Jump to content

Endelig, nå kan en tenke båt igjen!


Lars H.

Recommended Posts

Hi!

 

Endelig er parketten på stuen i 2nden etg på plass! Merkelig hvor mange spennende bøker som dukket opp blant Trudes nesten 1000 bøker! Hva med "Sømanden på hav og i havn af R Rasmussen juni 1890"? kapitler fra boken kommer!!

 

Bilde

 

Eller litt mer nyere historie fra sjøfartsbyen Stavanger:

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Høres spennende ut, Lars. Ser fram til noen gullkorn fra "Sømanden på hav og i havn"

Selv har jeg bare Halfdan Hansens "Yachtseilas" fra 1945 og Havneboka fra 1953 av samme forfatter, så hva denne Rasmussen skrev i 1890 ser jeg virkelig fram til.

 

Har jobbet med oppussing og inredning av nytt gutterom. Nesten 12 kvm å boltre seg på!

 

Bilde

Bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hi!

 

Endelig er parketten på stuen i 2nden etg på plass! Merkelig hvor mange spennende bøker som dukket opp blant Trudes nesten 1000 bøker! Hva med "Sømanden på hav og i havn af R Rasmussen juni 1890"? kapitler fra boken kommer!!

 

Bilde

 

Eller litt mer nyere historie fra sjøfartsbyen Stavanger:

 

Bilde

 

Lars H.

Tar fram denne igjen, Lars. Får vi snart høre noe om hvordan det gikk med "Sømanden på hav og i havn" ?

Link to post
Share on other sites

Tar fram denne igjen, Lars. Får vi snart høre noe om hvordan det gikk med "Sømanden på hav og i havn" ?

Hei igjen.

 

Har tenkt på det flere ganger men glemt det. Får sette meg ned og lese litt og finne et interessant kapittel, men er det OK å scanne sidene slik at de blir som på bildet under, eller må jeg "oversette" til en mer moderne font?  :confused:

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Scanning går bra! Gjerne med en kommentar eller to til innholdet  :yesnod:

Hei Lasse og andre spesielt interesserte!

 

Her kommer kapittel XVI, Brændinger Forud

fra boken Sømanden paa hav og i havn 1891

av Havnemiesionær R. Rasmussen.

 

Boken handler om livet til sjøs og i havn i

seilskutene sin tid, men i og med forfatterens

tittel, er nok Jesus blandet litt inn i teksten.

 

Bilde

 

Teksten er scannet inn og konvertert til PDF format.

 

Forordet finnes   her,

og kapitlet   her

 

Ps. Mangler du Adobe Reader for å lese PDF filer,

kan den hentes gratis hos Adobe ved å klikke på logoen under.

 

Bilde

 

Lykke til med lesing av en noe uvanlig font!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Litt off-topic, men jeg håper det er såpass slakk i denne tråden at det slipper igjennom. Jeg hadde nettopp en ut-av-meg-selv-opplevelse igjen... For de som lurer på hva det vil si, så kan det best beskrives som en periode på opptil flere minutter hvor man i ettertid innser at man verken har tenkt på båt eller PC (I mitt tilfelle). Det slo meg da at Lars H. er jo like ille rammet som meg når det gjelder båt. Jeg er jo langtfra tørr bak øra ennå når det gjelder båt, men Lars regner jeg med er det. Og enda er han tydeligvis like hardt angrepet som meg. Det var da det slo meg: Skal jeg oppfatte det oppmuntrende, eller bør jeg bli bekymret? I dag overstyrer interessen stort sett det meste. Prøver å ta litt hensyn til de nærmeste - men det er nok dessverre alt. Sett ut fra dagens interessenivå bør man kanskje se lyst på en slik framtid. Men samtidig kan jeg ikke unngå i bli litt bekymret - tenk på all den tiden som vil gå med til dette i årene framover :yesnod:. Sukk. Ja - ja. Nå er det snart Påske, gutter! Og da er det ikke lenge igjen! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det slo meg da at Lars H. er jo like ille rammet som meg når det gjelder båt. Jeg er jo langtfra tørr bak øra ennå når det gjelder båt, men Lars regner jeg med er det.

He,he, - jeg er vel litt fuktig bak der jeg også, er nå 60 år, men fikk først båt for vel 17 år siden!

 

Og til Lasse, - boken er nok II-utgave, får for fa....en ikke laget PDF versjon av forordet til utgave II her hjemme! Får bare feilmelding. Men MÅ du ha det forordet, så skal jeg nok fikse det! (På jobben har jeg ver. 6 av Acrobat, men kun ver 5. her hjemme)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Neida Lars. Det går sikkert greit uten. Nå skal jeg snart fordype meg skikkelig i XVI. Kanskje vi skulle utgi dette som en nettbok? Regner med at det er så gammelt at ingen vil kreve noe i forb. med opphavsrett. Har printet ut XVI. Lettere å lese fonten på papir enn på en laptop  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har nå kommet halveis i XVI men må bare innrømme det:

 

Fonten er ikke lett å tyde  :smiley:

Men håper "skarpheten er OK? For det kan sikkert forbedres.

 

Imorgen skal jeg gi deg et lite eksempel på elektroniske formler jeg strevde med i en tysk bok jeg hadde på skolen med gotisk skrift!!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...