bjorngb Startet 29.April.2007 Del på Facebook Startet 29.April.2007 Fikk i dag en overaskelse da jeg ikke fikk motor ut av revers under seil. Motoren er som titel sier en Yanmar 3YM30 (med fast aksling). Kunne bevege gasshendel over hele område i revers, men den ville ikke over til fri. Jeg lurer på om det kan være fordi det var en eller annen type press på 3-bladet propel (ikke folde). Etter jeg startet motoren var alt ok. Vanligvis er det litt vibrasjoner ved seiling over 6 kn - disse forsvant med gasshendel i revers. Jeg går utifra at det er fordi motor står i revers og er låst? Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 1.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2007 Ingen som har inspill på dette? Greit å få vite om det gjør noe hvos det skjer igjen... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 1.Mai.2007 Del på Facebook Svart 1.Mai.2007 En fast propell vil rotere under seil. Ikke alle gir tåler dette da motoren må være i drift for å få smøring. Regner med du har et mekanisk gir siden propellen stopper når du setter den i revers (slik jeg forstår ditt første innlegg). Vet ikke hvilke gir Yanmar pleier å bruke, det vet sikkert andre her. Vil nok anta det ikke er noen fare med å sette den i gir under seiling. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Falk Svart 1.Mai.2007 Del på Facebook Svart 1.Mai.2007 Har selv foldepropell, så jeg har liten erfaring med det du skriver. Men jeg var på seiltur med en bekjent med en 35-foter med fast propell, så kanske jeg kan gi et tips derfra. Han passet alltid på å holde under ca. 3 knop ved inn- og utkopling av gir under seil. Jeg vil anta at dette er pga presset på propellen ved fart. Hvilken fart holdt du da du prøvde å gire ? Senket du farten ? Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 1.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2007 Jeg husker ikke, men jeg antar det var ca. 6 kn. Kanskje jeg skal teste ut dette neste gang - å se om farten har innvirkning. Ville jo tro det, men ble litt varm i toppen når jeg ikke var forberedt på at det skulle skje Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2007 Del på Facebook Svart 1.Mai.2007 I instruksjonsboken til min 2GM stod det noe slikt som: "Ikke betjen gearvelgeren når motoren ikke går, gearet kan bli ødelagt". Fritt etter hukommelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.