sol Startet 30.April.2007 Del på Facebook Startet 30.April.2007 Skulle på tur i går med båten full av folk.Kastet loss og satte båten i revers.Ingen ting skjedde.Viste seg at akslingen hadde løsnet fra klemflensen inn til girkassa.Nå må båten opp igjen (satte ut på lørdag) Håper det ikke alt altfor komlisert/dyrt!!! Har fått en til å se på det,og han mener det kan fikses ganske greit Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 Mulig jeg ikke skjønner helt, men er ikke det bare å løsne skruene, sette inn akselen og skru fast ?? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 Samtidig som akslingen festes til klemflensen kan det være greit å undersøke hva som er årsaken til at akslingen har løsnet. Normalt sitter den ganske fast festet til klemflensen - kan det være at akslingen har satt seg "fast" i det vannsmurte gummilageret (cuttless lageret) i skroggjennomføringen / akselopphenget? Tviler på at skruene på klemflensen har løsnet - men man vet jo aldri dersom dette ikke testes ut. Hadde vært interessant med et bilde av forholdet. Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 1.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2007 Hei.Unbrakoskruene sitter som støpt.(vanskelig å forklare,men ser ut som flensen har delt seg lenger foaran.Har ikke mye peiling på dette Nå er imidlertid problemet overlatt til en som har mere greie på dette.Satser på at han finner ut av det. Har desverre ikke bilder.PS Han snakket om en kontramutter som muligens var borte.Aner ikke jeg Får bare håpe det fixes snart.Er jo så fint vær om dagen.Fjorden ligger blank og frister til båttur Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 4.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2007 Da var akslingen på plass.Etter hva ekspertisen sier var den er mutter som var røket mellom flen og gir (ikke spør meg) Er nå fixet å håper å være på vannet i morgen:billig var det også Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Har du noe bilde av skaden - viktig for oss som vil lære noe i forhold til mulige vansker i framtida. Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 7.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 Har dessverre ikke bilder Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 26.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Så skjedde det igjen! Akslingen løsnet(heldigvis i havna) Får prøve å få noen til å se på det.Er så forbaska trangt å komme til å skru Han som "fiksa" det i fjor kan umulig ha gjort det ordentlig siden den løsnet nå igjen. Noen som har erfaring med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Uten å legge skylda på båtfører så har jeg opplevd at dette kan skje hvis man "kaster" båten i revers. Så hvis dette er et svakt punkt ville jeg tatt det svært rolig og vært forsiktig med gassen i revers. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Hva heter motoren og gearet da? Er det flensen på gearet som er løsnet da eller er det den som står på akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 26.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Motoren er en Yanmar 3QM30 .Gearet vet jeg ikke.Antar det er klemflensen som slipper akslingen da denne er løs.Kan skyves frem igjen,men må på en måte festes bedre Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 (redigert) Dette skal ikke skje. Hva med å bytte klemflensen? Ut fra hva du beskriver, så høres det ut til at det er her problemet ligger. Denne ser slik ut: Du får nye fra blant annet Sleipner Motor Redigert 26.Mai.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Det er jo ikke så vanlig at dette skjer at klemflensen løsner. De er viktig at den trekkes med riktig moment og da må man først se at gjengene er rene og smurt. Når klemflensen har stått noen år i båt vil de komme litt rust i gjengene og da får man feil moment om den bare trekkes på nytt uten at gjengene blir renset. Du må trekke jevnt på alle boltene i flere omganger. Og så må du få oppgitt hva moment boltene skal trekkes med. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Dette opplevde jeg på forrige båt.. I marsjfart 13 knop så ruset plutselig motoren seg hmm miset propellen tro Nei da aksilngen var løs fra klemflensen.. dette hadde skjedd gradvis og nå var flensen så slitt/rom innvendig at det ikke nyttet og stramme opp igjen.. LØSNING: bestilte ny flens fra Sleipner alt ok Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
sol Svart 26.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Tror nok jeg gjør det ja.koster ca 1500kr på Maritim Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Hadde tilsvarende problem i fjor,da mutter på gearflens viste seg å ha tatt kvelden.Da løsnet akslingen ved inngangen på gearet.Ny mutter a`500,-.Det viste seg at en av "vingene"på muttra som skal slåes/brettes innover for å låse av hadde gått istykker Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Har kommet til jeg skal bytte klemflensen.Antar at båten da må opp av vannet. Tror ikke jeg får ut akslingen uten å demontere roret Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Det går vel greit å skifte den mens båten ligger på sjøen. Eller kanskje du vil sjekke akslingen før du setter på den nye klemflensen? Bare sjekk at akslingen stopper i roret før du tar klemflensen av slik at den ikke forsvinner så langt bak at det kommer vann inn. Vær nøye med momentet ved tiltrekkingen. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Du kan vurdere om du vil borre et hull gjennom klemflens og aksel og sette inn en splint. Jeg hadde det i en tidligere båt (Scand Baltic). Det tar sikkert endel tid å borre gjennom akslingen. Dersom du velger å løfte opp båten og skifte klemflens, anbefaler jeg at du i tillegg bytter cuttleslager og simmerringer i pakkboksen din. Dermed har du gjort et godt vedlikeholdsarbeid. Det er mulig at det også lønner seg å skifte gummislangen som er festet til pakkboksen og til akselgjennomføringen. Denne slangen røk tvers over for meg for en del år siden. Vannintregningen var ganske voldsom. Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Takk for innspill Har en bekjent som skal prøve å få skiftet klemflensen.Han mener at båten må opp (1000kr) Tror ikke jeg før dratt akslingen langt nok bakover til at den slipper flensen.Muligens lurt da å bytte det vannsmurte lageret ja! Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Ser at Maritim selger klemflens som er 4" til Yanmar 3 qm30,mens Sleipner oppgir 5 " Har dette noe å si om det passer på gearboksen?? Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Har nå bestilt ny klemflens på Maritim.Håper jeg kan få noen til å skifte den for meg. Har forsøkt,men får ikke løsnet boltene med det verktøyet jeg har.Hvis det er noen mekanikere i nærheten,betaler jeg gjerne for å få gjort den jobben.Antar at båten må opp først.Får prøve å få til det til helgen Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 29.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 ingen som har tid og anledning til å skifte klemflensen? Kanskje for mye å be om Anyway,har bestilt den og den kommer vel til uka,så får jeg bare håpe Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 29.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Har fått hjelp.var en mutter som hadde løsnet mellom flensen og girkassa slik at alt gikk bakover når jeg reverserte.Da går det nok bra Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 håper det ordner seg.. Mam må jo nyte båtlivet mens sesoongen er igang Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.