blueline Startet 29.April.2007 Del på Facebook Startet 29.April.2007 I mitt enkle hode trodde jeg at jeg skulle montere vanlige slangestusser da jeg skulle montere varmtvanns uttak fra motor til vv-bereder. Jeg har en Volvo Penta D1-20 og oppdaget i dag at det var koniske gjenger da jeg skrudde ut blindpluggene. Jeg vet at jeg kan kjøpe stusser, evt. hele sett fra Volvo til fantasipris men vet noen om andre som selger dette i Oslo området, Tess, el? Jeg skal ut i båten i morgen tidlig og hadde tenkt å bruke så lite tid på dette som mulig. Skal ut til Lørdag og har fortsatt mye å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 Du kan jo prøve GH Fittings -- http://www.fittings.no Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 De fleste rørutstyrsbutikker har dette som hyllevare, det er NPT rørgjenger formoder jeg.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Avmønstret2 Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 (redigert) Ikke at det har noe med vv-tilkobling å gjøre, men priser på orginaldeler og "fantasipriser" som du skriver.... Jeg har mistet nøkkelen til min båt (VP-panel) og ringte for å høre hva en ny lås kostet. 1000 kr skulle de ha, og det er forsåvidt greit, men da jeg sjekket hva låser koster på f.eks maritim til 168 kroner så begynner jeg å lure... Den øverste delen av låsen som jeg trenger er alaget av Bosh, og det hadde vært moro å undersøkt hva de tar for en slik sak... Er det slik at de skrur opp prisene max fordi de "vet" at folk stort sett driter i å sjekke så mange steder og handler inn de rådyre delene de selger? Plenen Redigert 29.April.2007 av Plenen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blueline Svart 29.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2007 For noen år siden kjøpte jeg til en Tamd 30 A et sett fra VP. I brosjyren var det bilde av kraner som man monterte på motoren men det jeg fikk var 2 slangestusser i messing 2 kuleventiler med nylon slangestusser (som var så vanskelige å få tette at jeg byttet til messing.) og 4 slangeklemmer. Jeg tror jeg betalte over kr. 700,- og det mener jeg å huske at ikke var koniske gjenger engang. Jeg følte meg skikkelig lurt da jeg kunne ha plukket det løst i butikken billigere. Denne gangen hadde jeg tenkt å komme litt billigere unna. Jeg var ombord i en ny Bavaria 30 som hadde standardmontert vv-bereder og så at det ikke var montert kuleventiler/avstengninskraner så det har jeg ikke tenkt å montere denne gangen. Jeg kan vanskelig tenke meg situasjoner hvor det er viktig å kunne stenge av gjennomstrømmingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 Stengning er vel kun nødvendig om det blir en lekkasje i vv-breredern eller slangene til og fra... om det er nødvending med ventiler blir vel litt opp til en selv å vurdere... vurdere riskoen for brekkasje kontra ekstrautgiftene for kraner.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 Jeg ville nok klart sett det som en fordel med stengekraner i tilfelle lekkasje i slanger eller varmtvannstank. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 Hvis dette er de samme 1/2" anodepluggene som Volvo har benyttet i en årrekke så er det bare pluggen som er kon, ikke gjengene i motoren. Vanlige rørdeler går helt fint. Stry fungerer bra for tettning. Skal du montere kuleventiler så sjekk at de tåler høy temperatur. Pakningene i vanlige ventiler sveller slik at ventilen kan bli tilnærmet lukket. Selv ser jeg ingen grunn for å montere ventiler, det er en grense for hvor mye man skal ta høyde for. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 Selv ser jeg ingen grunn for å montere ventiler, det er en grense for hvor mye man skal ta høyde for. Helt enig. Bedre da å ha en slangebit, eller i det minste en skarp kniv, så man kan kutte seg en slangebit av den eksisterende slangen som kanskje er lekk i ene enden, og bypasse hele varmtvannstanken. Utrolig mange er ikke klar over at sånne " nødreprasjoner" ofte kan gjøres på 2 minutter, sålenge man har det som skal til ( slangeklemmetrekker og kniv ) I de sikkerhetsdiskusjonene som av og til råder her på siden, er det fokus opp, ned og i mente om hva man trenger av dyrt sikkerhetsutstyr. Men - at det meste ofte kan jukses i gang med tape, ståltråd, strips og litt slangebiter, virker det ikke som så mange tenker over. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 De fleste rørutstyrsbutikker har dette som hyllevare, det er NPT rørgjenger formoder jeg.. Forsåvidt enig Sydvesten, men det kan også være koniske BSP rørgjenger. Kjenner ikke Volvo Penta så godt, men tipper at de ikke bruker NPT (NATIONAL PIPE THREAD) på sine produkter. ??? Ellers et lite tips: 1/2" og 3/4" BSP har samme gjengestigning som NPT og er således ombyttbare. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 Selv ser jeg ingen grunn for å montere ventiler, det er en grense for hvor mye man skal ta høyde for. Kan forsåvidt være, men jeg har selv varmtvannsbereder og defroster i båten uten stengeventiler på uttaket til slangene. Har ofte tenkt tanken at det kunne være greit med mulighet for å stenge tilførselen til varmtvannsberederen/defrosteren. Har i salgsannonser sett at flertallet av motorer av samme merke eller tilsvarende med uttak for varmtvannsbereder har stengekraner - skulle ikke forundre meg om det også er et krav i forholdt de CE-reglene men det er det sikker andre som kjenner bedre til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 Hva med slanger på selve motoren? Har hatt behov for kraner en gang på 27 år, men da stengte jeg bare med visegrip på slangene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 (redigert) Slangene på motoren må stort sett være åpne for at motoren skal kunne fungere. Å stenge/sperre noen av slangene der vil enten medføre skade på motoren eller at den ikke vil fungere. Slangene til varmtvannsbereder/defroster kan imidlertid enkelt stenges uten av det gjør noe for selve driften og funksjonene til motoren. En slik tang som på bildet har jeg ikke men det burde jeg nok hatt. Jeg skulle nok klart å stoppet en lekkasje med armert sølvtape eller på annen måte men det hadde nok vært enklest med å stenge kranen. I forkant av motoren vises uttakene til varmtvannsbereder og defroster på min motor. De fleste 31 og 41 motorer jeg har sett bilde av har oftest hatt stengekraner her. Skulle jeg investert flere tusen i å installere slikt utstyr i dag så hadde jeg nok spandert de få kronene det hadde blitt med stengekraner. Men noen stor sak er det dog ikke - jeg ville prioritert det og andre ikke. Nedenfor er en TAMD 41 med stengekraner i en Scand Baltic 29 som ligger på Finn. Redigert 29.April.2007 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blueline Svart 30.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2007 Da er vv-berederen montert. Det endte med at jeg brukte slangestusser med vanlige gjenger. Kjøpte gjengetett fra Loctite(har brukt det med stort hell tidligere). Kjøpte slange hos Tess så den holder nok like lenge som motoren. Har ikke kjørt motoren ennå da båten ligger på land. Monterte også vv-slangene(røde) med speedfit koblinger. Da jeg på vanntrykket sildret det både her og der. Det viste seg at der jeg skulle skru speedfitkoblingene med gjenger og o-ring var så dype at gjengene på kraner etc. ikke nådde ned til o-ringen. Etter å ha fylt endel vann i båten ble det endelig tett etter en omgang med gjenetett. Ellers så var speedfit koblingene raske og enkle å jobbe med. Det lå klar en ekstra kurs/sikring på panelet for vv-bereder så etter å ha fått tak i rett hurtigkobling så tok det 20 minutter å legge opp den ekstra kursen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.