Jump to content

Oppussing av trebåt


28'platgatter

Recommended Posts

Driver å pusser opp en 28' plattgatter nå. Den er bygget på Hansen & Arntzen på stathelle på slutten av 70tallet.

Har pusset ned hele båten utvendig ned på bart treverk. skråg og overbygg. Furu skroget har noen mørke flekker etter gamle sår, er det noe som kan gjøres for å friske opp dette eller få den lyse fargen tilbake?

Overbygget er av mahogney, dette har jeg tenkt å beise opp igjen for å få fargen tilbake før jeg behandler den. Noen som har noen tips og synspunkter for den videre oppussingen?

Link to post
Share on other sites

Ferro Bet er effektivt på blåmann og denslags misfarging. Påfør mange ganger, vått i vått, til det pipler ut av treverket på baksiden. La tørke, og puss lett over etterpå før behandling.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ferro Bet er effektivt på blåmann og denslags misfarging. Påfør mange ganger, vått i vått, til det pipler ut av treverket på baksiden. La tørke, og puss lett over etterpå før behandling.

 

 

Jeg har kansje vært mer heldig, for hos meg har det holdt med å spraye 2-3 ganger direkte på flekkene, og jobbet det inn litt med en stiv kost. Har heller ikke lagt vått i vått. men jobbet det inn, latt det tørke, for så evt. ny behandling.

 

 

Alf Kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Hei, greit med FerroBet på blåmann , slip ned først og prøv faxe lut 1 og faxe lut nr 2 - fås hos de fleste malerbutikker - følg bruksanvisningen og hos meg er resulatet blitt bra. Videre har jeg brukt Gjøco program og til slutt Jotun`s ravilakk da får en virkelig et blankt skrog.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...