Jump to content

batterier og motor - eksplosjonsfare?


olavhm

Recommended Posts

Jeg har en seilbåt med to bilbatterier plassert i kjølen, omlag halvannen meter fra motor. For å unngå å stå uten strøm i tilfeller av lekkasjer m.v. som renner ut i kjølen, har jeg besluttet å flytte batteriene til høyre cockpitluke (nærmere motoren). Jeg har hørt at batterier kan avgi hydrogen (gass?) som kan antennes av motoren og at det bør være en vifte e.l. i motorrommet? Stemmer dette?

 

olav

Link to post
Share on other sites

Det stemmer at batterier avgir små menger gass som sammen med luft danner knallgass. Dette er eksposivt, og det står mye om at utluftning på batterier er viktig. Men..... Det skal være en god del gass før dette er farlig, og ser dette som lite sansynlig. En del batterier har en lufteslange, denne kan du jo "lufte ut" så burde det meste være gjort. De aller fleste har batterier i batterikasser. Disse er tette, og få har utluftning av batterikassa si. Har heller ikke hørt om noen utlykker med knallgass i forbindelse med båt. Bensin/propan stiller seg i en helt annen klasse da mengden blir mye større.

Link to post
Share on other sites

Da jeg skiftet forbruksbatterier i båten hadde de to utgaver av disse: med og uten lufteslange. Opplyste at batteriene skulle stå i motorrommet, og fikk da beskjed at jeg kunne bruke versjonen uten lufteslange. Dette pga at motorrommet er ventilert, og at motoren uansett forbruker så mye luft under drift at ventilasjone en mer enn god nok. Faren er nok større om batteriene står inne i kabinen skulle man tro...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...