Jump to content

Yanmar 3YM30 står fast i revers (ved uhell under seiling)


bjorngb

Recommended Posts

Fikk i dag en overaskelse da jeg ikke fikk motor ut av revers under seil. Motoren er som titel sier en Yanmar 3YM30 (med fast aksling). Kunne bevege gasshendel over hele område i revers, men den ville ikke over til fri. Jeg lurer på om det kan være fordi det var en eller annen type press på 3-bladet propel (ikke folde). Etter jeg startet motoren var alt ok. Vanligvis er det litt vibrasjoner ved seiling over 6 kn - disse forsvant med gasshendel i revers. Jeg går utifra at det er fordi motor står i revers og er låst?

Link to post
Share on other sites

En fast propell vil rotere under seil. Ikke alle gir tåler dette da motoren må være i drift for å få smøring. Regner med du har et mekanisk gir siden propellen stopper når du setter den i revers (slik jeg forstår ditt første innlegg). Vet ikke hvilke gir Yanmar pleier å bruke, det vet sikkert andre her. Vil nok anta det ikke er noen fare med å sette den i gir under seiling.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har selv foldepropell, så jeg har liten erfaring med det du skriver. Men jeg var på seiltur med en bekjent med en 35-foter med fast propell, så kanske jeg kan gi et tips derfra.

Han passet alltid på å holde under ca. 3 knop ved inn- og utkopling av gir under seil. Jeg vil anta at dette er pga presset på propellen ved fart.

 

Hvilken fart holdt du da du prøvde å gire ? Senket du farten ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...