Jump to content

Yanmar 3YM30 står fast i revers (ved uhell under seiling)

bjorngb

Recommended Posts

Fikk i dag en overaskelse da jeg ikke fikk motor ut av revers under seil. Motoren er som titel sier en Yanmar 3YM30 (med fast aksling). Kunne bevege gasshendel over hele område i revers, men den ville ikke over til fri. Jeg lurer på om det kan være fordi det var en eller annen type press på 3-bladet propel (ikke folde). Etter jeg startet motoren var alt ok. Vanligvis er det litt vibrasjoner ved seiling over 6 kn - disse forsvant med gasshendel i revers. Jeg går utifra at det er fordi motor står i revers og er låst?

En fast propell vil rotere under seil. Ikke alle gir tåler dette da motoren må være i drift for å få smøring. Regner med du har et mekanisk gir siden propellen stopper når du setter den i revers (slik jeg forstår ditt første innlegg). Vet ikke hvilke gir Yanmar pleier å bruke, det vet sikkert andre her. Vil nok anta det ikke er noen fare med å sette den i gir under seiling.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Har selv foldepropell, så jeg har liten erfaring med det du skriver. Men jeg var på seiltur med en bekjent med en 35-foter med fast propell, så kanske jeg kan gi et tips derfra.

Han passet alltid på å holde under ca. 3 knop ved inn- og utkopling av gir under seil. Jeg vil anta at dette er pga presset på propellen ved fart.

Hvilken fart holdt du da du prøvde å gire ? Senket du farten ?

Jeg husker ikke, men jeg antar det var ca. 6 kn. Kanskje jeg skal teste ut dette neste gang - å se om farten har innvirkning. Ville jo tro det, men ble litt varm i toppen når jeg ikke var forberedt på at det skulle skje

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...