Avmønstret2 Startet 28.April.2007 Del på Facebook Startet 28.April.2007 (redigert) Hei. Jeg har en slange fra ferskvannstanken til et T-ledd som gjør at jeg kan kjøre ferskvann inn i rørene som kjøler kjølevannet (se bildet). Når jeg kommer inn etter tur stenger jeg krana fra saltvannsinntaket og åpner krana fra ferskvannstanken, og lar motoren gå ca 1 minutt. Har dette noen hensikt eller er det ikke noe poeng å kjøre saltvannsdelen med ferskvann før jeg forlater skuta? mvh Plenen Redigert 28.April.2007 av Plenen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kurth Svart 28.April.2007 Del på Facebook Svart 28.April.2007 Helt sikkert en fordel, kjører alltid gjennom med ferskvann etter hver tur,men det er fordi båthavna ligger i en elv . Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 28.April.2007 Del på Facebook Svart 28.April.2007 Ut fra hva du skriver, tyder det på at du fra før har ferskvannskjøling på din motor og at vannet fra tanken brukes til å skylle varmeveksleren. Hvis jeg har oppfattet deg riktig, lurer jeg på hva som egentlig er hensikten med dette. Virker fullstendig bortkastet etter min oppfatning. Foreta heller en rens av varmeveksleren med jevne mellomrom (vi snakker da om noen sesonger mellom hver rens). Dette holder mer en nok Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret2 Svart 28.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2007 Takk for svar. Har ferskvannskjøling, ja. Da gidder jeg nok ikke utføre den prosedyren med å kjøre ferskvann etter hver tur.... mvh Plenen Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 Hei Plenen, Tanken bak dette er at saltvann tærer også når båten ligger stille. Ferskvann tærer vesentlig mindre på dine varmevekslere. Jeg har alltid laget denne innretningen på mine båter. Det gjelder ikke din motor men på mine 2 siste båter finnes det sjøvannskjølte ladeluftkjølere og oljekjølere i tillegg til varmeveksler. Kostnadene for å skifte ut vamevekslere er skyhøye. Du ryker fort på over 20.000,- samt at det er farlig for motoren i en periode hvor den kan være lekk. Tar jeg ikke mye feil sitter det en MD17C med original ferskvannskjøling og den eneste i sitt slag (tror jeg) med utvendig motorromsventilasjon fra båtens begge sider. En riktig fint båt som jeg kjenner godt. Hilsen Harald L Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Avmønstret2 Svart 29.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2007 Tar jeg ikke mye feil sitter det en MD17C med original ferskvannskjøling og den eneste i sitt slag (tror jeg) med utvendig motorromsventilasjon fra båtens begge sider. Hilsen Harald L Det er en md17c, ja. Men hva betyr "utvendig motorromsventilasjon fra båtens begge sider"? Som vanlig her på BP så får man svar fra den ene ytterkanten til den andre.... Tror jeg kanskje vil fortsette å kjøre med ferskvann etter endt tur, ihvertfall hvis den skal ligge en stund før neste tur. mvh Plenen Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 Eneste du har å tape på å kjøre gjennom ferskvann til slutt er ekstra arbeid, og ekstra forbruk av ferskvann. Gevinsten er redusert korrosjon i sjøvannskretsen og lengre levetid på eventuelle sinkanoder. Ville gjort dette etter endt bruk av båt, d.v.s. når du forlater båten i hjemmehavn for flere dager.. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
kurth Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 I og med at du har dette istallert, ville jeg ha fortsatt , det er ikke tvil om at det er en fordel for motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 (redigert) Det er en md17c, ja. Men hva betyr "utvendig motorromsventilasjon fra båtens begge sider"? Hei, Jeg synes bare jeg dro kjensel på denne båten. Jeg klarer ikke å se av bildene om du har hvite ventilasjonsrister like over dollbordene på begge sider? Hvis du har det er dette den "gamle" båten min som jeg eide fra 94-98. Jeg satte nemlig i opplegget for å kjøre igjennom ferskvann etter bruk. Jeg gjorde en del annet også bl.a. dette med ventilasjon til motoren som de fleste Nidelv24 mangler. Hilsen Harald L Redigert 29.April.2007 av Harald L (see edit history) Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Avmønstret2 Svart 29.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2007 Hmmm...det er jeg jammen ikke sikker på. Skal sjekke neste gang jeg er ute (dvs i morgen ) Hvis det er din gamle båt: hva slags oppgraderinger er det du har stått for? Plenen Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 Hei igjen, Endelig årets første dag på fjorden.. Av ting jeg utbedret var bl.a. dette: - Skrapt ned og epoxybehandlet bunn. - Skiftet alle skrogjennomføringer - Skiftet alle ventiler (toalettet var opprinnelig uten ventiler!) - Montert Hella laderegulator - Skiftet dørkbelegg - Trukket om all utvendig skai (seter) - "Ferskvannskjøring" - Sveiset dieseltank - Ny kalesje - Skiftet pakkboks - Skiftet stevnlager (fyttigrisen for en jobb!) - Ventilasjon av motorrom - Div oppussing - Også husker jeg ikke mer... Jeg hadde stor glede av denne båten og det var en trist dag da den ble solgt! Håper du tar godt vare på den. Hilsen Harald L Sitér dette innlegget Trude III Link to post
roaldbj Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 Løfter denne tråden i forbindelse med ferskvannskjøring av motorer som har gått i saltvann. Dette har nok interesse for flere ved høstens båtopptak. Jeg har etter hvert etablert en fremgangsmåte hvor jeg kjørerer motorene ca 45 minutter med ferskvann ved å putte ferskvannsslangen inn i saltvannsfilteret. Er det noen som har passe kvalifiserte synspunkter på hvor lenge motoren bør gå med ferskvannsgjennomstrømning før salt er fjernet endel/mest mulig fra motoren? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 Du bør vel kjøre såpass at motoren begynner å oppnå normal temperatur. Vet at dette kan være vanskelig uten belastning, men selv kjører jeg litt turtall og oppnår vanligvis ca 80 grader etter en 15-20 min. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
logget av Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 Har ikke noe bredt grunnlag å uttale meg om hvor effektiv en skylling som dette er i praksis. Jeg vil anta at tiltaket er bra, spesielt for eksosbendene hvor det har lett for å danne seg salter. Man har i slike områder ikke kontinuitet mellom anoden og katoden fordi bendet renner tørt. Hvis man får skylt bort saltet, ja jeg er for løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 Kjekt for oss som ligger i brakkvann. Vi ferskvannskjører etter hver tur Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 Når jeg sier jeg ikke har bredt grunnlag, så tenker jeg på hva som kan hende med legeringene i kjølerne når kontinuiteten til anoden forsvinner på grunn av at saltet som er den elektrisk ledende faktoren forsvinner. Jeg tror ikke dette blir noe problem fordi innmaten stort sett er laget i en del. Når det gjelder korrosjon på de andre metallene under båten er dette noe helt annet og kan ikke direkte sammenlignes. Husk at man i ferskvann av og til må bruke helt spesielle anoder for å kompensere for manglende kontinuitet. Kommer an på legeringene som er benyttet. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 Jeg kjører 30l kjølevæske gjennom ved vinterforberedelsene.Er ikke nødvendig med alle disse litrene,men jeg får de gratis-derfor Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 Du bør vel kjøre såpass at motoren begynner å oppnå normal temperatur. Vet at dette kan være vanskelig uten belastning, men selv kjører jeg litt turtall og oppnår vanligvis ca 80 grader etter en 15-20 min. Jeg har ikke mulighet for å nå 80 grader ved tomgangskjøring, har forsøkt å øke turtallet, men det er sjelden jeg kommer noe særlig over 70 grader. Men det kan hende at jeg ikke har fulgt godt nok med, og at termostatene har åpnet slik at jeg får brukbar sirkulasjon i hele motoren. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 Er litt usikker, men jeg mener salt krystalliseres når temperaturen synker til i underkant av 55 grader i stillestående vann. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 Jeg har ikke mulighet for å nå 80 grader ved tomgangskjøring, har forsøkt å øke turtallet, men det er sjelden jeg kommer noe særlig over 70 grader. Men det kan hende at jeg ikke har fulgt godt nok med, og at termostatene har åpnet slik at jeg får brukbar sirkulasjon i hele motoren. Da må du plukke ut termostaten(e). Eller så må du skaffe skikkelig(e) termostat(er). Vet ikke hvor mange motorer du har. Hulda, med US racing-termostat har 82 grader og åpning på tomgang etter fem minutter. Så kan man vel diskutere pavens skjegg. Kanskje holder eksosbend og v.vekslere 15 år, kanskje 20 år med full ferskvannspakke. Om du har passert 55 år, så har det vel akademisk interesse. Er litt usikker, men jeg mener salt krystalliseres når temperaturen synker til i underkant av 55 grader i stillestående vann. Nix, det er feil. Det krystalliserer og blir til 'scaling' over 60 grader. Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 21.September.2007 Del på Facebook Svart 21.September.2007 Forstår ikke helt svaret til Hulda i foran nevnte innlegg. Er det motorer som kun har saltvann-kjøling må jo termostat taes ut for å få gjennomstrømning, dersom de ikke åpner, for å skylle ut saltvann. Men er det ferskvannkjøling med varmeveksler, hvor saltvann kjøler ned ferskvann, får en vel enda lavere motortemp. ved å ta ut termostatene i ferskvannsdelen, bedre gjennomstrømning. Så dersom roaldbj har varmeveksler, har det ingen betydning om han tar ut termostatene for spyling av saltvannsdelen. Har jeg forstått det riktig????? Har forøvrig hatt tre type motorer i forskjellige båter, VP 17c, VP 41 og nå BMW D636/, de har ALDRI kommet over 40 -50 grader ved tomgang eller hurtig tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 21.September.2007 Del på Facebook Svart 21.September.2007 En kommentar: Salt i form av koksalt, vil skylles ut lettere ved høy temperatur. Dette saltet fra havvannet vil gå inn og ut temmelig konstant i kjølesløyfen. Det bidrar til høy korrosjon pga. høy ledningsevne, men sjøvannsløyfen er vanligvis bygd for å tåle dette en viss tid... Kalk derimot, som det finnes plenty av i havvann, løses lettest ved lav temperatur. Det er derfor kalkavleiringer legger seg på varme deler som varmevekslere. Kalk klarer du ikke å skylle vekk med kaldt vann i praksis, men må fjernes med et surt løsningsmiddel. (F.eks. fosforsyre som er en svak organisk syre og ofte brukes til rustfjerning også) Ferskvannskjøring etter bruk, vil altså muligens forlenge livet til sjøvannsløyfen, men det blir fremdeles viktig å rense varmevekslere med jevne mellomrom. Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 21.September.2007 Del på Facebook Svart 21.September.2007 (redigert) Jeg gjør følgende uten å si at det er det HELT riktige: Lar motoren gå ca en halv time med ferskvann inn på saltvanns-siden. Etter at en har fått skyllt ut en del, koble av vannet til eksosen for så å kjøre i sløyfe i ei bøtte. Dette for å øke vanntempen/motortempen siste 'stykket'. NB: Tomgang så ikke eksosslange/lyddemper går varm. Avslutter med frostvæskeblanding i bøtta og kjører i sløyfe på nytt. Redigert 21.September.2007 av jo_no (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2007 Jeg har planlagt å ta opp båten på lørdag i denne uken (time er i alle fall bestilt). Det er da viktig å vinterkonservere motorene i noenlunde korrekt rekkefølge. Jeg gjør de fleste forberedelser fredag med litt hard kjøring av begge motorene slik at jeg oppnår maks motortemperatur som hos meg aldri overstiger ca 78 grader Celsius. Deretter legger jeg meg i "kranhullet" hvor båten skal løftes opp lørdag. Motorene er da varme og jeg kommer til å kjøre dem med ferskvann ca 45 minutter hver. Jeg har gått gjennom innleggene over. Vil jeg kunne få fjernet endel av saltvannsavleiringene på denne måten? Kjøring av motorene for påfyll av konserveringsvæske er komplisert på trawleren vår, så jeg må finne ut et system som hindrer for mye søl av konserveringsvæska - det ble mye søl forrige sesong. Kommer trolig til å bruke avløpsrør som jeg setter ned i vannfilteret og helle to 20-literskanner med 50% blanding i hver av motorene. Da kan jeg umiddelbarft stoppe motorene fra førerposisjonen. Videre har jeg Marcopumpe som pumper ut motorolja, og som pumper inn ny olje. Eneste problemet er at oljefiltrene som ligger horisontalt vil renne/lekke noe ved skifte. Her må det brukes mye gamle kluter for oljeoppsug. Anodene skifter jeg til våren. Samme prosedyre for generatoren ombord, men denne er det mulig jeg vil kjøre med ferskvannskjøling utover sesongen og konservere når kulda kommer. På ferskvannssiden tømmes varmtvannsbereder, siste 10-20 litrene går i kjølen, dermed får jeg aktivisert ei av de automatiske lensepumpene. Dette er første vinteren båten blir ligge ute (men forhåpentligvis under tak). Jeg kommer nok til å kjøre varmeanlegget ombord ukentlig når kulda setter inn. Tar imot eventuelle kommentarer til dette innlegget. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 16.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2007 Kommentar: Dette blir en lang vinter for deg Roald! Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.