Jump to content

bravo 2 med servostyring, trenger jeg oljekjøler?


colabrus

Recommended Posts

Jeg har aldri hørt om noen som har oljekjøling på styringa si - om det var det du mente

 

Om du mener kjøling av oljen på drevet så er det ganske kjent at enkelte Bravo drev knekkes av høy belastning over tid. Gjerne kombinasjonen av motorer med høyt dreimoment og tunge båter. Men om dette var Bravo 2 husker jeg ikke.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette har jeg ikke noe rede på - men jeg snakket litt med noen av de ansatte på Goldfish i Sonskilen i dag.

 

Goldfish tester visstnok hver eneste båt før den overleveres til kjøper - flere produsenter burde nok gjøre dette.

 

Jeg ser at de stadig skifter propeller for å finne den optimale propellen.

 

De har forøvrig ett av produksjonslokalene sine på Sletta i Son, vis-a-vis Normar som forhandler Beneteau.

 

 

På noen av båtene har de en anordning som spruter saltvann på overdelen av drevet for å hindre for stor oppheting.

 

De fortalte at en reduksjon på 10 grader, fra eksempelvis 110 grader C til 100 grader C på overdelen av drevet hadde stor betydning for varigheten av drevet.

 

Men denne kjølingen gjelder ikke av oljen som trådstarter tar opp, men av overdelen på drevet.

 

Det var ganske spenstig å se hvordan denne avkjølingen var montert.

 

Jeg tror motoren var en 6-sylindret bensinmotor på omlag 4-500 hester - montert på en RIB!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Trophy er nok inne på noe der... Jeg bygger om kjølingen litt i motorommet nå, og såg at oljekjøleren til servoen var sprukket...

Det var derfor jeg lurte på om jeg kunne gjøre det enkelt...hehe.. :lol:

 

Er det noen som har en kjøler til salgs? :cheers:

 

Colabrus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...