Jump to content

Erfaring med Arvor 215/230


Tirpitz

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en Arvor 215 eller 230, og jeg vet det er medlemmer her på forumet som har erfaring med dette båtmerket.

Årsaken til at jeg vurderer nettopp Arvor, er at denne virker å være svært nært opp til det kompromisset som mitt båtvalg må bli:

"Lav" pris, stort selvlensende dekk med god plass til å fiske, diesel, sluregear, brukbar hastighet (min. 20 knop)

 

Kan dere gi meg en liten tilbakemelding på deres erfaringer med båten?

Jeg tenker da på alt fra sjøegenskaper og byggekvalitet, støy, forbruk, osv.

Har lest testen i siste Båtmagasinet (hvor Arvor ble "testvinner"), hvor Arvor 215, Quicksilver 640 Pilothouse, Beneteau 650 og Jeanneau Merry Fisher 655 ble testet.

Her var støy ved høye turtall et av ankepunktene ved Arvor'en.

Har sett i en tidligere tråd at det ble foreslått å isolere ekstra i motorrommet. Er det noen som har forsøkt dette, og har det hatt merkbar effekt?

Er det noen som har sammenlignet 215 og 230?

 

Takknemlig for svar!

Redigert av Tirpitz (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en test fra engelske Motor Boat Monthly som virker langt mer seriøs og grundig enn Båtmagasinet sin test.

 

Der kommer Arvor 215 dårlig ut når det gjelder sjøegenskaper.

 

Hvis du er interessert i testen kan du sende meg en IM med din email adresse så sender jeg den som pdf.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jeg har en Arvor 215 , og har hatt den siden mars 07. Er totalt sett fornøyd med båten, fin til kortere turer og all slags fiskeaktiviteter. Slure gir er genialt ved line settting og draging.

Men:

Båten er ikke veldig god i krapp motsjø, det smeller og bråker fælt. Men jeg har vært ute i større båter som sliter mer i samme bølger. Dønninger og hekkbølger fra andre båter takler den fint. Ubehaget oppstår når det blåser opp og det kommer skikkelig krappe bølger. Sikkert flere båter som sliter med dette blant halvplanere.

Kabinen er trang for to personer. Hadde vært bedre med mindre Walkaround og bredere kabin (ville mye heller hatt en 215 AS)

Kvalitet på detaljer; Luker, vindu, dører, beslag og hengsler, seter, benker etc er ikke på topp. Man får hva man betaler for.

 

Jeg bruker båten mye, har gått 300 timer siden midten av mars, til en som bare skal rett på fjorden og fiske er båten sikkert helt topp..

Link to post
Share on other sites

Har hatt en 230AS i en kort periode, og har ikke fått "testet" den skikkelig ennå. Men har hatt en vestavindskuling med grov sjø, så litt erfaring har jeg fått med meg. Var stort sett veldig fornøyd med oppførselen, men opplevde vel egentlig også det samme som du beskriver: Ble litt banking i krapp motsjø.

Siden du allerede har 300 timer, må det jo absolutt være noen tips å hente hos deg :yesnod: Har du vurdert behovet for å støydempe motorrommet ekstra? Ser ut som det bør være mulig å oppnå en del redusjon med et slikt tiltak.

Hvordan er drivstofforbruket ditt i marsjfart? Vurderer selv å montere inn en ekstra tank for å øke aksjonsradiusen litt.

En ting jeg definitivt ikke var fornøyd med, var høyden på førersetene i cabinen. Så disse har jeg flyttet 10 cm høyere.

Men i en egen klasse når det kommer til dekksplass, og det er jo ikke uvesentlig når aktivt sportsfiske er hovedbruksområdet. :fishing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...