lano2 Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 ( 7-8 dreininger) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Ser her er nokon smartinger som foreslår å skifte simmerringer medan båten ligg på sjøen.Eg ville ikkje tenkt tanken. Dette er jo noe vi som er vokst opp i båt på Sørlandet gjør oftere enn vi skifter underbukser. Havet er jo ikke farlig hvis man vet hva man holder på med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vanisian Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Dette er jo noe vi som er vokst opp i båt på Sørlandet gjør oftere enn vi skifter underbukser. Havet er jo ikke farlig hvis man vet hva man holder på med. Hei. Ja, underbuksa må vel vaskes eingang iblant? Steinar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pjolter Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Ja Lano. vet det. men Alien visste ikke hvor mye han skulle dreie. men gjort er gjort Her er bilde.. håper det hjelper. Beklager min dårlig måte å forklare på. Og takk til alle forslag så langt.. Trenger fler og forklaring etter bildet. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 (redigert) Pakkboksen på bildet i første innlegg ser ut som et Bosvik pakkboks med simringer (2) og fett. Fettkoppen er sannsynligvis flyttet og det er slangforbindelse fra fettkopp til pakkboks. Det er helt vanlig å gjøre slik. Jeg har hatt denne type pakkboks på tre båter og Scand og NB brukte ofte disse. Denne pakkboksen skal smøres svært lite. Smører man mye får man varmegang og ikke minst fett ut i hylserør. Det vil også etterhvert ødelelgge simringer. Jeg har byttet simringer og "tømt" hylserør for fett på alle de tre båtene jeg har hatt med denne type pakkboks. Pakkboksen fungerer glimrende og blir ikke veldig varm hvis den brukes riktig. Siden den kun har 2 simringer og bakerste simring skla hindre vann og komme inn så er det lett å trykke fett forbi denne hvis man skrur for mye på fettkopp. Det er alltid fornuftig å lufte hylserøret etter sjøsetting ! Sleipner har hatt pakkboks med simringer og bare en slange til oljereservoar. Dett var midt på 90-tallet. Senere har de kommer med 2 slanger (tilførsel +returslange). De har også laget kraftigere kjølespor i pakkboksen samt lufteskrue. De har alltid benyttet 3 simringer. 2 i bakkant og en i fremkant. Denn pakkboksen skal bruke olje, og det er vanlig med EP90 gearolje. Selv om man lufter denne pakkboksen har den ofte tendens til å på adskillig varmere enn Bosvik sin med fett (nevnt over). Håper dette kan være til hjelp. Redigert 11.Juli.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Ser her er nokon smartinger som foreslår å skifte simmerringer medan båten ligg på sjøen. Eg ville ikkje tenkt tanken.Minste problem i verden men der må være klaring nok til å få hele pakkboksen av akslingen og selvsagt må en ta hensyn til at der kan komme noe vann inn i båten. Noen filler stopper det aller meste. Er ikke mer enn noen få uker siden jeg skiftet en pakkboks med båten på sjøen og har gjort det flere ganger tidligere... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Er du sikker på at ikke du er fra Mandal du også ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 (redigert) Pjolter: Du har ikke samme pakkboks som JonP. Kjenner ikke din spesisfikt, men det ser ut som en med talgpakning det du i enden mot motor kan stramme til talgpakningen. Ser ut som du har mye å stramme på, men jeg kan ta feil. Vil tro at du strammer talgpakning ved å skru sammen flensene. Er det fett eller vann som går i slangen inn i bakkant av pakkboksen? Redigert 10.Juli.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pjolter Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Legger ved et par bilder til som kanskje kaster mer lys over saken Avstand til roret er vel ikke et problem vil jeg tro.. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post Share on other sites More sharing options...
Pjolter Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Pjolter: Er det fett eller vann som går i slangen inn i bakkant av pakkboksen? Det er fett Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post Share on other sites More sharing options...
Pjolter Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Drar opp denne igjen jeg.. Noen forslag? Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 11.Juli.2007 Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 (redigert) Jeg vet ikke hva som er feil, men hvis det er smørt så mye som du skriver så er nok hylserøret (er innstøpt ser det ut til) full av fett. Det vil gi svært dårlig kjøling. I tillegg kan man da oppleve at gummien i cutlesslager sveller ut. Du skriver at det kommer vann ut ved gummislangen. Der skal det aldri komme vann ut. Det skal være tett. Vann kan eventuelt komme ut i fremkant av pakkboksen. Bytt gummien hvis du er i tvil om den et bra. Hvis talgpakningen er gammel og så blir den også hard og tettet dårligere. Strammer du for mye på den vil det også bli mye varmegang og aksel vil bli slitt. Oppretting av motor bør jo uansett være riktg så det bør du sjekke. Hvis det ikke er noe problem for deg å kjøre med dette i sommer og bare ta det litt pent så hadde jeg ventet til høsten når båten er på land før jeg hadde gjort noe mer. Da hadde jeg sjekket at cutlesslager er bra uten for mye slark, eller at gummien i lageret er ødelagt. Sa hadde jeg løsnet klemflens og tatt ut aksel. Rengjort hylserøret med zalo og vann. Åpnet pakkboks og sjekket talgpakning/byttet den. Så når alt er ok montert det hele sammen. Redigert 11.Juli.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 11.Juli.2007 Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 Du kunne jo tatt av slangen ned til hylsa og kjørt litt og håpet på att det kommer fett ut der.Etter som jeg ser pakningen helt sprengt ut stapp full av fett.Er du heldig så for du ut en god del av dette?MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
Apollo32 Svart 11.Juli.2007 Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 Drar opp denne igjen jeg.. Noen forslag? Siden du spør om flere råd....hadde rimelig lik (identisk funksjon) pakkboks på min Scand Atlantic, som gikk varm. Gummislangen begynte å lekke pga varmen. Flensen i forkant som strammer mot talgpakningen var for stram pluss at det var for mye fett i pakkboksen. Løsnet gummihylsen(slangen) mot hylserøret og fikk skrapet ut mye fett.Pakkboksen hadde tydeligvis vært "oversmurt" og dette hindret vannsirkulasjonen som skal kjøle selve pakkboksen. I tillegg, løsnet jeg strammeflensen i forkant , tok den ut og fikk løsnet noe på selve talgpakningen . Kjørte en stund med nokså løs strammeflens, og etterhvert begynte det å dryppe vann fra talgpakningen. Her SKAL det dryppe litt under drift, noe som sikrer kjølingen. Etter noen timers drift, var systemet OK, og pakkboksen ble ikke spesielt varm selv ved full fart. ÅRSAK: For stram flens + for mye fett i pakkboksen. Mange trykker inn fett i tide og utide noe som er fullstendig unødvendig. Pakkbokser av denne typen SKAL lekke noen dråper vann under drift. da sikrer du kjøling og unngår varmgang.. Til JON P: Du har en pakkboks med simringer, og trenger nesten ikke å trykke fett inn. Du har garantert FOR MYE fett innvendig i pakkboksen, noe som hindrer vannkjølingen og medfører varmgang. Det skal normalt ikke være noe problem å holde på pakkboksen selv etter mange timers drift på marsfart. Du har kanskje også presset fett inn i gummihylsen, som etterhvert blir varm, og begynner å lekke . Løsne denne i forkant, og sjekk om det er fett innvendig. Skal ikke være noe fett her. Dette kan du gjøre på sjøen, da det ikke kommer veldig mye vann inn, spesielt om gummihylsen (slangen) er full av fett. Gjorde dette selv med båten på sjøen, og de få literne som kom inn var fort gjort å pumpe ut med den elektriske lensepumpen som var fastmontert med slange til brønnen under pakkboksen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pjolter Svart 11.Juli.2007 Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 Tusen takk til alle for svar. har en del å teste nå. Skal ta av slangen med fett i og prøve å grave ut litt. Vi har fotografert området med varmekamera, og funnet ut at det er kun i pakkboksen og et par cm, på hver side av pakkboksen det blir varmt. Så da tyder det rett og slett på at det kun er for mye fett som stenger for vannet som skal avkjøle. Så nå tar vi av slangen og prøver å grave litt ut, så kjøre en del og se om det blir bedre. Skal holde dere oppdatert. Igjen takk for verdifull hjelp. Er utrolig hvor lærerrikt og hvor mye kunnskap det er her inne. Og ikke minst, den velvilligheten til å hjelpe andre. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.