Jump to content

Hjelp! Begge start batterier tom for strøm


RIB

Recommended Posts

Skulle starte båten min i dag og oppdaget at begge startbatteriene var "døde"

Båten ble sjøsatt for en uke siden med toppladete batterier.

Hovedstrømsbrytere og landstrøm har vært avslått.

Forbruksbanken var ok.

 

Har aldri hatt problemer med batterikapasitet før.

Ladesystemet er bygget opp slik at stb motor lader kun sitt eget startbatteri, bb motor lader forbruk samt eget startbatteri.

Har feilsøkt med tangamperemeter uten å finne krypstrøm.

Utstyr som er koblet direkte utenom hovedstrømsbryter er:

- Dieselvarmer - men mot forbruksbatteri, altså ok

- Gass detektor mot stb startbatteri

- Lensepumpe akter med automatikk mot bb startbatteri.

 

Tror det er lite sannsynlig at feilen ligger på ovennevnte utstyr, men misstanken min går mot batterilader da denne er koblet opp mot alle batterier.

Noen som har tips for feilsøking av batterilader mhp mitt problem eller andre forslag til mulige feilkilder?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville startet med å bytte ut ditt tangamperemeter med ett vanlig amperemeter i serie med batteriene, slå av alt av forbruk og mål strømmen.

 

En annen måte er å koble fra batteriene og måle motstanden i ledningene, den skal være uendelig når alt er koblet fra, så kan du prøve å eliminere de forskjellige kursene etterhvert.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Siden batteriene er adskilt fra hverandre må problemet skyldes noe de har felles, at hver av de skal utlades med individuelle årsaker er lite sannsynlig. Så du må koble ifra batteriene og lader og måle om det likevel er forbindelse mellom pluss polskoene på batteriene.

Noen batteriladere bruker strøm på 12V siden når de ikke er tilkoblet 220V, men ikke så mye at det tømmer ett batteri fullstendig på en uke. Men det kan være nok til at man får startproblemer.

 

Som du vel muligens har lest her tidligere er det bortimot bortkastet å la den ene dynamoen lade kun startbatteriet.

Link to post
Share on other sites

Det virker på meg som om ladern kobler sammen batteriene dine og hvis det er riktig og den ikke kjører med to separate kurser har du i prinsippet ko blet batteriene sammen. Hvis det er riktig så kan feks en celle som ryker i ett batteri føre til at begge utlades fordi det andre batteriet vil forsøke å kompensere. Alternativt kan det være en kortslutning i laderen som gjør at den trekker strøm.

Link to post
Share on other sites

Tror det er lite sannsynlig at feilen ligger på ovennevnte utstyr, men misstanken min går mot batterilader da denne er koblet opp mot alle batterier.

Noen som har tips for feilsøking av batterilader mhp mitt problem eller andre forslag til mulige feilkilder?

Stusser litt på opplysningen om at laderen er koblet mot alle batterier. Kan være du mener at den er koblet mot alle startbatterier, i så fall kan startbatteriene være sammenkoblet ved hjelp av laderen.

 

På en uke er det 168 timer og er det en lekkasje på 0,5 A, blir det et forbruk på 84 Ah. Vet ikke hvor store batteriene dine er, men regner med at dette vil gjøre et godt innhugg i kapasiteten på batteriene.

 

En lader med galvanisk skille klarer ikke å tappe batteriene med mer enn ca 3-5 mA avhengig av størrelse på laderen. Har du en "gammel" type lader blir forbruket mer, avhengig av hvilken lader du har. Det kan være vanskelig å lese av en slik feilstrøm med tangamperemeter. Kanskje du finner dataene på laderen, da kan du vurdere om den kan ha tappet batteriene.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Det viste seg at gassdetektoren om bord er koblet direkte utenom hovedbryter på det startbatteriet som er koblet mot stb motor.

Denne trekker 0,4 A og derved er feilkilden delvis oppdaget.

( Årsaken til at den ble koblet direkte var at det etter planen aldri skulle være mulig å slå denne av ved en feil. )

Det som forundrer meg er at begge startbateriene var utladet ( Nye optima ) mens forbruksbatteriene 2 x 125 A var helt topp.

Som nevnt i svar på denne tråden så er det kun laderen som "kobler" batteriene sammen.

Laderen har tre utganger så da må feilen eventuelt ligge i skille mellom de utgangene som går til startbatteriene??

Link to post
Share on other sites

Denne trekker 0,4 A og derved er feilkilden delvis oppdaget.

Det var mye til en liten detektor, skal ikke spørre hvorfor du har detektoren på når du ikke er i båten...

 

Som nevnt i svar på denne tråden så er det kun laderen som "kobler" batteriene sammen.

Laderen har tre utganger så da må feilen eventuelt ligge i skille mellom de utgangene som går til startbatteriene??

Du får måle strømforbruket i plusskablene til disse to batteriene med ett vanlig multimeter i serie slik alt er når du forlater båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...