Jens_P Svart 16.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2007 Eneste problemet er at oljefiltrene som ligger horisontalt vil renne/lekke noe ved skifte. Her må det brukes mye gamle kluter for oljeoppsug. Jeg har hatt hell med å punktere filteret på det høyeste punktet før utpumping av gammel olje. Da kommer det luft inn i filteret og mesteparten av oljen har da rent tilbake til sumpen mens utpumping fra bunnpanne har pågått. Det har da vært minimalt med søl. Kan sikkert diskuteres om dette er riktig metode all den tid også en del av partiklene som er samlet opp i filteret vil renne tilbake i bunnpanna. På den annen side utgjør volumet i filteret mindre enn 10% av totalt oljeskift på min motor, og normal driftstid er langt mindre enn de 500 timene som er maks mellom skift. Har oså fungert å tømme motor for olje den ene dagen og la den stå uten olje til neste dag. Da først byttes filter og ny olje fylles. Dette er risikosport! Betinger at man sikrer seg 100% mot at noen kan komme til å starte motoren mens den står tom for olje. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
roaldbj Svart 16.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2007 Kommentar: Dette blir en lang vinter for deg Roald! Ben Sin Neida, har mange skruehoder ombord som skal pusses. Motorene skal jeg gni på hver uke. Det er viktigere å kjærtegne motorene enn å tenke på at dette skulle vært gjoirt når jeg er sammen med ektefellen... Har mange ruter/tracks som skal analyseres. I vinter skal jeg sette meg enda mer inn i Raymarines Raytech RNS v.6.0. Jeg skal forhåpentligvis avlegge D5LA eksamen - forutsatt at de andre deltagerne hjelper meg. Leser endel om bruk av sekstant ombord - har mange erfaringer fra i sommer som jeg må sjekke ut. Båtplassen krever daglig vedlikehold - Puh). Må gå gjennom mange av radarbildene fra i sommer. Skal planlegge neste års seilas ned mot Tyskland, kanskje Helgoland på ny samt Limfjorden. Jeg håper i grunnen at det er en stund til båten skal ut igjen - for da må jeg jo bruke den. Han vel noe over 80 overnattinger i pår. Ektefellen er nok glad at båten nå snart er på land. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 16.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2007 Kommentar: Dette blir en travel vinter Roald! Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Mulig jeg har lest innleggene litt for overfladisk, men jeg synes faktisk dette med temperatur på ferksvannskjørt anlegg er oppskrytt. AlfArie er inne på noe av det samme. Altså: Hvorfor er det viktig å oppnå (god) arbeidstemperatur på motor for gjennomspyling av kjølesystem/varmeveksler om høsten? Jeg var også av den oppfatning for mange år siden, tenkte det var viktig at termostat åpnet skikkelig osv.. Men ved nærmere ettertanke - det er jo saltvannsdelen som konserveres/skylles, og der er vel ingen termostat? Jeg har derfor de siste årene vært mer opptatt av at motoren kjøres en liten stund (10 minuter) slik at gjennomspylingen er relativt grundig. Motorens temperatur i denne prosessen har jeg brydd meg mindre om, likeså hvorvidt termostaten er åpen eller ikke. Som sagt, har bare rukket å skumlese de fleste innleggene her i tråden. Kan jeg ha oversett noe? Tenker jeg feil? R. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Finnes det ikke noe ferdig rensestoff å få kjøpt til varmevekslerne? Jeg mener Radiatorservice nevnte dette for meg en gang jeg var innom. De holdt da på å rense noen svære varmevekslere. Ellers tror jeg oksalsyre brukes, et pulver som kjøpes på apoteket og røres ut i vann. Jeg hadde en gang en Draco hvor motordekselet var konstruert litt feil. Når jeg kjørte i stor sjø uten kalesjen på, kom det litt saltvann på motoren. I og med at motoren hadde aluminiumstopp, var jeg redd for at saltlaken skulle trenge seg inn mellom pakningene. (Lakken på motorene sprekker jo der). Jeg brukte derfor en vannbasert sprayvoks på hele motoren. Dette holdt motoren fin i mange år. Motorvask på høsten med vanlig såpe, varmkjøring og påføring av ny voks. Den klebet bare litt når motoren var varm, men ellers kunne en verken se eller kjenne voksen som var helt gjennomsiktig. Det stoffet jeg kjøpte het Carlofon, og var egentlig en vannbasert tecktyl som ble brukt innvendig i bildører etc. Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 (redigert) Finnes det ikke noe ferdig rensestoff å få kjøpt til varmevekslerne? Systemrens kan anbefales her. Du finner mye om dette stoffet på forumet her ved å kikke i emneoversikten Redigert 17.Oktober.2007 av GeV (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
index Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Tenker jeg feil? Tror du tenker helt rett her. Ved saltvannskjølt motor og termostat derimot, er varme viktig. Jeg hadde slikt opplegg på min forrige motor, som var saltvannskjølt. Nå har jeg derimot ferskvannskjøling, og ser det som lite aktuelt å lage til et slikt system for gjennomskylling av sjøvannsdelen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
logget av Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 (redigert) Dette er vel litt på siden av tråden, men kan allikevel være nyttig info. Jeg hadde en rekke korrosjonsanalyser i helgen, og fant blant annet to tilfeller av det som viser på bildet. Eksosbend er et problem for noen, og årsaken til at det ruster i stykker kan være følgende: Når motoren er ny, så er bendet lakkert. Slangen isoleres til en viss grad fra metallet på grunn av lakken. Men når lakken enten brytes ned naturlig eller ved at noen stikker inn et skrugjern for å løsne slangen, begynner det å skje ting. Hvis man da har en karbonholdig slange, begynner bendet å tære. En annen ting er at når man har to slangeklemmer, så her det lett for å komme vann inn i mellom. Fjern den karbonholdige slangen og monter slangen med for eks. sikafleks, så varer bendet mye lenger. Her har man benyttet altfor svake klemmer i tillegg og fått lekkasje. FY. Liten båt liten klemme gjelder ikke. Det vil bli spennende å se i tiden fremover når motorfabrikantene nå kommer med bend i aluminium. Redigert 17.Oktober.2007 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 det er jo saltvannsdelen som konserveres/skylles, og der er vel ingen termostat? Ja, dette lurer jeg på også. Det er vel ikke slik at det blir stående saltvann noe sted i motoren når man kjører ferskvann gjennom en kald, ferskvannskjølt motor? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Antakelig ikke. Men motoren bør jo kjøres varm, slik at det legger seg olje på sylinderveggene. Spylinga med ferskvann og etterfølgende gjennomsuging av frostvæskeblanding kan mest praktisk gjøres på den varme motoren når man har fortøyd for å vente på sin tur i krana for å bli tatt på land. (steng gjerne bunnventilen før saltvannsslangen koples fra....) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
giver Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Du bør vel kjøre såpass at motoren begynner å oppnå normal temperatur. Vet at dette kan være vanskelig uten belastning, men selv kjører jeg litt turtall og oppnår vanligvis ca 80 grader etter en 15-20 min. Hei "Normal" arbeidtemperatur kan du ikke oppnå ved saltvannskjøling. Saltet krystaliseres ved ca. 64°C. Normal arbeidtemperatur er ca 84°C på gamle motorer og inntil 110°C på de nyeste motorer som har stort trykk på kjølevæsken. Ser ikke bort fra at du snakker om saltvannskjøling av kjølevæske. (Varmeveksler) mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 (steng gjerne bunnventilen før saltvannsslangen koples fra....) Er nok en stor fordel det ja... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Giver, jeg antar at du kjører motorene med ferskvann på vanninntakssiden før/under opptak. Hvor lenge pleier du å kjøre hver motor med ferskvann? Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 18.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2007 Giver, jeg antar at du kjører motorene med ferskvann på vanninntakssiden før/under opptak. Hvor lenge pleier du å kjøre hver motor med ferskvann? Hei Jeg kjører bare igjennom frostvæske til det kommer ut av eksosanlegget vanligvis. Noen ganger har jeg delt hele anlegget og gjort rent varmevekslerne med gjengestang. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 18.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2007 (redigert) ...Antakelig ikke. Men motoren bør jo kjøres varm, slik at det legger seg olje på sylinderveggene. ... Dette skjønner jeg ikke. Skulle det liksom være slik at oljen ikke legger seg på disse veggene før motoren (les: kjølevannet, siden det er der vi måler) er varm? Klart motoren smører hele veien/tiden. Om jeg skulle kverulere, så vil jeg vel nesten tro at jo varmere oljen er, jo lettere renner den ned fra veggen igjen etter stans. Sånn sett skulle man heller argumentere for kaldest mulig motor når den stoppes. Men det var for å kverulere - jeg har vanskelig for å tro at dette olje-argumentet har noe for seg mht. vinterkonservering. R. Redigert 18.Oktober.2007 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret2 Svart 24.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2008 :Av ting jeg utbedret var bl.a. dette: - Skrapt ned og epoxybehandlet bunn. - Skiftet alle skrogjennomføringer - Skiftet alle ventiler (toalettet var opprinnelig uten ventiler!) - Montert Hella laderegulator - Skiftet dørkbelegg - Trukket om all utvendig skai (seter) - "Ferskvannskjøring" - Sveiset dieseltank - Ny kalesje - Skiftet pakkboks - Skiftet stevnlager (fyttigrisen for en jobb!) - Ventilasjon av motorrom - Div oppussing - Også husker jeg ikke mer... Husker du ca når du gjorde alle disse utbedringene? Greit å vite ifht om jeg skulle selge den en dag....(men ikke nå). Mvh Plenen Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 24.April.2008 Link til dette innlegget Svart 24.April.2008 Husker du ca når du gjorde alle disse utbedringene? Greit å vite ifht om jeg skulle selge den en dag....(men ikke nå). Mvh Plenen Hei, Alt dette ble utført mellom 1994-1998 da jeg eide båten. Hilsen trude III Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.