Jump to content

Hvilket instrument?


Spitfire

Recommended Posts

Trenger litt tips.

 

Jeg har ett åpent hull i "dasjen" og må fylle det med ett eller annet instrument.

Hullet et ca 10x10 cm men kan utvides. Det har stått en knopmåler der tidligere.

Men den har ikke vært der så lenge vi har hatt båten.

 

Det hadde vært fint med en knopmåler der, men gjerne med flere funksjoner.

Så hvis noen har ett eller annet tips til instrument som kan felles inn og er max 14x14 cm....

 

Christian

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Det står "fra andre Navman instrumenter".

Dette er ren propaganda! Det står Navman instrumenter med NMEA 183 utgang. NMEA 183 er en signaloverføringsstandard og kan leses av alle instrumenter som følger denne standarden. Jeg leser f. eks. signalene fra en Standard-Horizon plotter til denne Navman repeateren. Ingen problem.

Link to post
Share on other sites

Så det betyr altså at NMEA, det være seg NMEA 0183 eller NMEA 2000 eller NMEA hvasomhelst, egentlig ikke er en signalstandard på linje med RS232, RS485, Profibus, FF og lignende, men en type overføring som noen i en gutteklubb har kokt isammen for å kunne snakke seg imellom, men fortsatt ha muligheten til å eksludere de de ikke vil snakke med :confused:

Link to post
Share on other sites

Det var da svært.

NMEA definerer de forskjellige setningene som går der.

Det var i utgangspunktet 20mA current loop, men inkluderte senere RS-232, RS-422 og TTL.

 

NMEA definerer også en proprietary setning.

Formatet er : $PMMMxxxx-----xxxx<CR><LF>

 

MMM er en trebokstavs mnemonic som identifiserer produsent. Det kan sendes 75 karakterer data.

 

$PGRMxxxx betyr at Garmin sender proprietary data, altså ikke tiltenkt andre produsenter.

Link to post
Share on other sites

Fint at dere diskuterer artige emner... Men med mitt innlegg hadde jeg håpet på tips til hvilke type instrument jeg kan sette inn...

Og ikke det tekniske bak.

 

Og det instrumentet jeg velger blir kun det ene instrumentet som skal inn, og ikke kobles med noen andre. :-)

Link to post
Share on other sites

Og det instrumentet jeg velger blir kun det ene instrumentet som skal inn, og ikke kobles med noen andre. :-)

Siden det er bare du som vet hvilken informasjon du har behov for, er det jo ikke så lett å tipse om et instrument. Hva med batteriovervåking (spenning og gjenstående kapasitet på bankene)?

Link to post
Share on other sites

Hei,

som sagt ønsker jeg tips til hva jeg burde ha. Det er i dag ett åpent hull jeg vil dekke.

 

Jeg har sagt ca størrelse og jeg ønsker en knopmåler.

Hva annet den burde inneholde er jeg åpen for. Jeg kjører sjeldent langt og trenger ikke en GPS.

 

Jeg har fra før vann, batteri, drivstoff og turteller.

Link to post
Share on other sites

Slimradd kjører også en standard, NMEA2000, men ser altså etter et proprietary telegram som gjør at det kun tar data fra andre Simrad instrumenter.

Derfor mitt lille varsko.

Fint med varsko, dersom informasjonen stemmer. Jeg bruker Simrad, bl.a. et Mega-instrument som bare viser vha andre instrumenter forteller, og har ingen problemer med å se data fra en Garmin plotter. En mulig kilde til et dårlig rykte er at du som regel må resette Simnet-kontrolleren etter at det nye instrumentet er koblet til og sender data ut til de andre instrumentene. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...