Jump to content

Forsegling av Kalesjesøm


stsoleil

Recommended Posts

Nå er det på tide å gå over alle sømmene i kalesjen.

Den gamle hånd-drevne Singer maskinen er derfor tatt frem.

Men det er klart at jo flere sømmer; jo større sjanse for lekkasje.....

Mener jeg har vært borti et stoff som forsegler sømmene. Noen

som vet hva dette er/hvor det kan kjøpes etc (Oslo omr) ???

 

Takknemlig for svar

Link to post
Share on other sites

Nei, nei, nei.

Du snakker om nødløsninger.

Vanligvis skal du til sådan søm,bruke tråd som består av bomull innvendig, og UV stabilisert polyester utvendig.

Bomullen sveller i hullet, og så blir det tett. Veldig grov tråd, et helv... i vanlige hjemmesymaskiner.

 

Fåes hos kalesjemakere, eller på Sea Sea. Ikke på lokal sysjappe, da må de bestille..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Joda, det er et stoff å få kjøpt. Kjøpte det hos en kalesjemaker i Sandefjord for noe år siden, og fant det fram i gjen under forberedende båtpuss forrige helt. Er en slags stift med kule/stift el.l. i enden (ref. deodorant), tror det er litt tyktflytende veske bak stiften/kula. Mener å huske det var silikonbasert. Ganske dyrt (150-200) for en liten pakning, men drøyt. Hadde god erfaring,mener jeg å husek. Er dessverre ikke i båten på et par uker, så noe priduktbetegnelse kan jeg ikke skaffe. Men tror vel egentlig det er ganske standard vare hos de fleste båtutstyrsbutikker. Foreslår du bare forhører deg.

 

Verdt å nevne at jeg ikke har prøvd det på "egenproduserte" nysydde sømmer - kun for å tette over gamle sømmer på en kalesje som er blitt noen år.

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ellers er silikonfett som bl.a. brukes på dykkerdrakter o.l. et glimrende alternativ. Litt vanskelig å få fatt på (fås vanligvis hos dykker-utstyrsforretninger). I tillegg kan benyttes vanlig silikonspray som "sesong-vedlikehold" - har gode erfaringer med dette.

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Takker for alle svar

 

Player 311: Da stikker jeg innom Intersport - Tusen takk

 

Ola_Dunk: Tapen bruker jeg alltid når jeg syr (50 mtrs hos Hovdan til ca 150.-),

men den er det ikke enkelt å plassere mellom stoffene når sømmene skal gåes over

og de gamle ikke sprettes først..... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...