Akora Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Jepp, hatt den episoden selv med den mutteren som løsnet. Akkurat idet jeg skulle reversere i havna. Med kurs rett mot nabobåten. Slo revers å ingenting skjedde Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Sett altid en offeranode på akslingen inne i båten også. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 (redigert) Inne???? Den må jo være under vann for og kunne fungere. Bare tull å ha en invendig på akselen i båten. Sleipners flenser er både 4 og 5" Redigert 29.Mai.2008 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Hansi Svart 30.Mai.2008 Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 Sett altid en offeranode på akslingen inne i båten også. Den var ny. Kan du forklare nærmere hvorfor det anbefales en offeranode på aksling innvendig i båt. Takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.Mai.2008 Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 .....var en mutter som hadde løsnet mellom flensen og girkassa slik at alt gikk bakover når jeg reverserte. Er det slik at akslingen din også er kon inn mot klemflensen og at du fester klemflensen til akslingen med en bolt og skive inn på selve akslingen? Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 30.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 aklslingen er ikke kon inn i flensen så vidt jeg vet.den er klemt fast i flensen med unbrakoskruer på hver side.den mutterern jeg snakker om holder flemsen på plass i gearkassen Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Mai.2008 Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 Men da snakker vi jo ikke om klemflensen, men flensen på gearkassen?? Det er jo en helt annen sak.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sol Svart 3.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 Her sitter det ingen vanlig mutter,men en rund en med 3 hakk (hull) i Noen som vet om det finnes verktøy til å skru på denne?? Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 4.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 Har bestillt ny mutter hos Yanmar (rund med 4 hakk) Håper jeg får den på uten spesialverktøy.Lang leveringstid Ble fortalt ca en uke! Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 Her bør du ha verktøy så du får feste den skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 5.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Er klar over at den må festes skikkelig.Trenger noe spesal verktøy.Et firma i Drammen skulle ha 1300,-!!!!!!!for en pipe til 1/2 tom pipesett Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Da er det bedre å ta gearet med til en Yanmarmekaniker for å få jobben gjort. Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 5.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 tror nok ikke jeg tar av gearet.skal nok få festet mutteren med låseblekk. hva med locktight?? Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 6.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Noen som vet hvor jeg får tak i verktøy til å feste denne runde mutteren med 4 hakk?? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Et bilde hadde vært fint Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
sol Svart 7.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2008 hentet mutteren fra Yanmar.Helt feil type.Alt for stor Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 7.Juni.2008 Del på Facebook Svart 7.Juni.2008 Den var ny. Kan du forklare nærmere hvorfor det anbefales en offeranode på aksling innvendig i båt. Takker for svar. Der er veldig greit å ha en offeranode på akslingen inne i båten, for hvis den skulle synke så haster det ikke så veldig med å få hevet den igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 8.Juni.2008 Del på Facebook Svart 8.Juni.2008 hentet mutteren fra Yanmar.Helt feil type.Alt for stor Det er ikke lett å se for seg hvilken type mutter dette er, du ser jo at selv spesialistene fra Yanmar tar feil. Et bilde hadde vert supert, kanskje noen her på BP kunne hatt tips da? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 8.Juni.2008 Del på Facebook Svart 8.Juni.2008 Sett altid en offeranode på akslingen inne i båten også. Før i tiden, special på båter med motor midskip som hadde langt avstand fra propell til ror, ble montert anode på aksling invendig i tilfelle vis aksling løsnet fra gir. Vis de gjøres i revers er fare for at akslingen kjører ut og "BLUPPS". Anode var billigste tingen til å bruke som stopper. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
sol Svart 8.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2008 Nå funker det! Satte på en vanlig fingjenget mutter og satte den inn med loctite Tror det vil holde Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 Der er veldig greit å ha en offeranode på akslingen inne i båten, for hvis den skulle synke så haster det ikke så veldig med å få hevet den igjen. :lol Åhhh, skjønner Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 (redigert) Før i tiden, special på båter med motor midskip som hadde langt avstand fra propell til ror, ble montert anode på aksling invendig i tilfelle vis aksling løsnet fra gir. Vis de gjøres i revers er fare for at akslingen kjører ut og "BLUPPS". Anode var billigste tingen til å bruke som stopper. De fleste båter har vel ror. Er ikke det stopper godt nok ?? Redigert 10.Juni.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knut Baltic Svart 13.Juni.2008 Del på Facebook Svart 13.Juni.2008 Skiftet klemflens selv på min Scand Classic St.Hans for 2 år siden. Hadde nettopp kjøpt båten og oppdaget fort at hver gang jeg bakket "skrudde" akselen seg ut av flensen. Ny flens var lengre enn den gamle og måtte vri roret til siden for å få propellen langt nok tilbake. Med litt svetting og kraftuttrykk fikk jeg akselen på plass og på plass har den vært siden. Det ble båtkortesje det året også Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.