stsoleil Startet 29.April.2007 Del på Facebook Startet 29.April.2007 Der vi bor har vi et vaskeri med to store maskiner, hvorav den største er av "industri-typen" og har kapasitet på 12 kg. Hadde vært fristende (og lettvint) å bruke den til vask av kalesjen. Kalesjen er todelt, og den største er ca 10 kvm Kalesjen er av vanlig kalesjestoff (Markilux?? e.l.) og ca 30 pct (3 kvm) er plastvinduer. Er det noen som har erfaring med maskinvask av kalesje ?? 40 grader ?? Biotex ?? Spraye på Vanish eller lignende først ?? Andre ideer/forslag ?? Selvsagt ikke sentrifugering, men godt med skylling før den settes våt på båten for å tørke, for til slutt å impregneres. Og selvsagt vaskes hver kalesjedel for seg Alle svar mottas med takk m v h St Soleil Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 Hei, Jeg spurte "Alf Hansen" om jeg kunne maskinvaske min nye kalesje i standard hjemme-vaskemaskin. Han frarådet det, og mente heller å legge kalesjen i bløt i en pøs/balje med grønnsåpevann. Vanlig maskinvask sliter mye på sømmene, men det kan nok hende at en stor trommel som du har kanskje er mer skånsom. /Are Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 Jeg vil tro at behandlingen tærer hardt på vinduene. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Gabba III Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 Har noen erfaring med bruk av Elto (tror jeg de heter), stor gammel vaskemaskin med roterende "elter" i midten? Skulle tro en slik er mer skånsom enn moderne vaskemaskiner Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 Har prøvd å vaske kalesje i vanlig vaskemaskin. Det gikk for så vidt greit, men stoffet er såpass stivt at det alltid vil bli en del bretter der det ikke blir skikkelig rent. Dessuten måtte jeg skifte ett av vinduene etterpå, det så ut som om det var blitt skutt på med hagle! Et par tusen ørsmå hull i plasten... Dette vinduet var eldre enn de to andre, og var begynt å bli bruntonet i plasten. Så det hadde nok ikke vart lenge uansett. De to andre gikk det helt fint med. Men om man skal ha skikkelig resultat med maskinvask så må man nok til med stor manskin, type renseri etc. Og ikke temperatur over 35 grader, ellers krymper den så mye at du aldri vil få den på igjen!! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
stsoleil Svart 30.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2007 Gabba III: Tror nok en slik gammel "eltevaskemaskin" sliter ennå mer på stoff og sømmer. I en vanlig maskin (f.eks. med ullprogram) vil det nok bli mindre slitasje enn en "eltekrok" som tvinger tøyet rundt hele tiden Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 Ja, det er kanskje best å holde seg langt unna "smarte" og kjappe løsninger Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 1.Mai.2007 Del på Facebook Svart 1.Mai.2007 Tror nok at det enkleste er det beste, bløtlegging med grønnsåpe eller Biotex. Og så skure med en kost på vanskelige flekker. NB Ikke gjør samme tabbe som meg første gangen. Jeg tørket kalesjen før jeg skulle sette den på, og fikk et svare strev . Sett kalesjen på mens den er våt, og la den tørke på båten. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Al Bubba Svart 1.Mai.2007 Del på Facebook Svart 1.Mai.2007 Hei! Hva tror dere om å bruke dampvasker til å få bort møkk og dritt ifra en kalesje da? 130 graders damp skulle vel ta det meste kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Mai.2007 Del på Facebook Svart 1.Mai.2007 130 graders damp skulle vel ta det meste kanskje? Skulle tro det ja ! Og etterpå er nok kalesjen halvparten så stor som før.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
stsoleil Svart 1.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2007 Takker for alle innspill. Gjennomgangstonen er klar; ikke maskin..... Badekaret hjemme ble byttet med steam/massasjedusj for to år siden, så da blir løsningen Edwins, Europris e.l. for anskaffelse av et billig oppblåsbart "barnebasseng" som plasseres på fordekket, bløtlegging natten over i Biotex og skrubbing med myk børste på fordekket etterpå. (Heldigvis stort fordekk på en P 36 Riviera....) Da byr det heller ikke på problemer å sette kalesjene på mens de ennå er våte..... Tørking og til slutt impregnering (kanskje med rulle ...???) Takker igjen for alle svar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.