Jump to content

Lakkering av teak som gir små bobler i overflaten


Windy37GM

Recommended Posts

Heisann

Jeg holder på å renovere litt teak rundt ute plassen på Joda'en og ser følgende:

-All gammel lakk er skrapt bort/slipt vekk.

-Oljet 2 ganger med Clipper1

-Lakket med Epifanes Teaklakk. Tynnet litt med Epifanes tynner.

-Pensel er beregnet for lakk (Jordan) og av "pen finish type".

 

I lakkoverflaten ser det ut til at det er bittesmå bobler? Etter forrige lakkstrøk så jeg boblene, og da hadde jeg akkurat rørt i lakkboksen. Jeg slipte bort alt av bobler og ujevnheter idag med 240 sandpapir, vasket rent med vann, så med rødsprit og tørket til slutt over med pusseskinn. Denne gangen rørte jeg ikke i det hele tatt i boksen, men stadig vekk litt bobler i lakkoverflaten. Jeg fant en svamp jeg hadde liggende som jeg brukte som fordriver og det hjalp, men ikke helt perfekt.

Er det noen som vet hva jeg gjør galt?

mvh

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Tynning av lakken er alfa og omega. Med riktig tynning og temperatur vil boblene du påfører med rullen "legge" seg etter kort tid og etterlate en jevn flate. Hastihgeten du fører rullen med er også viktig. Rask hastighet = mye luftbobler. Ellers er en god fordriver en effektiv metode å bli kvitt boblene på. Prøv deg fram. Selv tynner jeg alltid. Starter gjerne med 30-50% og avslutter med 15-20% på strøk 7-9. Og husk, er du ute etter topp resultat er det kun Epifanes tynnere på Epifanes lakk som gjelder.

Lykke til

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Svampen gjorde susen. Bare et par bobler etter lakkingen igår. Ikveld skal jeg slipe ned igjen (med 240 papir) og lakke og etterstryke med skumfordirver kjøpt på Biltema for 19,90/2 stk. Dette burde bli bra :-)

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Først lakke med pensel, så stryke forsiktig over med skumfordriver, skal brukes sakte.

Gleder meg til ikveld, og imorgen for å se hvor blankt det treverket kan bli :-)

 

 

Dette er fordriveren fra Biltema: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=83316

 

 

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Først lakke med pensel, så stryke forsiktig over med skumfordriver, skal brukes sakte.

Gleder meg til ikveld, og imorgen for å se hvor blankt det treverket kan bli :-)

Dette er fordriveren fra Biltema: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=83316

Joda310

 

Merket meg at du bruker oljebasert lakk og på den fordriveren til biltema står det: OBS kun for vannbasert maling

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det som kan være problem med disse er att lakken spiser opp skummgummien ,og da kan det bli bare mere arbeide.Jeg holder meg unna disse da de ikke tåler noe som ikke er vannbaser desverre.Men bytter du kjapt og ofte så går det nok.MvhBjørn :rolleyes:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Har brukt denne skumfordriveren med Benarolje, kom faktisk rett opp fra verkstedet nå, etter å ha lagt et nytt strøk på diverse småtterier. Dypper den rett i lakkboksen og bruker den som pensel. Funker fint den. Nå skal det inrømmes at jeg legger ikke opp til speilfinish, til det er det alt for mye støv i lufta på verkstedet, men det blir grei bruksfinish...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...