Al-Tec Startet 29.April.2007 Del på Facebook Startet 29.April.2007 Først av alt: Jeg kan endel om båter, men ingen verdens ting om propellhylser! I min båt har jeg stiv aksel, og den forsvinner ut under dørken i akterkabinen. Den "hylsa" der slangen fra fettkoppen er koblet på, blir så varm at jeg bare så vidt kan ta på den. Er dette riktig? Er det noen som vet hva hylsevarianten på bildet heter? Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Hilmar 2 Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 det skal være olje i pakkboksen det skal være en tank med olje.... er den full? i alle fall olje i slangen! Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Al-Tec Svart 29.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2007 Slangen kommer fra en fettkopp der jeg må skru lokket en omdreining hver 4 driftstime i følge tidligere eier. Det er fett i koppen, bruker Volvo Penta propeller shaft grease. Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Hilmar 2 Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 ok for mye fett kan gjøre det for varmt Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
SveinHa Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 Det ser ut til å være en pakkboks men simmerringer. Denne skal IKKE bli varm, kanskje bare litt lunken. Den skal heller IKKE smøres hver fjerde time, heller en gang eller to i året og og da veldig lite, 1/4-1/2 tørn på fettkoppen. Pøser du på med grease fyller du bare opp stevnrøret og ødelegger simmerringene. Om det er en pakkboks med talgpakning kan det være riktig med smøring hver 4. time men denne skal heller ikke bli varm. Da er pakkboksen teiet for hardt på mutteren rundt akslingen (som jeg ikke ser på bildet). Talgpakning skal lekke LITT, en dråpe eller to i minuttet. En annen årsak til varmgang kan være feil oppretting av motor slik at akslingen tar borti stevnrøret, evt at pakkboksen er festet skjevt på stevnrøret. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Hilmar 2 Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 jeg kjører opptil 10 timer uten og smøre. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Smaapala Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 Er ikke en omdreining mye? Jeg skrur bare til slaken. DVS skrur til jeg møter motstand. Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 SveinHA har et par poenger, blant annet hvis det er 'soft packing', talgpakning, snorpakning, mange navn ute og går, så kan heller ikke jeg se noen justering av glanden (endestykket som skal stramme pakningen). Det heller mot at dette er et 'oljeringsystem', som skal ha olje (?) Talgpakning skal lekke som beskrevet. Pakningen blir ikke smurt av fettet, men av (sjø)vann. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 Jeg hadde tidligere på en Scand Atlantic vannkjølt pakkboks med kontinuerlig måling av temperaturen på selve pakkboksen (føleenhet montert inne i messingbrakett festet til pakkboksen). Temperaturen varierte avhengig av sjøtemperaturen, men var aldri over 40 grader C. Har tidligere hatt talgboks og oljesmørt boks, og hadde erfaring med omtrent samme temperaturnivå på disse. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 Fikk en gang opplyst fra Bolga Maritime at 60 grader ikke var unormal høy temperatur på oljesmurt hylselager. Avhenger vel en del av turtall og pasning på akselen. Da er det såpass varmt at man må være rask med nævan! Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 På svogerens snekke er det en egen lufteskrue på pakkboksen som må åpnes ved sjøsetting slik at luften går ut og vannet kommer inn i hylsa, dette for kjøling. På Fjorden var denne skruen ikke montert, samme fabrikat på pakkboksen. Men etter å ha rotet litt i gamle papirer så jeg at man skulle løsne på slangeklemmene og lirke med "noe" under slange slik at luften slapp ut og vannet inn. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Pjolter Svart 8.Juni.2007 Del på Facebook Svart 8.Juni.2007 Ser ut som vi har samme hylsesmøring og pakkbosk som Jon_P... Babord boks blir varm under gange. Hva gjør vi?? Har prøvd å løsne teitingen og kjørt med redusert hastighet i ca 5 timer. Prøvde igjen i dag men den ble varm igjen. Trenger råd her for å løse dette.. Hjelp.-... Hva gjør vi???? Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Gudrun Svart 8.Juni.2007 Del på Facebook Svart 8.Juni.2007 (redigert) Det kan være det står luft i hylserøret. Dette får du sjekket ved å slakke opp slangeklemmene rundt pakkboksen..... Putt en tynnskrutrekker/stiv streng inn mellom pakkboks og gummismukk..... på oppsiden hvor eventuell luft vil være. Er det luft inni vil den unnslippe og det vil komme vann utt på toppen. Trekk så fast slangeklemmene igjen. Vær obs på at her må du ta det med ro når du holder på og tenke på at hvis pakkboksens slangeklemmer blir slakket alt for mye opp eller du røsker for mye i den, så kan du i vestet fall risikere at den spretter helt av og hele fjorden rundt deg vil inn i båten..... Ellers kan varmgangen og skyldes dårlig oppretting eller tette kjølekanaler i stevnflensen ute. Blåskjell el tilsvarende som tetter igjen hullene..... Redigert 8.Juni.2007 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Da har vi testet en del igjen. Så lenge jeg holder meg på ca 1800 omdreininger er det fast og rett temp. Øker jeg til 1900 RPM så øker også varmen. Drar jeg opp til 2200 RPM blir den så varm at jeg ikke kan ta på den. Er det trøsklageret eller kan det fremdeles være blåskjell osv... evt luft.?+ Trenger seriøst forslag her- Hvis det nå viser seg at vi må bytte lager. Er dette vanskelig?? Er helt blanke her.. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
lano2 Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Jeg har helt lik pakkboks på Regina'en, med en 35 mm aksling. Den er oljesmørt, og har en liten oljetank fra sleipner. (www.sleipner.no) Skift ut fettet med olje ! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Pjolter, hva mener du med at pakkboksen ser helt lik ut som den til Jon_P? Klarer du å lese fabrikkmerke på pakkboksen. Dersom det går en slange til pakkboksen(e) - hvor kommer de fra? Fra motor eller fra en oljeboks? Så langt jeg vet er det ikke så mange andre alternativer. Dersom pakkboksen er fra Vetus kan den være vannsmurt - og da kan det være problemer enten med inntakssiden til pakkboksen fra motoren, eller mer sannsynlig utslippene fra pakkboksen, hvor eksempelvis cuttlesslageret er så slitt at vannstrømningen er redusert. Har du bilde av propellhylsa di? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 (redigert) cuttlesslageret er sannsynligvis ikke slitt. De holder myyyyyyyye lengre enn pakkbokser. Den pakkboksen øverst i tråden er oljesmørt, og skal ha oljetank. Hvis den lekker mye, skal simmeringer byttes. Det gjør du på 10 minutter, hvis du får løs aksling fra klemflensen. ( Husk å ha en pumpe litt tilgjengelig, og noen gode filler å tette med ) Redigert 10.Juli.2007 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 cuttlesslageret er sannsynligvis ikke slitt. De holder myyyyyyyye lengre enn pakkbokser. Er dette påny en synsing fra Mandalskameratene - eller kan du vise til dokumenterbare data? Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Dersom pakkboksen vi prater om her er oljesmurt, vil det ikke da også være en returslange? det er det hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Min venn som er båtbygger sier dette. Han både reparerer og bygger nye båter, og skifter noen 10-talls pakkbokser/simmerringer pr år.... Har du plass mellom propell og ror til å skyve ut akslingen bakover, så er det hvertfall verdt å prøve å kun skifte simmeringer. Det er jo gjort på noen få minutter. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Dersom pakkboksen vi prater om her er oljesmurt, vil det ikke da også være en returslange? det er det hos meg. Ja, Sleipner har en type med tilførsel og retur av olje til en "liten" oljeboks. Men du får sikkert et annet svar fra Mandalskameratene. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Har du hatt en dårlig dag i båten Roladbj ? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Er vel ikke ofte jeg er enig med såpeselgeren, men i dette tilfelle tror jeg han har rett. Jeg hadde en oljesmurt pakkboks fra sleipner ca. 1996 modell. den var det IKKe returslange på. De som Sleipner selger nå har som flere sier returslange. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Pjolter Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 - hvor kommer de fra? Fra motor eller fra en oljeboks? Så langt jeg vet er det ikke så mange andre alternativer. Dersom pakkboksen er fra Vetus kan den være vannsmurt - og da kan det være problemer enten med inntakssiden til pakkboksen fra motoren, eller mer sannsynlig utslippene fra pakkboksen, hvor eksempelvis cuttlesslageret er så slitt at vannstrømningen er redusert. Har du bilde av propellhylsa di? Hei alle . Alien som er i båten tar bilde og sender til meg nå. Skal se om jeg klarer å forklare. det er 2 stk grease "bokser" hvor vi drar til noen ganger . Dette går i en slange ned til hylsa. På den ene siden pipler det litt vann fra gummihylsa. det var dette som gjorde oss oppmerksom at det kanskje var noe galt. Alien mente at han hadde trukket til for mye rett før vi merket varmgang. ( 7-8 dreininger) vi har etter det kjørt en del timer uten belasting på motor og "løsnet" på presset på greaset.. Nå er bilde kommet. må bare få det over på en maskin her. Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Vanisian Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Hei. Her var mange idear og forslag til løysing av problemet, så no får eg komma med mitt bidrag Eg har samme type pakkboks som trådstarter og den blir etterfylt med grease frå ein greasekopp, d.v.s. eg eg tar inn "slakken" på greasekoppen eingang iblant. Eg bruker mindre enn ein kopp iløpet av sesongen (100-200 gangtimar) Har aldri hatt problemer med varmgang. Eg har ein mistanke om att du har presset formykje grease i hylsa og den blir varm av den grunn. Det eg ville gjort er å løysa greaseslangen frå hylsa og tatt ein tur og prøvd å få ut litt grease. Eg ville selvfølgelig følge med heile tida medan slangen er koblet frå. Dersom du får ut litt grease og temperaturen synker ville eg vert litt meir sparsom med innpressing av grease for ettertiden. Ser her er nokon smartinger som foreslår å skifte simmerringer medan båten ligg på sjøen. Eg ville ikkje tenkt tanken. Steinar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.