Jump to content

Bytte spant i snekke, hvordan?


glalaksen

Recommended Posts

Hei

 

Var en tur og så litt på snekka som jeg har stående og skal begynne å restaurere så snart jeg er ajour med restaureringen av husene. Foreløpig er båten enda kun på tenkestadiet siden jeg har mye annet jeg må få unna først.

 

Visse jo at det var noen dårlige spant, og etter å ha lest her inne om eikespant som råtner fra innsiden og ut prøvde jeg å "pirke" litt i den som i utgangspunktet så værst ut. Denne kan jeg nok plukke i småbiter med teskje hvis det skulle være et poeng.

 

Det jeg lurer på:

 

Hvordan skal jeg skifte de ødelagte spantene?

 

Hvis jeg ikke får spantene hel av, hvordan lager jeg da enkelt en mal?

 

Er det mulig at bordene har råtnet under spantene? skroget er klinket fra 1956 og har ikke funnet noe råte i selve skroget. Enda...

 

Hordan velger jeg ut de rette materialene til spant?

 

Kan jeg bytte dem med ut med furuspant, ser ikke det store poenget med å kjøpe eik som sikkert er mye dyrere?

 

Må jeg noe opp i dimensjon hvis jeg bytter til furu som jo ikke er like "hard" i veden som eik

 

Har mulighet til å hente seinvokst furu direkte i skogen istedenfor å kjøpe "hurtig" svenskefuru hos trelasthandleren.

 

Regner med jeg får mange gode svar i dette glimrende forumet.

 

Bilder kommer, det var liten kuling og regn og heller dårlige forhold for fotografering når jeg var nede i havna.

 

Vennlig hilsen

 

Pål

 

 

PS: hvis noen der ute har ei bandsag tilssalgs så send meg gjerne en melding.

Link to post
Share on other sites

Hadde nok benyttet eik aller ask til spant. HVor mange spant er det snakk om totalt? er det mulig å fjerne naglene/ løsne spantene uten at de mister "Formen" så er det aller best. Er ikke dette mulig, hadde jeg vurdert å kjøpe Dette. Da kan du tegne maler direkte før du fjerner spant. desverre ble jeg ikke klar over dette produktet før mine spanter var montert.

 

Video av "Perfect butt" mal lager finner du Her

 

Alf Kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Takker for kjapt svar

 

Hvorfor skal jeg ikke bruke furuspant, er det noen gode grunner til det?

 

Den dingsen der så jo veldig kjekk ut, men tror du jeg får med alle "hakkene" siden jeg har en gamlet klinket båt?

 

Har du noen (eller noen andre) bilder av bytting av spant, eller vet dere om noen tråder her som omfatter dette emnet?

Redigert av glalaksen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan ikke huske å ha sett en (større) trebåt med furuspant, det er sikkert for å få større styrke i spantene, samme grunn som at kjøl/stevner alltid er i hardere tresorter. Furu i større dimensjon vil vel ikke gi den samme styrken mot sprekkdannelser eller vridning som eik.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg heldt på å bytte spant i ein gamal strandebarm. Tråden finn du her.

 

Eg lager nye spant i furu, mest fordi me har mykje 2x6 furu liggande som er ypperlig til dette formålet, men også fordi det ikkje råtnar innanifrå slik som eik. Men dersom pris og alt det der ikkje hadde hatt noko betydning hadde eg klart gått for ask. Men furu skal vistnok vere heilt greit. Har også blitt fortalt at det er best å bruke emne frå midten av stamma som sjølvsagt skal vere sprekkefri og med minst mogleg kvist.

 

I båten min var det orginalt eikeband, så eg har måtte lage meg mal frå bunnen av til kvart einaste spant. Først så brukar eg ein ståltråd til å ta den aller grovaste grunnformen. Så teiknar eg av ståltråden på ei 3 mm tjuk finerplate som eg bearbeider til den passer perfekt i båten. Når denne finer malen er ferdig er det berre å merke av på det emnet eg har tenkt å bruke og så går det rett i bandsaga :yesnod:

 

Du vil nok etterkvart oppdage at det kjedligaste med jobben er å lage mal :sleep:

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Skøyta vår har spant av furu og hud av eik. Slik jeg har forstått det var det ble skøytene først bygget med eik mot eik, deretter gikk de over til furu mot eik. (Fordelen med furu er jo at den råtner fra utsiden.) Selv de gamle spantene fra 1924 ser helt ok ut enda. Ikke noe vridning eller sprekkdannelser av betydning der.

 

Ps. her er en bok som står på ønskelista mi. Hvordan (og hvilket) en velger ut tre til båter :smiley:

http://www.nautisk.no/products/x10419

Link to post
Share on other sites

Ser ikke noe galt i å bruke furuspant, men vær kresen med emnene. Vanlig byggmakker-ved er så hurtigvokst at det ikke er godt nok til det bruket. Eik er å foretrekke på grunn av at det tåler vann godt. (best av alle norske lauvtre) Men det tar lim dårlig. Ask har mye samme styrke, tåler ikke like godt vann, men tar godt lim. Vil du ha furu, sats på malmfuru. Veldig hardt og var det som ble foretrukket når de bygde skøyter med eik på furu.

Gjør som "sinten" sier, legg en ståltråd ned langs siden så former du den etter bordene og kan overføre formen til spanten.

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Lag spantene dine av furu. De eikespantene som sitter i tresnekker er det ofte så mye endeved i at styrken uansett er svært redusert. Finner du naturgrodde emner med minst mulig endeved, tror jeg ikke du skal bekymre deg om styrken. Dessuten kan du laminere sammen spantet av tynne lekter. Da blir det i alle fall sterkt nok. Når det gjelder råte, tilsier min erfaring at eik råtner raskere enn furu. Selv om eik er relativt råteresistent, er den vanskeligere enn furua å impregnere. Dersom du skal bruke malmfuru, bør du skjære spantet litt grovere. Malmfuru råtner ikke, men har lavere bruddstyrke.

gon

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Hadde nok benyttet eik aller ask til spant. HVor mange spant er det snakk om totalt? er det mulig å fjerne naglene/ løsne spantene uten at de mister "Formen" så er det aller best. Er ikke dette mulig, hadde jeg vurdert å kjøpe Dette. Da kan du tegne maler direkte før du fjerner spant. desverre ble jeg ikke klar over dette produktet før mine spanter var montert.

 

Video av "Perfect butt" mal lager finner du Her

 

Alf Kåre

 

Fikk denne idag og det virker på meg som om dette er noe som virker

perfect_butt.jpg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hos Byggmakkeren, det er ikke jeg "personlig" men firmaet som har kjøpt inn 2 sånne. google på perfect butt så kommer det sikkert opp treff på leverandører. Med tanke på navnet burde du kanskje være alene når du googler

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...