Jump to content

Lekkasje i rørkjøling


Taco

Recommended Posts

Hei!

Har fortsatt båten på land og oppdaget at ekspansjonstanken var tom!

Det er en drypplekkasje fra bendet på kjølerørene jeg har på utsiden. Er det noen enklere metode å tette på enn å måtte ta av rørene for ny lodding (kanskje det er skrudd)?

Hva med dette stoffet som kalles "radiatortett" - da må det kanskje være både varme og luft for at det skal virke? Kan ikke kjøre i lange tider på land for at det skal tette...

 

Forslag?

 

TACO

Link to post
Share on other sites

Ville ha styrt unna slike tettemidler. Dette er midler som er "grovere" enn vha vannet er og der hvor det er små lekasjer så vil slike midler sitte fast og tette....midlertidig. Kanel, radiatortett og til og med egg har jeg hørt brukt. Fix skaden ordentelig. Tettemiddelen kan du heller ha med deg på sjøen for å helle i for å komme deg til land, om du skulle være så heldig at det fungerte.

Link to post
Share on other sites

Håper det er OK at jeg låner tråden din litt.

Jeg har nettop kjøpt tresnekke med utvendig rørkjøling. Rør og gjennomføringer er blant de tingene jeg har tenkt å sjekke nærmere før jeg setter båten på vannet. Nå er rørene innbakt i ørten lag bunnstoff, så det er ikke lett å se hva de er gjort av. Hva pleier en å bruke? Kobberrør med gjenger og messingfittings? Pleier dette å være et potensielt problemområde? Snekka er fra 1967 og rørene er sannsynligvis originale.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...