Jump to content

Korte ned radarkabel?


tebi

Recommended Posts

I vår båt er det en flat-kontakt mellom kabel fra radardomen til selve radaren (har nok bilde av det et eller annet sted) dersom det er ønskelig å se dette.

 

Jeg antar at produsenten ikke hadde montert dette dersom det innebar betydelig svekkelse av signalene.

 

Dette skulle i så fall for deg innebære at forkortelsen ikke trenger å tas ut ved selve pluggen til radaren, men på et vilkårlig sted hvor du bruker godkjent kabelskjøt.

 

Jeg tror jeg har fabrikkmonterte skjøter på det meste utstyret ombprd.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har erfaring med loddebolten er dette greit, har gjort det samme med min Furuno radar. Pass på å få jorden på plass slik som den orginale er, ta vare på den avkappede enden og les monteringsanvisningen godt.

 

Jeg fikk av en eller annen grunn en 15m kabel istedet for 10m så for meg ble 7 meter kabel kappet av, 2 meter skulle være enklere å kveile opp, greit å ha om det skulle komme vannskader på kabelen.

Link to post
Share on other sites

På mindre radarer med transeiver (mottaker/sender) i antennen så kan du nok kappe og skjøte kabler hvis du må vil jeg tro. Du bør imidlertid undersøke med fagfolk før du gjør det. Jeg vil ikke garantere at det er problemfritt å gjøre (begynner å bli gammel og senil :rolleyes: ).

 

På raderer med tranceiver separat fra antennen måtte man imdilertid justere for forsinkelen i waveguiden for å få 100% korrekt avstandsberegning. Dette vil nok ikke være et problem på en liten radar der waveguiden er en kort stumpt som sitter i antennen.

 

Litt sent og litt rødvin gjør at vil anbefale å høre med en "radarselger".

 

Lagt til: Frøken Fryd og jeg er enige (han skriver mye fortere :wink: )

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg lurer litt på hvilke radarselgere vi snakker om.

 

Er det nødvendig å henvende seg til hovedkontoret i et eller annet asiatisk land?

 

Min erfaring er at noske importører har begrenset til svært begrenset kunnskap om de produkter de selger.

 

Dette er en konklusjon fra meg basert på mer enn 10 års telefonhenvendelser med spørsmål om:

- DECCA

- kartdatabasen S 57

- radardome

- kartplottere og oppdateringsfrekvens

- radar og havneinnstilling/ utaskjærsinnstilling

- Navtex

_ VHF

_ AIS

 

- og mye annet.

 

Jeg blir sikkert oppfattet som en vanskelig kjøper.

 

Men min erfaring så langt er at selgerne gjevnt over har svært dårlig kunnskap om de produktene de selger.

 

De satser antageligvis på at vi vet like lite.

Link to post
Share on other sites

På raderer med tranceiver separat fra antennen måtte man imdilertid justere for forsinkelen i waveguiden for å få 100% korrekt avstandsberegning. Dette vil nok ikke være et problem på en liten radar der waveguiden er en kort stumpt som sitter i antennen.

Legger til at den samme forsinkelsen finnes i kabelen.

En radar klarer ikke å skille ekko på 2 meters avstand likevel så dette blir helt teoretisk. En justerer timing og thats it.

 

Litt sent og litt rødvin gjør at vil anbefale å høre med en "radarselger".

Lagt til: Frøken Fryd og jeg er enige (han skriver mye fortere :wink: )

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer litt på hvilke radarselgere vi snakker om.

Selgere er ikke interesante før en skal kjøpe ett produkt, ringer en Furuno i Ålesund (i dette tilfellet) og snakker med en radar teknikker så får du svar på alt du ønsker, bare ikke ring de for morro skyld, de har mye å gjøre...

Link to post
Share on other sites

Legger til at den samme forsinkelsen finnes i kabelen.

En radar klarer ikke å skille ekko på 2 meters avstand likevel så dette blir helt teoretisk. En justerer timing og thats it.

:cheers:

 

Enig i det med et par meter, og at det har lite betydning. Et par spørsmål til en som er oppdatert... .

 

Justerer man forsinkelsen i kabel mellom antenne og display på en radar med tranceiver i antennen, hvorfor?

 

Spør fordi jeg aldri har montert slike.

 

Forsinkelse mellom transceiver og display vil jo være likt på alt og kun er forsinkelse av presentasjon av bildet. Ikke en endring i avstand for hvor ekko blir presentert.

 

Forsinkelsen mellom magnetron og antenne vil imidlertid påvirke hvor ekko blir presentert i forhold til senter. Triggesiganler blir vel generert i tranceiver?

 

Ha meg unskyldt da det er litt sent :blush:

Link to post
Share on other sites

Justerer man forsinkelsen i kabel mellom antenne og display på en radar med tranceiver i antennen, hvorfor?

Forsinkelse mellom transceiver og display vil jo være likt på alt og kun er forsinkelse av presentasjon av bildet. Ikke en endring i avstand for hvor ekko blir presentert.

Forsinkelsen mellom magnetron og antenne vil imidlertid påvirke hvor ekko blir presentert i forhold til senter. Triggesiganler blir vel generert i tranceiver?

Forsinkelsen blir lik ja, og ekkoene vil bli nærmere enn hva de skulle vert, i tillegg vil de ikke bli riktig presantert, den beste måten å justere en radar er å ligge inntil en lang kai og justere til denne er like rett på radaren som i virkeligheten.

 

Videosignalet blir ikke behandlet før det når displayet, derfor er justeringen viktig. Triggesignalet blir generert i transceiveren og sendes samtidig ned til displayet slik at den kan beregne når første ekkoet skal mottas.

Link to post
Share on other sites

.........Triggesignalet blir generert i transceiveren og sendes samtidig ned til displayet slik at den kan beregne når første ekkoet skal mottas.

 

Nettopp, så når trigger i tranceiver fyrer sendepuls så vil triggeren samtidig sendes til display. Den forsinkelsen triggersignal har gjennom kabler ned til display vil være lik den forsinkelsen videosignalet fra mottaker vil ha.

Derfor mener jeg det ikke vil ha betdydning for hvor ekko blir presentert i forhold til senter. Bare en forinlese i presentasjon, ikke i forhold til senter.

 

Du mener jeg tar feil?

 

Hadde triggeren blitt genrert i display hadde jeg vært enig med deg.

 

... ., men som nevnt har jeg ikke vært borte i montering av disse radarene med sender i antennen.

 

Det var vel forsinkelse i kabel vi diskuterer. At det tar tid å processere videosignal m.m. er helt greit.

 

Jeg skjønner at du mener at ekko blir presentert i en kortere avstand til senter av display hvis kabel kortes ned, stemmer det?

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nettopp, så når trigger i tranceiver fyrer sendepuls så vil triggeren samtidig sendes til display. Den forsinkelsen triggersignal har gjennom kabler ned til display vil være lik den forsinkelsen videosignalet fra mottaker vil ha.

Derfor mener jeg det ikke vil ha betdydning for hvor ekko blir persentert i forhold til senter. Bare en forinlese i presentasjon, ikke i forhold til senter.

Du har helt rett Olpi, det er jeg som surrer :blush:

 

Nå er jeg spent på om kabelen blir kappet eller ikke :lol:

Link to post
Share on other sites

Du har helt rett Olpi, det er jeg som surrer :blush:

 

Nå er jeg spent på om kabelen blir kappet eller ikke :lol:

 

Det var godt å høre. Jeg lurte på om det var sprit jeg hadde drukket selv om det smakte rødvin :wink:

 

Ok. da er det køya som venter - i morgen er det Tyrkia som står for tur.

 

Ha det bra! :cheers:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...