hifo Startet 28.April.2007 Del på Facebook Startet 28.April.2007 hvor mange hk , rpm , dreimoment tåler en 40 mm propellaksling.?? kommer det ann på lengden også?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
REM Svart 28.April.2007 Del på Facebook Svart 28.April.2007 Bytter aksling nå om dagen. Originalt anvendte Princess 1 1/2" (38mm) aksling på sine TAMD41 motorer. (200Hk) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hydrox Svart 28.April.2007 Del på Facebook Svart 28.April.2007 Kommer an på hva akslingen er laget av, en lang aksel må også være kraftigere for å unngå vibrasjoner. Torsjonsvingninger som det heter på fagspråket, vridende belastningssvingninger i akselen. Det beste er nok å undersøke dette med produsenten av akslingen du har. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 28.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2007 aner ikke hvem den er produsert av.. har ca 200 hk i motoren nå men tenker kansje å bytte til en større senere.. har også propellaksling og hylser ute nå , så det hadde vel vært lurt å bytte til tykkere hvis det er nødvendig til feks 270 hk.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
topa Svart 28.April.2007 Del på Facebook Svart 28.April.2007 (redigert) Jeg har en en motor på 290 hk,700 Nm , 3800 rpm på 40 mm aksel. Yanmar 6lpa-stp. Redigert 28.April.2007 av tttpa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.April.2007 Del på Facebook Svart 28.April.2007 Sleipner Motor har kurver som forteller akseldim. Materialet er avgjørende, forskjellige styrker. Hvor mange hk motoren utvikler er ikke så interessant. Opptredende krefter er saken, m.a.o. dreiemoment etter nedgearing og virkningsgrad på propellen. Hulda kjører ca. 100 hk, nedgearing 3:1 og en nokså slapp propell. Akslingen er 40 mm i Duplex stål. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 Dette er et par tall for en 316 aksel på 40mm med litt forskjellige turtall på akslingen.. Denne akselen tåler 1200 hk men spinner for rundt 10000 o/min RESULTS Prop. Shaft Diameter: 40mm Material: Stainless 316 Shaft RPM: 10000 Safety Factor: 2 Maximum Power: 1,217 SAE hp. 907 kW. 1,234 Metric hp Denne tåler 60 hk, men har kun 500 o/min RESULTS Prop. Shaft Diameter: 40mm Material: Stainless 316 Shaft RPM: 500 Safety Factor: 2 Maximum Power: 61 SAE hp. 45 kW. 62 Metric hp. Til slutt så har vi en som kun går med 50 o/min, den tåler bare 12 hk RESULTS Prop. Shaft Diameter: 40mm Material: Stainless 316 Shaft RPM: 100 Safety Factor: 2 Maximum Power: 12 SAE hp. 9 kW. 12 Metric hp Som en kan se så er en sammenheng mellom akselturtall og effekt som kan overføres. Siden dreiemoment er funksjon av effekt og turtall så kommer det inn denne veien Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hulda Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 Som en kan se så er en sammenheng mellom akselturtall og effekt som kan overføres. Siden dreiemoment er funksjon av effekt og turtall så kommer det inn denne veien Akkurat. Og Rp02 for 316 er i området 280 MPa og for 2205 (Duplex) 497 MPa (pulsating tensile test). Dette forteller noe om styrken, høyere tall, høyere styrke. Super Duplex tilsvarende 565 MPa. En messingaksling vil ligge under disse tallene. Det er naturligvis forskjellige tester som gir forskjellige tall, om det er test av rundstål, plater osv. Tallene her er fra samme testregimet, og er direkte sammenlignbare. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 29.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2007 ok. min aksel har på max 1200 rpm og 240 hk.. og 40 mm akslel .. er det godt nokk? har holdt i 22 år til nå.. men hvis jeg da kjøper en 280 hk . hvilket turtall må jeg da minst ha på akslen i fullfart?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Motordoktoren Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 (redigert) ok. min aksel har på max 1200 rpm og 240 hk.. og 40 mm akslel .. er det godt nokk? har holdt i 22 år til nå.. men hvis jeg da kjøper en 280 hk . hvilket turtall må jeg da minst ha på akslen i fullfart?? Din aksel får den en skjærspenning på 111,75 MPa. Hvis den har samme kvalitet som Hulda viser til, med Rp0,2 = 280 MPa, gir det en sikkerhetsfaktor mot brudd i akselen på 2,5. Overføres det 280 hk ved 1200 o/min, reduseres sikkerhetsfaktoren til 2,15. Hvis du ønsker å beholde samme sikkerhetsfaktor med 280 hk som du har nå, må du opp i 1400 o/min. Men hvis du går opp i turtall, må du vurdere om det nye turtallet passer for den propellen du har. Farten på båten blir antagelig 5% større enn før (og brennstofforbruket vil øke med omkring 16%). Har du vribar propell, slik at du får du stilt inn en stigning som passer for den nye farten, og er samlet areal av propellvingene stort nok til at propellen får tatt ut all effekt den nye motoren yter? Her er formlene for beregningene: Skjærspenning i MPa = Akseleffekt i hk / (vinkelhastighet i radianer * motstandsmoment i mm3) Forenklet blir det: Skjærspenning = 35 760 420 * Akseleffekt i hk / [akselens turtall i o/min * (akseldiamenter i mm)3] MPa = N/mm2 Redigert 29.April.2007 av Motordoktoren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 29.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2007 ja, for dette skjønner jeg jo mye av??? neida.. men de tallene du skriver om og 1400 rpm var svar godt nok for meg.. hva er sikkerhetsfaktor'? bør den være over eller under 2,5? takk for svar Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
hifo Svart 29.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2007 så nå på et skjema som olpi hadde lagt ut i "propellakselens tykkelse kva tåler den?" ser jo der at jeg ligger dårlig an. har ca 12-1300 aksel rpm på fult.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sydvesten Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 For 240 hk og 1200 akselomdreininger med normal 316 aksel og sikerhetsfaktor på 2.0 gir deg 150 hk.. RESULTS Prop. Shaft Diameter: 40mm Material: Stainless 316 Shaft RPM: 1200 Safety Factor: 2 Maximum Power: 146 SAE hp. 109 kW. 148 Metric hp. For samme hk antall og akselomdrininger må du ha 47mm diameter om du ikke endrer materialet i akselen.. RESULTS Prop. Shaft Diameter: 47mm Material: Stainless 316 Shaft RPM: 1200 Safety Factor: 2 Maximum Power: 237 SAE hp. 177 kW. 240 Metric hp. Går du opp til dupelx av typen "aisi 329" eller ligende så klarer du deg med 40mm aksel.. Bergeningen under er for "monell 400" materiale og den kan belastes med nesten 300 gamp ved 1200 omdreininger på akselen RESULTS Prop. Shaft Diameter: 40mm Material: Monel 400 Shaft RPM: 1200 Safety Factor: 2 Maximum Power: 292 SAE hp. 218 kW. 296 Metric hp. Aksel må du nok bytte uansett, og om du benytter bedre material så rekker det å bytte aksel, mens du kan beholde resten av drivsystemet Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
heira Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 Hei. Prøv å les ut noe her http://www.sleipner.no/ Heira Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.