Jump to content

Hvor varm skal propellhylsa bli?


Al-Tec

Recommended Posts

Først av alt: Jeg kan endel om båter, men ingen verdens ting om propellhylser! I min båt har jeg stiv aksel, og den forsvinner ut under dørken i akterkabinen. Den "hylsa" der slangen fra fettkoppen er koblet på, blir så varm at jeg bare så vidt kan ta på den. Er dette riktig? Er det noen som vet hva hylsevarianten på bildet heter?

 

aksel.jpg

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til å være en pakkboks men simmerringer. Denne skal IKKE bli varm, kanskje bare litt lunken. Den skal heller IKKE smøres hver fjerde time, heller en gang eller to i året og og da veldig lite, 1/4-1/2 tørn på fettkoppen. Pøser du på med grease fyller du bare opp stevnrøret og ødelegger simmerringene.

 

Om det er en pakkboks med talgpakning kan det være riktig med smøring hver 4. time men denne skal heller ikke bli varm. Da er pakkboksen teiet for hardt på mutteren rundt akslingen (som jeg ikke ser på bildet). Talgpakning skal lekke LITT, en dråpe eller to i minuttet.

 

En annen årsak til varmgang kan være feil oppretting av motor slik at akslingen tar borti stevnrøret, evt at pakkboksen er festet skjevt på stevnrøret.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

SveinHA har et par poenger, blant annet hvis det er 'soft packing', talgpakning, snorpakning, mange navn ute og går, så kan heller ikke jeg se noen justering av glanden (endestykket som skal stramme pakningen).

 

Det heller mot at dette er et 'oljeringsystem', som skal ha olje (?)

 

Talgpakning skal lekke som beskrevet. Pakningen blir ikke smurt av fettet, men av (sjø)vann.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tidligere på en Scand Atlantic vannkjølt pakkboks med kontinuerlig måling av temperaturen på selve pakkboksen (føleenhet montert inne i messingbrakett festet til pakkboksen).

 

Temperaturen varierte avhengig av sjøtemperaturen, men var aldri over 40 grader C.

 

Har tidligere hatt talgboks og oljesmørt boks, og hadde erfaring med omtrent samme temperaturnivå på disse.

Link to post
Share on other sites

På svogerens snekke er det en egen lufteskrue på pakkboksen som må åpnes ved sjøsetting slik at luften går ut og vannet kommer inn i hylsa, dette for kjøling. På Fjorden var denne skruen ikke montert, samme fabrikat på pakkboksen. Men etter å ha rotet litt i gamle papirer så jeg at man skulle løsne på slangeklemmene og lirke med "noe" under slange slik at luften slapp ut og vannet inn.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ser ut som vi har samme hylsesmøring og pakkbosk som Jon_P... Babord boks blir varm under gange.

Hva gjør vi?? Har prøvd å løsne teitingen og kjørt med redusert hastighet i ca 5 timer. Prøvde igjen i dag men den ble varm igjen. Trenger råd her for å løse dette.. Hjelp.-... Hva gjør vi????

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Det kan være det står luft i hylserøret. Dette får du sjekket ved å slakke opp slangeklemmene rundt pakkboksen..... Putt en tynnskrutrekker/stiv streng inn mellom pakkboks og gummismukk..... på oppsiden hvor eventuell luft vil være. Er det luft inni vil den unnslippe og det vil komme vann utt på toppen. Trekk så fast slangeklemmene igjen. Vær obs på at her må du ta det med ro når du holder på og tenke på at hvis pakkboksens slangeklemmer blir slakket alt for mye opp eller du røsker for mye i den, så kan du i vestet fall risikere at den spretter helt av og hele fjorden rundt deg vil inn i båten.....

 

Ellers kan varmgangen og skyldes dårlig oppretting eller tette kjølekanaler i stevnflensen ute. Blåskjell el tilsvarende som tetter igjen hullene.....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har vi testet en del igjen. Så lenge jeg holder meg på ca 1800 omdreininger er det fast og rett temp. Øker jeg til 1900 RPM så øker også varmen. Drar jeg opp til 2200 RPM blir den så varm at jeg ikke kan ta på den. Er det trøsklageret eller kan det fremdeles være blåskjell osv... evt luft.?+ Trenger seriøst forslag her-

Hvis det nå viser seg at vi må bytte lager. Er dette vanskelig?? Er helt blanke her..

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Pjolter, hva mener du med at pakkboksen ser helt lik ut som den til Jon_P? Klarer du å lese fabrikkmerke på pakkboksen. Dersom det går en slange til pakkboksen(e) - hvor kommer de fra? Fra motor eller fra en oljeboks? Så langt jeg vet er det ikke så mange andre alternativer. Dersom pakkboksen er fra Vetus kan den være vannsmurt - og da kan det være problemer enten med inntakssiden til pakkboksen fra motoren, eller mer sannsynlig utslippene fra pakkboksen, hvor eksempelvis cuttlesslageret er så slitt at vannstrømningen er redusert. Har du bilde av propellhylsa di?

Link to post
Share on other sites

cuttlesslageret er sannsynligvis ikke slitt. De holder myyyyyyyye lengre enn pakkbokser. :yesnod:

Den pakkboksen øverst i tråden er oljesmørt, og skal ha oljetank. :yesnod:

Hvis den lekker mye, skal simmeringer byttes. Det gjør du på 10 minutter, hvis du får løs aksling fra klemflensen. ( Husk å ha en pumpe litt tilgjengelig, og noen gode filler å tette med )

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min venn som er båtbygger sier dette. Han både reparerer og bygger nye båter, og skifter noen 10-talls pakkbokser/simmerringer pr år.... :yesnod:

 

Har du plass mellom propell og ror til å skyve ut akslingen bakover, så er det hvertfall verdt å prøve å kun skifte simmeringer. Det er jo gjort på noen få minutter. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Er vel ikke ofte jeg er enig med såpeselgeren, men i dette tilfelle tror jeg han har rett.

Jeg hadde en oljesmurt pakkboks fra sleipner ca. 1996 modell. den var det IKKe returslange på.

De som Sleipner selger nå har som flere sier returslange.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

- hvor kommer de fra? Fra motor eller fra en oljeboks? Så langt jeg vet er det ikke så mange andre alternativer. Dersom pakkboksen er fra Vetus kan den være vannsmurt - og da kan det være problemer enten med inntakssiden til pakkboksen fra motoren, eller mer sannsynlig utslippene fra pakkboksen, hvor eksempelvis cuttlesslageret er så slitt at vannstrømningen er redusert. Har du bilde av propellhylsa di?

 

Hei alle . Alien som er i båten tar bilde og sender til meg nå. Skal se om jeg klarer å forklare. det er 2 stk grease "bokser" hvor vi drar til noen ganger . Dette går i en slange ned til hylsa. På den ene siden pipler det litt vann fra gummihylsa. det var dette som gjorde oss oppmerksom at det kanskje var noe galt. Alien mente at han hadde trukket til for mye rett før vi merket varmgang. ( 7-8 dreininger) vi har etter det kjørt en del timer uten belasting på motor og "løsnet" på presset på greaset.. Nå er bilde kommet. må bare få det over på en maskin her.

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her var mange idear og forslag til løysing av problemet, så no får eg komma med mitt bidrag

 

Eg har samme type pakkboks som trådstarter og den blir etterfylt med grease frå ein greasekopp, d.v.s. eg eg tar inn "slakken" på greasekoppen eingang iblant. Eg bruker mindre enn ein kopp iløpet av sesongen (100-200 gangtimar)

Har aldri hatt problemer med varmgang.

Eg har ein mistanke om att du har presset formykje grease i hylsa og den blir varm av den grunn.

 

Det eg ville gjort er å løysa greaseslangen frå hylsa og tatt ein tur og prøvd å få ut litt grease.

Eg ville selvfølgelig følge med heile tida medan slangen er koblet frå.

Dersom du får ut litt grease og temperaturen synker ville eg vert litt meir sparsom med innpressing av grease for ettertiden.

 

Ser her er nokon smartinger som foreslår å skifte simmerringer medan båten ligg på sjøen.

Eg ville ikkje tenkt tanken.

 

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...