Jump to content

Bygge selvlensende dekk på 26fot trebåt


glalaksen

Recommended Posts

Lurer på om noen har erfaring med eller meninger om det å bygge om ei 26 fots snekke for å få selvlensende dekk ute. Tenker meg en tett bakvegg inn mot overbygget siden jeg gjerne vil bruke båten hele året når den en gang kommer på sjøen.

 

Hvor mye fribord bør man ha?

 

Gode løsninger på oppbygging av rekkene?

 

Er det andre ting å tenke på?

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva slags båt du har jeg, men selvlensende dekk er vel ok.

Skal ha det sjøl på snekka, men er usikker på om jeg skal ha rekkestøtter i tre eller lage dem i stål.

 

Jeg saumfarer finn.no for og se etter løsninger.

Har vel ikke noen gode svar og gi da jeg har spørsmål om dette sjøl

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bilder hadde nok vært lurt ja, var og skulle ta bilder når jeg var hjemme, men så kom det selvfølgelig kjent nord norsk sommervær med kuling og regn så da ble det utsatt. Vet ikke om jeg komer meg hjem igjen før uka etter 17. mai.. Har ALT for mye å gjøre sukk sukk.

 

Men det er vel lov å drømme litt båt om man ikke har tid? :)

 

Hva med fribord?, hvor langt bør det være fra vannlinja til hullene vannet skal ut av?

Link to post
Share on other sites

Ideen er vel god, men jeg lurer på hvor høyt opp det er hensiktsmessig å legge dekket. Et par cm holder, men da vil det være mye fuktig i litt sjø,. 10cm over vannlinja? Forutsetningen for å få dette til er jo at du får et helt tett dekk slik at vannet tvinges ut gjennom selvlenserene og ikke finner veien inn i båten.

Hva med motoren? Ligger den under dekk, hvordan har du eventuellt tenkt å få dette tett?

Rekka må lages høyere, her har jeg sett et riktig pent prosjekt. Ny rekke rundt cockpit laget i syrefast, ca. 25 cm høyere enn den orginale rekka.

 

Rettet skriveleifer.

Redigert av pete (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja jeg må få bygd det skikkelig så det holder tett. Motoren blir liggende delvis under dekk og ser for meg en kant alà ei romluke på en større båt. Jeg vil også bygge bakvegg inn mot styrhus og ser for meg at dekket inne blir lavere enn ute. Jeg tror at 10 cm må være et absolutt minimum, husker som liten guttunge at onkelen min og hans onkel igjen satt og fortalte om at de lastet båtene sine så mye at sjøen kom innover dekk gjennom hullene i skutsida, og om hvor nervepirrende det var å gå gjennon saltstraumen sånn. jeg vil nok føle meg mer komfortabel med havet på utsiden av skroget.

 

Når båten en gang blir ferdig så skal jeg kunne bruke den hele året, i Nordland.

Link to post
Share on other sites

Jeg har laget selvlensende dørk på min windy 22. Jeg ville ikke ha dørken mye høyere enn vannspeilet da det erfaringsmessig ga mye bevegelse i rulling. Jeg laget dørken svakt hellende bakover og med 2 grove hull, ett i hver side bak. I disse hullene skrudde jeg fast et rør med flens. På disse rørene (utvendig) festet jeg ca 60 cm brannslange. I enden av brannslangen er det et tau. Ved fisking har jeg normalt trukket brannslangen opp vha. tauet for ikke å få sjø inn. Når jeg skal vaske dørken eller legge båten fra meg, ligger brannslangen ned i vannet og båten drenerer seg selv.

 

Det fungerer helt utmerket og du slipper å ha dørken mye høyere enn vannspeilet.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes selv det er smart, og skal røpe at jeg ikke har funnet på det selv, men sett det på en MOB-båt.

 

Dørken er ca 5 cm over vannspeilet og det er en liten "brønn" som ligger i vannspeilet ved hvert lensehull

 

Send meg en mail på: hknutse@online.no så skal jeg sende deg noen bilder som kan vise noe av detaljene

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...