Jump to content

tilby ideell 50% bruksrett av båt mot dekning av kostnader?


Framtia

Recommended Posts

Jeg vurderer å tilby "riktig person" tilgang til 50% bruksrett av min båt for sesongen. Dette er ikke noe gjør av lett hjerte, men som et middel for å holde kostnadene nede virker dette mer attraktivt enn å få leie den bort til en rekke leietakere over kortere tid. Jeg ber derfor om innspill på om tilbudet jeg ser for meg har noe for seg;

 

Jeg ønsker altså selv tilgang til båten 50% av tiden, fordeling på uker gjøres i samråd med leier (eier har førsterett). Bruksrett hver annen uke det meste av sesongen, i perioden juli-august skal begge parter ha tilgang til båten minst 2 uker sammenhengende. Den andre part bør kunne disponere båten alle dager den er ledig, men i tilfelle etter avtale med den som har disponeringsretten gjeldende dag. Ser for meg å tilby avtale på sesongbasis. Leietaker har ikke anledning til å fremleie eller låne bort båten. Evt. skader skal dekkes av den som forårsaker denne.

 

Økonomi; jeg ser for meg at følgende regnestykke kan legges til grunn;

Det beregnes et rentetap som 5% av båtens verdi

Avskrivning knyttet til normal slitasje/drift 5 eller 2,5% ? av båtens verdi

Forsikring

Leie av båtplass sommer (pt. i Drøbak)

Vinteropplag

Det føres motordagbok, og dieselkostnader fordeles i etterkant vektet på timetall motor

Motorservice iht servicehefte, kostnader til bunnstoff o.l deles også

 

Disse postene utgjør i mitt tilfelle i overkant av 100.000 kroner per år, som således skal deles på 2. Med en brukssesong på 5-6 måneder utgjør dette altså 16.000 kr per måned, og dette er jo ikke ubetydelig.

 

Båten er en Jeanneau Sun Odyssey 35 ft seilbåt, 3 doble kabiner og mye utstyr, ny i 2006 og strøken. Vil bli annonsert gjennom Finn.no

 

Uansett ser jeg at den største utfordringen ligger i å finne rette person. Jeg er selv normalt forsiktig med det jeg eier, men ingen pedant. Det kan også være hyggelig å ha noen å dele arbeid med klargjøring osv, i tillegg er jo dette et bidrag i å holde etterspørselen etter båtplasser nede... Båten er i hvertfall ubrukt det meste av tiden.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i din vurdering av at dette virker bedre enn å leie den ut på ukes basis i løpet av sommeren. Krukset her blir vel, som du antyder innledningsvis, å finne den rette personen. Hvis du finner den rette, vil jeg tro at dette kan gå relativt smertefritt. Husk for all del å få med alle detaljer i en skikkelig kontrakt slik at det ikke er rom for tvil.

 

Hvis jeg var i markedet for en slik båt, ville rundt 50' for en 50 % bruksrett gjennom hele sesongen fremstått som attraktivt. Uten tvil! Kanskje du er heldig å finne den rette her på BP? I så fall vil jo det være noe som kanskje forplikter vedkommede til å ta ekstra var på båten.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette høres veldig smart ut. Halvparten av medlemmene her, kommer til å mase iveg at det ALDRI hadde delt eller lånt bort båten sin, men jeg er enig med du. Det er bare en gjenstand...

 

Hadde jeg hatt råd til så dyr båt, hadde jeg vært først i køen.

 

Kanskje noen vil dele en gammal kringle av en båt også ?:smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Vi eger båten sammen med noen venner og det går veldig fint å dele på båten, men man må ha en plan for når man kan bruke båten og når den andre kan bruke båten. Lykke til med letingn etter riktig person, det er cluet!

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Har gjort meg de samme tanker når jeg ser hvor lite båten blir brukt. Min tanke ville være å heller finne noen andre enn en venn. Hvorfor? Vel, hvis det ikke skulle funke så er det kanskje lettere å skille lag med en "fremmed" enn en venn?

 

Hvis noen er interessert i å dele en seilbåt til omkring 5/600k så ville jeg vært interessert i et 50/50 eierskap. Enten en båt noen har eller finne en båt sammen.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde dette når jeg fant Fjord`n min ( Vår)..Siden jeg har et lass med unger, en krevende jobb og en krevende Admirille, fant jeg ut etter erfaring med de andre båtene jeg har hatt, at det ville være smart å dele både gledene og utgiftene med et annen vennepar. Dette fungerer kjempebra. Alt er skriftlig ned til minste detalj. faktisk er jeg vel blitt flinkere til å både loggføre ting og gjøre ting hurtigere enn hva jeg gjorde når jeg eide båt alene.

Det helt som er helt klart det viktigste, er å ha en slik type venn / Vennepar slik at denne kan fungere. Lykke til

 

Mvh

 

Pjolter,

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Slik jeg oppfattet trådstarter snakker han ikke om sameie der begge eier hver sin halvpart, men at en annen person kjøper bruksrett for en sesong eller flere.

Jeg synes dette er en mye bedre løsning for deg enn et sameie.

Men finner du noen som er villig til å leie for 50.000?

 

Klart at skader skal dekkes av den som forårsaker disse, men det kommer nok en del tvilssituasjoner som du som eier må regne med å dekke.

Dersom båten ikke er tilgjengelig for leietaker i løpet av den avtalte sesongen pga. reperasjon eller noe så krever sikkert leietaker en klausul om avslag i leieprisen.

 

Dette er også faktorer som også må taes med i regnestykket om du budsjetterer med å sitte igjen med 50000 netto etter et år.

 

50000 ++ i tillegg til egeninnsatts begynner å bli en bra sum.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange positive svar, jeg kommer nå til å legge inn en annonse så får vi se om kjemien med evt interesenter stemmer.

 

Til TJ; jeg ser det absolutt som en fordel å beholde eiendomretten fullstendig, det er uaktuelt å dele på eierskapet. Når det gjelder kostnadene så vil jeg være tydelig på at dette skal være i prinsippet "non-profit", og det er ingen tvil om at det er betydelige kostnader med å ha en dyr båt. Det meste av dette kommer fra rentetapet av investeringen. Et annet viktig punkt er jo selvfølgelig vanlig verditap grunnet alder, her har jeg sett at mange seilbåter som omsettes typisk har et verditap på 10-15% per år, og jeg ser ikke for meg kunne dekke inn dette. 50.000 er altså mye, men bare halvparten av hva det koster å ha tilsvarende selv :-)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Joda, du og Mouche har sikkert rett i at dette er en helt grei pris. Det er vel bare meg som ikke helt klarer å ta inn over meg slike summer :-)

 

Og som jeg sa, synes jeg dette er en veldig god løsning for deg som eier.

 

Lykke til med letingen etter den perfekte leietaker!

Link to post
Share on other sites

Joda, du og Mouche har sikkert rett i at dette er en helt grei pris.

 

Det er vel egentlig en type "pris" man ikke ønsker å høre for det sier noe helt konkret om hvor dyrt det er å ha båt! Og hvor greit, eller ugreit, det er, får jo den enkelte "gjøre opp" med seg selv. Å sammenligne med hytte blir nesten litt ubehagelig for der har jo prisene fløyet i været så verdiøkningen har jo vært langt høyere enn alle utgiftene - selv de til å betjene kapitalen!

 

 

Men nå er det avsted til en liten morgenkos og bruk av vinkelsliperen på jernkjølen, litt rust.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har inngått avtale med en veldig hyggelig kar. Vi ble lett enige om fordelingsnøkkelen mhp tid, og så langt har det klaffet slik at han har hatt båten på tider jeg uansett ikke ville ha brukt den - og motsatt. Vi kontakter hverandre de dagene vi ser at vi ikke skal bruke den selv så tilgangen til båten er bare marginalt begrenset. Han er også veldig flink til å holde båten i orden, alt er shinet de gangene jeg skal bruke den. Følelsen av at båten faktisk blir brukt, samt de økonomiske fordelene gjør at dette har blitt en på alle måter positiv opplevelse.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...