stsoleil Startet 27.April.2007 Del på Facebook Startet 27.April.2007 Nå er det på tide å gå over alle sømmene i kalesjen. Den gamle hånd-drevne Singer maskinen er derfor tatt frem. Men det er klart at jo flere sømmer; jo større sjanse for lekkasje..... Mener jeg har vært borti et stoff som forsegler sømmene. Noen som vet hva dette er/hvor det kan kjøpes etc (Oslo omr) ??? Takknemlig for svar Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 27.April.2007 Del på Facebook Svart 27.April.2007 Eneste jeg vet att du kan bruke sterinslys forsegler bra dette også,ellers så vet ikke jeg hva slag stoff du mener men nå løfter jeg denne opp igjen.mvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Suzuki Svart 27.April.2007 Del på Facebook Svart 27.April.2007 Nei, nei, nei. Du snakker om nødløsninger. Vanligvis skal du til sådan søm,bruke tråd som består av bomull innvendig, og UV stabilisert polyester utvendig. Bomullen sveller i hullet, og så blir det tett. Veldig grov tråd, et helv... i vanlige hjemmesymaskiner. Fåes hos kalesjemakere, eller på Sea Sea. Ikke på lokal sysjappe, da må de bestille.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Ronald Svart 27.April.2007 Del på Facebook Svart 27.April.2007 (redigert) Joda, det er et stoff å få kjøpt. Kjøpte det hos en kalesjemaker i Sandefjord for noe år siden, og fant det fram i gjen under forberedende båtpuss forrige helt. Er en slags stift med kule/stift el.l. i enden (ref. deodorant), tror det er litt tyktflytende veske bak stiften/kula. Mener å huske det var silikonbasert. Ganske dyrt (150-200) for en liten pakning, men drøyt. Hadde god erfaring,mener jeg å husek. Er dessverre ikke i båten på et par uker, så noe priduktbetegnelse kan jeg ikke skaffe. Men tror vel egentlig det er ganske standard vare hos de fleste båtutstyrsbutikker. Foreslår du bare forhører deg. Verdt å nevne at jeg ikke har prøvd det på "egenproduserte" nysydde sømmer - kun for å tette over gamle sømmer på en kalesje som er blitt noen år. Ronald. Redigert 27.April.2007 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Player 311 Svart 27.April.2007 Del på Facebook Svart 27.April.2007 (redigert) Dette får du kjøpt i sportsbutikker, koster 79,- hos InterSport arttikkelnummer 598952 Granger SeamSealer Redigert 27.April.2007 av Player 311 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 27.April.2007 Del på Facebook Svart 27.April.2007 Seilmakerne bruker en type tape i mellom for å sikre mot at vann skal lekke inn i sømmene. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 27.April.2007 Del på Facebook Svart 27.April.2007 Ellers er silikonfett som bl.a. brukes på dykkerdrakter o.l. et glimrende alternativ. Litt vanskelig å få fatt på (fås vanligvis hos dykker-utstyrsforretninger). I tillegg kan benyttes vanlig silikonspray som "sesong-vedlikehold" - har gode erfaringer med dette. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
stsoleil Svart 28.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2007 Takker for alle svar Player 311: Da stikker jeg innom Intersport - Tusen takk Ola_Dunk: Tapen bruker jeg alltid når jeg syr (50 mtrs hos Hovdan til ca 150.-), men den er det ikke enkelt å plassere mellom stoffene når sømmene skal gåes over og de gamle ikke sprettes først..... Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 28.April.2007 Del på Facebook Svart 28.April.2007 Har tidligere brukt plastiseam? som jeg kjöpte hos Malfix. Blir ikke usynlig men tett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.