Jump to content

Priser på bruktbåter


citroen

Recommended Posts

Hei båtfolk!

 

Har siden tidlig i September leita aktivt etter en "daycruiser" i prisklassen 40.000 og nedover for å ha på henger mellom hver gang den brukes.Dette er upløyd mark for meg da det er bil som er mitt lodd i livet.Men!Det jeg er noe forundret over, er at påstanden fra de aller fleste jeg snakker med om at røverkjøpene på båt gjøres om høsten,ikke ser ut til å holde vann.For meg ser det ut til at medlemmer på dette forumet har greie på båt,marked etc. Men jeg tør våge påstanden om at det ikke er bedre priser om høsten. færre båter til salgs færre kjøpere og vice versa når våren kommer. Noen som kan imøtegå min påstand?

PS!

Noen som har noe til salgs?

Link to post
Share on other sites

Men jeg tør våge påstanden om at det ikke er bedre priser om høsten. færre båter til salgs færre kjøpere og vice versa når våren kommer.

Det tror jeg du har helt rett i. For et tiår eller 2 siden var der store forskjeller vår og høst men nå ser det ut til å ha stabilisert seg rimelig greit året rundt, kanskje med unntak av skjærgårdsjeeper: De ser ut til å selges kjapt når været er godt.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hej Citroen !   (Sit-o-trengs!  :lol: )

 

 

min erfarenhet er att det her med vår o höst priser har försvunnit mer o mer!

 

Båtfolk,  dom som har båt som sitt intresse dom vet vad deras båt er värd !

o eftersom räntan är låg så säljer dom först när priset er OK !

 

skall du göra 'klipp' får du leta efter båtar som ägs av 'ikke båtfolk'  ( om du

förstår mig rett!)  hytte-folk, osv!  om man nu kan kategorisera folk!

styrpulpitar/skjaergårdsjeepar etc !

 

Du säger att du håller på med biler, jag inbillar mig att ingen säljer en Jaguar,

Morgan eller Bentley til 'vrakpris' ! (om det ikke er noe feil på den förståss!)

däremot Volvo, Saab o folkvagnar som ägs av 'vanligt folk' o ikke 'bilentusiaster' !

 

Skall jag försöka mig på ett litet tips, för att finna en billig o bra båt,

heng med på internet, ikke bare båtsider utan även dom som selger 'litt av varje' !

 

ett annat tips kan vara ett åka runt i havnarne o lete 'övergivne' båtar, sådana

som ligger 'ensamma o övergivna' dette kan tyda på att ägaren har tröttnat på

båtlivet!  (har själv funnit en snekke på dette sättet! veldi billig o bra båt!)

 

lycka till..... :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Slutter meg til alt som er sagt ovenfor her... Et kupp gjør du antagelig bare dersom du støter på en båteier som er DESPERAT etter å bli kvitt båten fortest mulig, en som f.eks. som på høsten vil slippe alt styret med opptak, vinterkonservering, ev. oppstilling i hagen med presenninger, batterilading, fuktsluker, snømåking og hele pakka... Alternativt en som har arvet en uønsket båt, eller i tilfeller der det er dødsfall inne i bildet. Men disse eksemplene er nok sjeldne...

 

Likevel kan det nok være LITT slingringsmonn med salgspris høst vs. vår, i alle fall for større båter og større summer. Selv har jeg som kjøper fått gjennomslag for argumentet om at selger slipper å betale for vinteropplag hvis han skal ha båten i hall, der kan du prute inn 5000 kroner i avslag, avhengig av hvor stor båten og hall-leien er. Går det fram at båten trenger visse reparasjoner eller utskiftninger er det SELVSAGT at kostnadene for dette må gjenspeiles i kjøpesummen. Et annet moment er kapitalkostnadene /-inntektene, selv om den lave renta akkurat nå har gjort dette momentet litt mindre aktuelt for øyeblikket. Men tenk f.eks. at en som skal selge båten sin for 300.000 kontant, har valget mellom å få dette beløpet i november ved høstsalg, kontra april ved vårsalg, han kan da sette denne summen i banken og få renter et halvt år (hvis han da ikke skal bruke summen med en gang på ny båt...). Som sagt var dette et veldig bra argument før, når du kunne få opptil 8 - 10 % rente på bankinnskudd, men fortsatt, med rente på kapitalkonto på 3 - 4 prosent, så er det i dette eksempelet fremdeles renteinntekter for selger på ca 5000 kroner, så disse to beløpene her kunne i et tenkt tilfelle gitt i alle fall 10.000 kroner lavere kjøpesum.

 

Men dette er i teorien, andre ting spiller også inn, og som sagt lenger oppe, en båteier VET hva båten er verd eller ikke verd, og har nok ofte også lagt inn prutningsmonnet allerede i utgangspunktet!  :wink:

 

P.S: Hvis du er villig til å tredoble summen (+ litt til) du vil kjøpe båt for, så har jeg en lekker 20 fots daycruiser inkludert tilhenger! D.S.  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk hvertfall rett i at det er båtinteresserte folk i dette forumet!For å fortsette min digresjon ser det ut for meg etter å ha skannet internett og norske og svenske båtmagasiner i 3 mnd.,at enkelte har fantasipriser på båter som er fra tidlig ´70 tall med ditto påhengsmotor og ikke akurat "sesongjustert" pris. Nå skal det samtidig sies at mange av disse annonsene fremdeles står som usolgt.Antageligvis ikke ubegrunnet...Avslutningsvis ser det ut til at det i Sverige er ennå mere "uselgelige" priser enn her hjemme.

Link to post
Share on other sites

Avslutningsvis ser det ut til at det i Sverige er ennå mere "uselgelige" priser enn her hjemme.

... i tillegg til moms og Hk-avgift.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk hvertfall rett i at det er båtinteresserte folk i dette forumet!For å fortsette min digresjon ser det ut for meg etter å ha skannet internett og norske og svenske båtmagasiner i 3 mnd.,at enkelte har fantasipriser på båter som er fra tidlig ´70 tall med ditto påhengsmotor og ikke akurat "sesongjustert" pris. Nå skal det samtidig sies at mange av disse annonsene fremdeles står som usolgt.Antageligvis ikke ubegrunnet...Avslutningsvis ser det ut til at det i Sverige er ennå mere "uselgelige" priser enn her hjemme.

Hei.

Gå inn på annonsen og hvis det er mulig og gi et bud, som står f.eks 14 dager. Kan være det som får noen til å tippe over og selge.

Da bør du kanskje ha sett båten og gjort deg opp en mening om "dette er båten" for meg.

Link to post
Share on other sites

Var i en av de større sørlandsbyene for et par uker siden for å se på en båt i 40.000,- kronersklassen som hadde  til salgs i ikke mindre enn 8 uker.Dette var da i følge eieren en båt som var nærmest som hentet ut fra fabrikken(den var fra ca 1980)Tok med henger og la i veg fra indre Telemark.Båten viste seg i beste fall å være en kalket grav der dørken var av kryssfiner kledd med polyester,hvor det hadde vært fuktighet mellom skrogene så det lignet mere på knekkebrød.Eieren forlangte opprinnelig 38.000,- med 10 år gammel motor 30HK som var strøken(motordekslet viste seg ved nærmere øyensyn å være knust uten at han hadde "lagt merke til"dette eller fukt i båten selv om putene var svarte av jordslag).Dette var for han særs merkelig både med dekslet ,fukt/vann som demte mellom skrogene,dette til tross for at en skade i baugen var reparet tidligere med mere enn mindre godt hell. Via omveier(min svigerfar) viste det seg at eieren hadde kjøpt båten i våres for kr 35.000,- men kunne ikke til tross for påviste feil av meg ikke gå under 35.000,- ellers tapte han penger! Jeg regner med at han taper penger når han prøver videre til våren med salg.

Link to post
Share on other sites

I hvilken bank får man 3-4% på et innestående beløp på NOK 300.000,-??Mvh. BEG

Æhæmmm... var nok litt for rask der...  :wink: det er vel blitt enda verre, ja... Men i alle fall i KreditBanken (Ålesund) får du 2,90% for innskudd over 50.000, og det er i alle fall NESTEN 3%...  :lol: Og om du er en dreven investor, kan sikkert plassering i oppadgående fond el.l. gi mer utbytte, men det vet sikkert andre mer om enn meg... Men dette blir mer en digresjon i forhold til hovedtema her...  :lol:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...