Jump to content

tykkelse aksling.


hifo

Recommended Posts

Bytter aksling nå om dagen. Originalt anvendte Princess 1 1/2" (38mm) aksling på sine TAMD41 motorer. (200Hk)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kommer an på hva akslingen er laget av, en lang aksel må også være kraftigere for å unngå vibrasjoner. Torsjonsvingninger som det heter på fagspråket, vridende belastningssvingninger i akselen.

Det beste er nok å undersøke dette med produsenten av akslingen du har.

Link to post
Share on other sites

aner ikke hvem den er produsert av.. har ca 200 hk i motoren nå men tenker kansje å bytte til en større senere.. har også propellaksling og hylser ute nå , så det hadde vel vært lurt å bytte til tykkere hvis det er nødvendig til feks 270 hk..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Sleipner Motor har kurver som forteller akseldim.

Materialet er avgjørende, forskjellige styrker.

Hvor mange hk motoren utvikler er ikke så interessant. Opptredende krefter er saken, m.a.o. dreiemoment etter nedgearing og virkningsgrad på propellen.

 

Hulda kjører ca. 100 hk, nedgearing 3:1 og en nokså slapp propell. Akslingen er 40 mm i Duplex stål.

Link to post
Share on other sites

Dette er et par tall for en 316 aksel på 40mm med litt forskjellige turtall på akslingen..

 

Denne akselen tåler 1200 hk men spinner for rundt 10000 o/min

RESULTS

Prop. Shaft

 

Diameter: 40mm

Material: Stainless 316

Shaft RPM: 10000

Safety Factor: 2

Maximum Power: 1,217 SAE hp.

907 kW.

1,234 Metric hp

 

Denne tåler 60 hk, men har kun 500 o/min

 

RESULTS

Prop. Shaft

 

Diameter: 40mm

Material: Stainless 316

Shaft RPM: 500

Safety Factor: 2

Maximum Power: 61 SAE hp.

45 kW.

62 Metric hp.

 

 

Til slutt så har vi en som kun går med 50 o/min, den tåler bare 12 hk

RESULTS

Prop. Shaft

 

Diameter: 40mm

Material: Stainless 316

Shaft RPM: 100

Safety Factor: 2

Maximum Power: 12 SAE hp.

9 kW.

12 Metric hp

 

 

Som en kan se så er en sammenheng mellom akselturtall og effekt som kan overføres. Siden dreiemoment er funksjon av effekt og turtall så kommer det inn denne veien

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Som en kan se så er en sammenheng mellom akselturtall og effekt som kan overføres. Siden dreiemoment er funksjon av effekt og turtall så kommer det inn denne veien

 

Akkurat. Og Rp02 for 316 er i området 280 MPa og for 2205 (Duplex) 497 MPa (pulsating tensile test). Dette forteller noe om styrken, høyere tall, høyere styrke. Super Duplex tilsvarende 565 MPa. En messingaksling vil ligge under disse tallene. Det er naturligvis forskjellige tester som gir forskjellige tall, om det er test av rundstål, plater osv. Tallene her er fra samme testregimet, og er direkte sammenlignbare.

Link to post
Share on other sites

ok. min aksel har på max 1200 rpm og 240 hk.. og 40 mm akslel .. er det godt nokk? har holdt i 22 år til nå.. men hvis jeg da kjøper en 280 hk . hvilket turtall må jeg da minst ha på akslen i fullfart??

Din aksel får den en skjærspenning på 111,75 MPa. Hvis den har samme kvalitet som Hulda viser til, med Rp0,2 = 280 MPa, gir det en sikkerhetsfaktor mot brudd i akselen på 2,5. Overføres det 280 hk ved 1200 o/min, reduseres sikkerhetsfaktoren til 2,15. Hvis du ønsker å beholde samme sikkerhetsfaktor med 280 hk som du har nå, må du opp i 1400 o/min.

 

Men hvis du går opp i turtall, må du vurdere om det nye turtallet passer for den propellen du har. Farten på båten blir antagelig 5% større enn før (og brennstofforbruket vil øke med omkring 16%). Har du vribar propell, slik at du får du stilt inn en stigning som passer for den nye farten, og er samlet areal av propellvingene stort nok til at propellen får tatt ut all effekt den nye motoren yter?

 

Her er formlene for beregningene:

Skjærspenning i MPa = Akseleffekt i hk / (vinkelhastighet i radianer * motstandsmoment i mm3)

 

Forenklet blir det:

Skjærspenning = 35 760 420 * Akseleffekt i hk / [akselens turtall i o/min * (akseldiamenter i mm)3]

 

MPa = N/mm2

Redigert av Motordoktoren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For 240 hk og 1200 akselomdreininger med normal 316 aksel og sikerhetsfaktor på 2.0 gir deg 150 hk..

 

RESULTS

Prop. Shaft

 

Diameter: 40mm

Material: Stainless 316

Shaft RPM: 1200

Safety Factor: 2

Maximum Power: 146 SAE hp.

109 kW.

148 Metric hp.

 

For samme hk antall og akselomdrininger må du ha 47mm diameter om du ikke endrer materialet i akselen..

 

RESULTS

Prop. Shaft

 

Diameter: 47mm

Material: Stainless 316

Shaft RPM: 1200

Safety Factor: 2

Maximum Power: 237 SAE hp.

177 kW.

240 Metric hp.

 

Går du opp til dupelx av typen "aisi 329" eller ligende så klarer du deg med 40mm aksel.. Bergeningen under er for "monell 400" materiale og den kan belastes med nesten 300 gamp ved 1200 omdreininger på akselen

 

RESULTS

Prop. Shaft

 

Diameter: 40mm

Material: Monel 400

Shaft RPM: 1200

Safety Factor: 2

Maximum Power: 292 SAE hp.

218 kW.

296 Metric hp.

 

Aksel må du nok bytte uansett, og om du benytter bedre material så rekker det å bytte aksel, mens du kan beholde resten av drivsystemet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...