Jump to content

Hvor lenge holder varmtvannet?


Avmønstret2

Recommended Posts

Jeg vurderer å legge inn varmtvann i båten (varme fra motor, hvis det går på en VP-MD17C), men lurer litt på størrelsen på tanken og hvor godt den holder på det varme vannet.

 

Skal bruke vann til oppvask, vask på toalett o.l. og dusj for 1-2 personer. Hvor stor tank tenger man? Holder det med 25 liter eller er det i minste laget. Vet at rådet er "så stort som mulig", men har dere noen erfaringer med hva som er minimum?

 

Og hvor lenge må man kjøre før vannet er varmt og hvor lenge holder det seg varmt etter at man har stoppet motoren?

 

mvh Plenen

Link to post
Share on other sites

Kommer vel an på om du har sjøvannskjøling med lavere motortemperatur eller ferskvannskjøling med høyere motortemperatur.

 

På min motor (VP AQAD 31) med ferskvannskjøling så blir vannet i varmtvannstanken (25-30 liter) bortimot like raskt varmt som vannet på selve motoren. I underkant av en 1/2 times kjøring gir varmt vann som også er varmt nok til håndvask dagen etter.

Link to post
Share on other sites

Jeg har noen og tyve liter ombord og det ikke mye å skrive hjem om, vannet er stort sett tomt i tanken lenge før det rekker å bli kaldt på pga dårlig isolasjon... Her i båten går det unna på vannet, svir av et par hundre liter ferskvann på 5 døgn med tre personer ombord, of den minste vet ikke hvordan kranene brukes engang..

 

Dess større vanntank en har dess viktigere er det med god isoloasjon er min erfaring.. Testet forøvrig vanntanekn i påsken varmet opp vannet på kvelden og når jeg gikk løs på morgenoppvasken så var det "nesten" vamrt nok... Så QL?? (Volvo Penta) beredere er ikke de beste til å holde på varmen, men det blir varmt i skottet den ligger i.. :crazy:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at det "ikke alltid er størrelsen det kommer an på" :wink: .

En liten tank gir hurtigere oppvarming av som kansje kan være like bra som mye lunkent vann.

Har man tilgang til landstøm er det et selvfølge med 230V kolbe i tanken.

Erfarer også at vannet holder lenge på varmen.

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer å legge inn varmtvann i båten (varme fra motor, hvis det går på en VP-MD17C)

Beklager å dilte i sporene dine igjen Plenen :blush: men jeg går i samme planer, og har lik båt og motor som deg, så jeg klarer ikke dy meg. Som vanlig har jeg flere spørsmål enn svar :diving:

 

1. Hvor/Hvordan kobler man Varmtvannstanken på en motor av typen Md17C ?.

2. Hvor lange kan slangene mellom motor og Bereder være, uten at det blir problemer med kjølesirkulasjon på motor ? Evt hvor langt må det være før man bør ha ekstra sirkulasjonspumpe ?

3. Hva er den naturlige plassering på Tanken da, basert på overnevnte ? Jeg tenker to naturlige steder :

  • Styrbord benk i salong (Tvers over Ferskvans tank)
  • Babord Benk Bak.

Er det flere naturige steder, og hvilket anbefales ?

 

Ellers kan jeg nevne at i Campingvogna mi er det bare 5 liter varmtvanns tank, denne rekker akurat til 1 dusj (da stenger man mens man såper seg inn) eller en oppvask (etter 3 personer). Denne tar 1 time å varme med elektrisk 220V kolbe. Jeg satser derfor på 20-25 liters tank, da jeg tror dette er ett greit kompromiss mellom oppvarmings tid kontra behov mellom hver forflytting, men dette er ren gjetting da.. Valg av plassering vil også ha litt å si på valg av tank, den må tross alt passe ned i benken eller hvor den havner.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

3. Hva er den naturlige plassering på Tanken da, basert på overnevnte ? Jeg tenker to naturlige steder :
  • Styrbord benk i salong (Tvers over Ferskvans tank)
  • Babord Benk Bak.

Er det flere naturige steder, og hvilket anbefales ?

 

Jeg lurer på å plassere den under styreposisjonen. Ved siden av motorrommet har jeg batteriene, innenfor der ligger trykkvannspumpa. Hvid jeg får flyttet litt på denne så blir det kanskje plass? Har ikke målt størrelsen på dette rommet ennå. Hvis det er litt for trangt kan man kanskje ta litt av skapplassen (til høyre i pentry)?

 

Da ligger jo tanken på samme nivå som motoren og det er kort vei til motoren.

 

Plenen

Link to post
Share on other sites

Seatronic selger noen tanker som heter Quick. Noen som har erfaring med disse?

 

Jeg monterte en 20 liters Quick med termostatblander ( som jeg forøvrig kjøpte på Seatronic ) i fjor vår. Har ikke all verdens erfaring med varmvannsberedere i båter , men jeg synes at den både varmer vannet raskt og holder bra på varmen. Ikke noe problem med varmt nok vann til morgenvasken etter en overnatting. Vannet blir varmt etter ca 20 minutters kjøring med marsjfart.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på å plassere den under styreposisjonen. Ved siden av motorrommet har jeg batteriene, innenfor der ligger trykkvannspumpa. Hvid jeg får flyttet litt på denne så blir det kanskje plass? Har ikke målt størrelsen på dette rommet ennå. Hvis det er litt for trangt kan man kanskje ta litt av skapplassen (til høyre i pentry)?

 

Da ligger jo tanken på samme nivå som motoren og det er kort vei til motoren.

 

Plenen

 

Hmm, dette må jo være en ideel plasering ja, men jeg har fylt hele det rommet med batterier (har utvidet banken litt). Men er kanskje enklere å flytte på batteriene. Lade ledning skal jo ikke være for lang den heller, men det er nok en idee jeg skal vurdere ja. Med den plassering blir det jo usedvanlig kort vei til begge vaskene også.

 

Takker for tipset, får tenke litt på den.. :yesnod:

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Har er faring med ILAS sine rektaungulære beredere (25 liter) og QL sine i ulike størrelse. ILAS hold dårlig på varmen. QL har derimot bedre, men jeg tror det finnes varmere som holder enda bedre på varmen. Enig i at størrelse ikke er alt. Blandingsventil tror jeg er viktig. Prøv Isotemp - den vet jeg mange skryter av.

Har Isoterm Basic 40L, den er ferdig oppvarmet etter 30 min kjøring. Holder også vannet varmt til dagen etter - dvs morgendusjen!!!

Det må jo være et minimum spør du meg. Kommer selvsagt an på hvor mye vann du bruker dagen før, men en lunken morgendusj bør en varmtvannstank klare.

Link to post
Share on other sites

Tenk på vektfordelingen. Da jeg i en fjern fortid flyttet på batteriene i min Nidelv 24 fikk jeg slagside, ikke mye men nok til at det var synlig.

 

Jeg merker forskjell på Sommer og Vinter båt, pga tom ferskvannstank (40L ?) om vinteren.

Så å flytte 3 store batteri vil nok ha en viss inflytelse ja.

 

Men hvor flyttet du dem fra og til da ? Og hvorfor (kanskje du også instalerte Varmtvann ?)

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...