbare endringen mellom de to skalaene. Jeg håper at rasterkartene klarer å få inn tilsvarende detaljrikdom i dette området.

Her er 1:20.000 skalaen med Hunden

hunden1til20000.jpg

Her er 1 : 40.000 skalen. Flere av skjærene er fjernet (naturlig nok). I tillegg er endel konturer tegnet noe anderledes.

hunden1til40000.jpg

Hei.

Jeg har sittet og sammenlignet vektor/raster-kart, og fant tilfeldigvis en feil(?) på BSB kartet til NV. verlag for svensk vestkyst 2007.

På vei til Strömstad tar mange av oss "norskerennen" fra sekken. Der er det et par porter sydover med grønne staker til styrbord og røde til babord. Like før en dreier babord mot Strömstad får man en stake syd for Gåsesk på babord side. I alle mine versjoner av papirkart tilbake til -86 er denne markert med en firkant på toppen, og er dermed en rød stake. På C-map MAX kart fra 2007, er den i tillegg fargelagt rød. Se de to første bildene, papirkart 2005 og vektor mars 2007. Men på BSB-kartet fra juni 2007, er det en grønn stake der (fyllt og med trekant med spissen opp på symbolet). Det står også en "G" under symbolet. Se det siste bildet.

Dette var merkelig, for her er det jo snakk om et rasterkart som skal være kopi av et papirkart? Eller har svenskene byttet ut den røde staken med en grønn etter at papirkartet og C-map kartene mine ble laget? Det tviler jeg imidlertid på ut fra plasseringen av staken i forhold til skjærene.

Men hvordan er det i 2008 utgaven av dette BSB-kartet? Du har jo det Roald, kan du sjekke opp?

gaas_papir.gifgaas_cmap_max.gifgaas_nv.gif

Lars H. :rolleyes::crazy:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Bra at det er rettet. Slike feil kan forvirre en stakkar som står til rors. Men merkelig var det likevel at slikt kan skje. Men hvilke kart er det egentlig som ligger til grunn for disse BSB kartene? Jeg ser at hovedkartene er i 1:40000. Mine nyeste papir båtsportkart for Sverige er i 1:50000 (med store områder i 1:25000), men de er fra 2005. Hva er målestokken for siste verson av papirkart mon tro?

PS.

Sender deg en IM senere Roald om hvordan tegne piler i PSP

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

I forberedelsene til sommeren ser jeg nå på endel fotografier jeg har tatt av kartplotteren sommeren 2007 og på de nyeste BSB kartene fra NV. Under er det et fotografi av kartplotteren med Navionicsbrikken hvor vår båt er markert som sort, og blå trekant er AIS fra en av Kosterferjene.

kosterhamnennav.jpg

Under er samme kartutsnitt fra Kosterfjorden på BSB kartet - dette er et område hvor vi har mange overnattinger for svai. Om morgenen er det bare å ta lettbåten inn til brygga, og etter en kort joggetur er jeg på butikken og får kjøot nysteikte bakervarer. Da er livet topp for alle ombord. Vet noen hva butikken heter?

kosterhamnenraster.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...