Jump to content

Volvo Penta AQ115 m/270/290 drev


Skippern74

Recommended Posts

Har kjøpt en 22' mahogni-båt (73-mod plattgatter) med en Volvo Penta AQ 115.

Selger opplyste at det er et Volvo Penta 270 drev med 290 underdel som sitter på.

Kan dette medføre problemer, eller passer alt sammen uten videre?

Etter hva jeg har skjønt, var AQ115 normalt levert med et 100-drev.

 

Er det forresten noen som vet hvilket forbruk jeg kan forvente meg når jeg

tar båten i bruk?

 

Har alltid vært skeptisk til bensinmotorer i båter. (Mht Brann/eksplosjonsfare)

Er det noe spesiellt jeg bør sjekke på drivstoff-systemet før jeg tar båten i bruk?

 

Setter stor pris på tilbakemeldinger.

fra_siden_blaatt_skrog.jpg
Link to post
Share on other sites

AQ115 motoren har nok originalt hatt et 100 drev, men det er uproblematisk å sette på en adapterplate og 270 drev på denne. På drev i 200 serien er det svært mange deler som går om en annen og undervannshus til 280 drev passer normalt fint på 270 drev. Og 290SP passer på 280 så da passer vell 290SP på 270 også, selv om jeg aldri har sett dette gjort.

 

Fungerer alt greit? Har du testkjørt den?

 

Uansett så er dette en veldig gammel motor som tilsynelatende har hatt en del ombygginger gjennom årene. Jeg vil ved første anledning tatt av drevet og skiftet belg, sjekket kryss og lager til mellomaksel evt byttet disse om nødvendig.

 

Videre dersom du er usikker på drivstoff opplegget, så skift alt av bensinslanger til nye godkjente slanger og bruk doble slangeklemmer.

 

Så er det bare tut og kjør ;-)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hei,

Drev har jeg ikke peiling på, men har en maken motor..

AQ115 eller (BB115 som den heter når det er gear istedenfor drev) er en enkel kontruksjon.

Drivstoff systemet er ikke mer enn en makanisk pumpe som orginalt har en hendel til å handpumpe bensin frem til forgasserern. og slange imellom...

 

Så hvis du bytter slanger, klemmer og setter inn et finfilter mellom pumpa og forgasseren, så er nok det trygt.

Bensinpumpa er lik som på B20 bilmotor, men har da ikke den hendelen (som jeg mener man ikke trenger.) . Koster nesten ikke noen ting..

Men forgasseren (solux PAI 44) er det vel? Iallefall det på min. pleier å ha godt av et overhalingssett. Dette består av ventilen til flotørkammeret, akselerasjonspupe belg og div pakninger. Dette byttet jeg og motoren ble noe helt annet!

(mener jeg så en her på forumet som solgte et par slike sett.. )

 

En god motor i mine øyne, men forgasseren har ikke noe form for choke eller noe. så du må pumpe 2-3 ganger med gass hendelen før du starter.

 

Lykke til

 

Red: forrbruk på din båt vet jeg ikke, men du kan nok regne 1 ltr/dist.

Dvs; Majali forbruker ca 10 ltr ved 10 knop og ca 15ltr ved 15 knop. som er omtrent det som skroget hennes er bygget for.

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Takker for hurtige svar.

Jeg har faktisk ikke sett båten ennå, da jeg for tiden er på jobb til sjøs.

Handel ordnet sammen med en i familien som besiktiget båten på land.

I følge kjøpekontrakt ble det byttet inn en overhalt motorblokk i 2000.

Overhalt drev montert i 1998.

Motor for tilt av drev beskrives som svak og bør nok byttes.

Noen gode råd her?

fra_siden_blaatt_skrog.jpg
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...