Jump to content

løs aksling

sol

Recommended Posts

Sett altid en offeranode på akslingen inne i båten også.

Før i tiden, special på båter med motor midskip som hadde langt avstand fra propell til ror, ble montert anode på aksling invendig i tilfelle vis aksling løsnet fra gir. Vis de gjøres i revers er fare for at akslingen kjører ut og "BLUPPS". Anode var billigste tingen til å bruke som stopper.

Før i tiden, special på båter med motor midskip som hadde langt avstand fra propell til ror, ble montert anode på aksling invendig i tilfelle vis aksling løsnet fra gir. Vis de gjøres i revers er fare for at akslingen kjører ut og "BLUPPS". Anode var billigste tingen til å bruke som stopper.

De fleste båter har vel ror. Er ikke det stopper godt nok ?? :rolleyes:

Redigert av Hansi (see edit history)

Skiftet klemflens selv på min Scand Classic St.Hans for 2 år siden. Hadde nettopp kjøpt båten og oppdaget fort at hver gang jeg bakket "skrudde" akselen seg ut av flensen. Ny flens var lengre enn den gamle og måtte vri roret til siden for å få propellen langt nok tilbake. Med litt svetting og kraftuttrykk fikk jeg akselen på plass og på plass har den vært siden. Det ble båtkortesje det året også :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...