Jump to content

bunnsmøring.ferskvann


johnson_90

Recommended Posts

:confused:

Hei alle sammen.

 

Har en selco 18 fot, jeg kun bruker i ferskvann(randsfjorden).

Er det virkelig nødvendig med dyr bunnsmøring for å hindre groing.

Har hørt et eller annet sted at det holder lenge med feks bengalakk,den er jo ogsa glatt og fin slik at båten glir lett i vannet.

Er det noen ferskvannsentusiaster som har en formening om dette.

Takk for evt svar.

Link to post
Share on other sites

Men det er vel en fordel med skikkelig grunning/behandling under vannlinjen for å beskytte skroget? Eller er ikke plastpest heller noe problem i ferskvann? Nå ble jeg usikker :confused:

Jo, plastpest er faktisk et større problem i ferskvann enn i saltvann. Men bunnstoff har ikke som oppgave å forhindre vanninntrenging.

Derfor må man behandle båten (jeg snakker om plastbåter) med et antipestmiddel når den er ny. Disse midlene (eks Jotun Antipest) er spesielt utviklet for å forhindre vanninntrenging. Man bør legge på mange strøk (4-6). Da burde båten være godt sikret.

Om man behøver bunnstoff er veldig stedsavhengig. Det kan gro like godt i ferskvann som i saltvann. Mange faktorer som spiller inn her. Tilsig fra landbruket, bunnforhold, sol osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt båt i en elv, og kjører den i saltvann når jeg er ute. Ingen groing på 6 år, men et litt brunt slamlag, som spyles av med høytrykkspyler på høsten. Men jeg har grunning (antipest) og bunnstoff på. Den aller beste måten å oppbevare en båt på vannet, er jeg blitt fortalt. Da også motoren får kjørt seg i feskvann hvergang man kommer til hjemmehavn. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

...Er det noen ferskvannsentusiaster som har en formening om dette.

Yepp - det er det! Selv om jeg ikke liker at vi prater så høyt om at det er ferskvann og ikke saltvann i Mjøsa... :yesnod: Jeg stilte meg samme spørsmål som deg i sin tid. Grunnen til at jeg stilte meg spørsmålet, var at jeg nettopp hadde sett båten til en som nettopp hadde tatt den opp etter full sesong på Mjøsa uten bunnstoff. Les mer om det her.
Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar ang bunnstoff i ferskvann.

Diskusjonen ang dette temaet for ca et år siden(med Batdilla i spissen) var ganske interesant.

Det ser ut som jeg velger en primer underst og deretter mange lag med bengalakk.

 

Holder det med å spyle bort det gamle bunnstoffet(fra saltvannstiden) med høytrykk eller må jeg pusse bort alt.

(det jeg ikke får av med høytrykkspyler bør vel sitte godt nok fast).

Link to post
Share on other sites

Pusset ned gammelt bunnstoff for en del år siden (mer enn ti). Sørget da for å få vekk alt gammelt bunnstoff, slik at underlaget for ny primer var gammel primer og sparkel som var pusset jevn og slett. Det sitter bra på enda. Jeg ville fjernet alt gammelt bunnstoff selv om det er litt jobb. Tror ikke ny primer fester bra nok på gammelt bunnstoff.

Link to post
Share on other sites

:cheers:

Har en selco 18 fot, jeg kun bruker i ferskvann(randsfjorden).

Er det virkelig nødvendig med dyr bunnsmøring for å hindre groing.

:cheers: Har ikke noe genialt å komme med men har selv landsted ved Randsfjorden nærmere bestemt ved Malbekktangen på vestsiden 3 km sør for fergen.Har hatt en Tehri 415 som jeg hadde på henger og båten lå selvsagt ikke lenger i vann enn vi var på stedet.Men bunnsmøring trengte jeg selvsagt ikke å tenke på,det ble kun en vask med trykkspyler i ny og ne.I dag her jeg en eldre plastbåt 16 fot som vi trekker opp etter bruk på stranda på stedet.

Jeg ser du har Hadeland i profilen ...hvor har du båten?,det kunne jo være en ide å ha en gammeldags 'slipp'...to lange trestokker laget som en stige ned i vannet med en enkel sveiveinnrettning for å dra båten opp på stranda dersom forholdene ligger til rette for det.jeg har sett tilsvarende oppe i Fjorda.Ellers er anti-pest+bunnstoff oppskriften i ferskvann som saltvann dersom båten ligger lenge ute på vannet.

                                                                                         det geniale er det enkle :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Slenger meg på de som anbefaler grunnning og bunnstoff.

Bruker båten i Mjøsa, og da er det bare å spyle av om høsten når jeg tar opp båten.

 

Pleier å ta opp båten en gang om sommeren for å traile den til andre steder. Passer da på å spyle den samtidig.

 

Skal til våren ha på ny grunning (antipest) og selvpolerende bunnstoff.

Link to post
Share on other sites

Hjelpte naboen med antipest og Non-stop, men nonstop`en ville ikke sitte fast og når båten kom på land på høsten var omtrent alt sammen borte. prøvde neste sesong med hard bunnstoff, men det samme skjedde. Fikk då bedskje om at bunnstoffet måtte på før antipesten var herda. Vi venta ca 2 dager og det gjekk altså ikkje.

 

Så til våren er det påan igjen. Har i høst pusset fekk nesten all bunnstoffet slik at bunnen er glatt og fin. Planen var å påføre antipest og bunnstoff. Spørsmålet er om det er nødvendig å ta bort alt bunnstoffet eller om man kan ta antipest utenpå. Bunnstoffet sitter bra.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde båt i Randsfjorden for noen år tilbake. Jeg skrabte/slipte vekk alt av bundstof, og malede 5 lag antipest. Ingen bundstof. Hadde båten i Oslofjorden i ferien + litt i Mjøsa og altså mye på Randsfjorden. Jeg så aldrig mer groe på den båt end der er på "saltvannsbåter" der er stoffet.

Jeg hadde alldrig brukt penger på bundstof i ferskvann.

Go' jul til alle, hvis ikke vi "snakkes" innen :santcheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...