Jump to content

løs aksling


sol

Recommended Posts

:headbang:

 

Skulle på tur i går med båten full av folk.Kastet loss og satte båten i revers.Ingen ting skjedde.Viste seg at akslingen hadde løsnet

fra klemflensen inn til girkassa.Nå må båten opp igjen :headbang: (satte ut på lørdag)

Håper det ikke alt altfor komlisert/dyrt!!!

Har fått en til å se på det,og han mener det kan fikses ganske greit

Link to post

Samtidig som akslingen festes til klemflensen kan det være greit å undersøke hva som er årsaken til at akslingen har løsnet.

 

Normalt sitter den ganske fast festet til klemflensen - kan det være at akslingen har satt seg "fast" i det vannsmurte gummilageret (cuttless lageret) i skroggjennomføringen / akselopphenget?

 

Tviler på at skruene på klemflensen har løsnet - men man vet jo aldri dersom dette ikke testes ut.

 

Hadde vært interessant med et bilde av forholdet.

Link to post

:sailing:

Hei.Unbrakoskruene sitter som støpt.(vanskelig å forklare,men ser ut som flensen har delt seg lenger foaran.Har ikke mye peiling

på dette :confused: Nå er imidlertid problemet overlatt til en som har mere greie på dette.Satser på at han finner ut av det.

Har desverre ikke bilder.PS Han snakket om en kontramutter som muligens var borte.Aner ikke jeg :confused: Får bare håpe det fixes snart.Er jo så fint vær om dagen.Fjorden ligger blank og frister til båttur

Link to post
  • 1 år senere...

Det er jo ikke så vanlig at dette skjer at klemflensen løsner. De er viktig at den trekkes med riktig moment og da må man først se at gjengene er rene og smurt. Når klemflensen har stått noen år i båt vil de komme litt rust i gjengene og da får man feil moment om den bare trekkes på nytt uten at gjengene blir renset. Du må trekke jevnt på alle boltene i flere omganger. Og så må du få oppgitt hva moment boltene skal trekkes med.

Link to post

Dette opplevde jeg på forrige båt.. I marsjfart 13 knop så ruset plutselig motoren seg :confused: hmm miset propellen tro :confused: Nei da aksilngen var løs fra klemflensen.. dette hadde skjedd gradvis og nå var flensen så slitt/rom innvendig at det ikke nyttet og stramme opp igjen.. LØSNING: bestilte ny flens fra Sleipner alt ok :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Det går vel greit å skifte den mens båten ligger på sjøen. Eller kanskje du vil sjekke akslingen før du setter på den nye klemflensen? Bare sjekk at akslingen stopper i roret før du tar klemflensen av slik at den ikke forsvinner så langt bak at det kommer vann inn. Vær nøye med momentet ved tiltrekkingen.

Link to post

Du kan vurdere om du vil borre et hull gjennom klemflens og aksel og sette inn en splint. Jeg hadde det i en tidligere båt (Scand Baltic). Det tar sikkert endel tid å borre gjennom akslingen. Dersom du velger å løfte opp båten og skifte klemflens, anbefaler jeg at du i tillegg bytter cuttleslager og simmerringer i pakkboksen din. Dermed har du gjort et godt vedlikeholdsarbeid. Det er mulig at det også lønner seg å skifte gummislangen som er festet til pakkboksen og til akselgjennomføringen. Denne slangen røk tvers over for meg for en del år siden. Vannintregningen var ganske voldsom.

Link to post

:seeya: Har nå bestilt ny klemflens på Maritim.Håper jeg kan få noen til å skifte den for meg.

Har forsøkt,men får ikke løsnet boltene med det verktøyet jeg har.Hvis det er noen mekanikere

i nærheten,betaler jeg gjerne for å få gjort den jobben.Antar at båten må opp først.Får prøve å få til

det til helgen

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...