Jump to content

Styring sitter fast !


roesok

Recommended Posts

Skulle sjøsette idag, men det ble umulig. Styringen satt nemlig bom fast. Litt info: Båt - Skibsplast 655, motor - Honda 115, styring - teleflex. Vi prøvde to mann å fri motor samtidig som det ble dratt i rattet, men helt fast. Ikke å rikke. Nå må det innrømmes at det i fjor høst ikke ble smurt og hatt å grease i niplene. Tror problemet sitter i den sylinderen der styrestaget går under motor. Har nå hatt på masse rustløsende så får vi se i morgen om det løsner...Noen som har råd og tips!

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Sannsynligvis sitter den i "sylinderen". Om du klarer å vri og/eller dunke den inn eller ut litt så ordner det seg nok. Rustløser er tingen akkurat nå, vannfast grease når du har fått den løs.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Viktig å ikke bruke makt på rattet - fort gjort å ødelegge kabelaren i snekka - den er laget i aluminum.

 

Bruker å ta kabelen ut av strømpen og rengjøre med stålbørste og diesel, deretter fyller jeg på olje mens jeg putter kabelen på plass i strømpa igjen. Bruker rester av gearolje til påhengern, denne olja virker passe seig og det er alltids noen slike halvtomme tuber i nærheten.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Nå har jeg holdt på i hele dag og brukt både min egen og et par naboers både fysiske og intellektuelle kapasitet, men kabelen er like fast !!! Har smurt og banket men fast sitter det. Og ja, jeg har vært forsiktig med rattet så styresnekka holder fortsatt. Får heller ikke helt ut styrestaget gjennopm sylinderen på motor. Så nå gjør jeg kort prosess, tar frem skjærfil og kapper kabelen og bestiller ny. Håper det vil gå greit å montere ny, i værste fall må jeg visst løsne motor for å få kabelen på plass.

 

styrekabel_h..jpg

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Ut med skiten og inn med Hydraulikk :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Har som sagt nå kappet styrekabelen og fått ut staget som går gjennom motorfestet. Mye plunder, først og fremst fordi hullet i skroget som kabelen kommer gjennom (der det er den gummibelgen) står litt skjevt i forhold til styrestaget. :crazy: Dette sees kanskje av bildet. Det går greit når kabel er på plass for da er det en viss fleksibilitet i kabel men når staget skulle ut - og når nytt skal på plass igjen - må dette komme i rett vinkel i forhold til det hullet i motorfestet det skal gjennom. Tror derfor kanskje at motorfestet må løsnes litt og motor vinkles slik at det blir rett vinkel når ny kabel monteres. Noen som har erfaring?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Ville ikke vurdert noe annet enn å løsne motoren.

Mulig det går an å presse viren på plass,

men jeg vil tro det er veldig fort gjort å skade den på den måten.

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

styrestag.jpg

Her er styrekabelen kappet og staget fjernet, men hullet i siden sitter altså noe skjevt så en får ikke nytt stag gjennom hullet i motoren. Dvs. motor må nok løsnes (200 kg !!) og vinkles. Verksted neste? Og der er det lang ventetid nå...

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Nei da

Har du klart dette klarer du resten :wink:

 

Motoren sitter i 4 bolter

På toppen v svinghjulet har du et øye du kan henge den opp i med en talje eller lignende.

resten vet du jo :wink:

 

Ellers får du gjøre som jeg sa tidligere

Bytte til hydraulikk.

Da får du kun to slanger som skal frem til motoren.

De er jo litt mer fleksible.

 

Men du må vel muligens ha av motoren uansett da...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Problemet løst, båten er på vannet! Med at motor måtte av så ble dette etterhvert en verkstedjobb, og i disse tider var det 2-3 ukers ventetid. Heldigvis kom jeg i kontakt med en som drev litt med båtrep på si. Han hadde kran og alt utstyr. Det viste seg at også styresnekka måtte byttes, den var i orden men ikke mulig å åpne (!) så da ble det ny. Så idag 1. mai holdt han på å skrudde og fikset i flere timer og så var det rett på sjøen! Herlig!

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
  • 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...