Jump to content

Båten var nypolert og fin, men nå er den helt nedsotet av nedbør


Tutti Frutti

Recommended Posts

Hvis du tenker på Rubbing varianten av Autosol, så fjerner det nok soten, men hver gang du bruker det tar det bittelitt av Gelcoaten også...

 

Jeg ble advart av en av "gutta" i båthavnen mot å bruke Autosol nettop fordi den sliper vekk litt gelcoat (kanskje også derfor båten er blank og fin?). Spurte hvor mye og etter litt tenking og regning så kom han (vi) frem til at etter 100 års misbruk av Autosol på skroget så ville jeg ha slipt vekk en millimeter av gelcoaten. Spørsmålet blir vel da hvor mye gelcoat har jeg å slipe vekk før det syns eller medfører et problem?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke brukt Autosol, men SeaJets rubbing, som er suverent til å ta bort små riper i gelcoaten med. Dvs...det er vel egentlig å jevne ut det som er rundt stripen det gjør.

 

Men klart det ser jo bra ut...men man kan jo ikke gjøre det til "evig tid".

 

Hugos er en litt mildere form for rubbing, (enn Seajet), og jeg er litt mindre redd for å bruke det.

 

Forøvrig er det like morsomt hvert år å stå på slippen, hvor man kan ta "poller" på hva som er bra og ikke...

Sist mente 2 av 3 at Hugos var greit for Gelcoaten, mens 1 av 3 mente at det var fyfy. En båtbutikk mente at Seajetrubbingen var mye mildere enn Hugos. Det er jeg HELT sikker på ikke er korrekt.

 

...men prøv med Super Wash fra Turtle eller Biltema (lukter kjipt men funker nesten like bra) først. Virker det, så er det iallefall mildt...så får en da gå over på et eller annet tøffere etterhvert...

Link to post
Share on other sites

Spørs hva slags Autosol-produkt som menes. Krompoleringa, den man får på tube, graver nok litt i gelcoaten. Det sammme gjør nok Autosol rubbing-voks for båt. Autosol båtvoks vil nok også fjerne sørgerendene og polere på samme tid.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

I fjor vår polerte jeg Khamsinen med Selaclean voks etterfulgt av gelcoat forsegler fra samme leverandør (Autoglym). Utover sommeren la jeg merke til hvor enkel båten var og vaske. Like enkelt som og vaske en bil med svamp. Sørgerenner og annen møkk forsvant som dugg for solen ved vanlig lett vask.

Selv på slutten av sessongen da båten gikk i opplag var det bare og vaske kjapt over med vanlig vokshampo. Gelcoaten kjentes fremdeles vokset ut og var på ingen måte "tørr"

 

I år ble det samme behandling :smiley: Tror det er viktig og bruke en gelcoatforsegler etter voksing, samt vaske ofte med en shampo som ikke tar voksen.

I hele fjor brukte jeg vokshampo fra maritim og vasket hele båten minimum annenhver uke.

Jeg har funnet min oppskrift på ren og blank båt hele sessongen, and I'm sticking to it... :smash:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...