Jump to content

Påhengeren (Mercury 5 hk) fusker og hikker


Herman

Recommended Posts

Har en 5 hk Mercury. Den har i lengre tid vært vanskelig å ha med å gjøre. Den starter gjerne på første draget, går i 5 sekunder, og stopper. Nytt forsøk, starter, går i 5 sekunder, og stopper. Dette pågår ofte til den har blitt varm. Hvis jeg prøver å sette den i gir før den er varm, stopper den også. Når den først går, hender det at den har en lyd som at den ikke tenner hver gang den skal, men dette skjer ikke på hver tur. På tomgang går den også veldig ujevnt. Det er umulig å la den stå og gå i fri uten å sitte barnevakt. Den kan finne på å øke turtallet mye, eller den kan dø. Gassen må da passes hele tiden.

 

Den har ny bensin, og tennplugg er skiftet. Membranen i bensinpumpa er også skiftet. Hva er neste da, nye tennkabler? Deler er ikke helt gratis, så jeg begynenr der det er mest sannsynlig.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg synes symptomene høres ut som at du har problemer med avleiringer og dritt i forgasser/flottørkammer/dyser.

 

Du skrev IKKE årsmodell på motoren, men om det er en 5 Hk 2T av relativt ny type er det lett å skru av forgasser og skru av flottørkammer for å tømme forgasseren for bensin, avleiringer og skitt og blåse ren forgasseren og dyser forsiktig med trykkluft.

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Fra 2002.

Da er det i mine øyne lett å rense forgasseren på din motor - jeg har gjort det på både min 1997 Mercury 5 Hk og 2001 Tohatsu 5 Hk (samme motor produsert av Tohatsu). Dine problemer trenger ikke skyldes rusk/avleiringer i forgasseren, men jeg tror det er en stor mulighet for det. Med mindre du har 10 tommeltotter tar du av og renser forgasseren på 30 minutter (jeg brukte mindre enn dette).

Link to post
Share on other sites

Med mindre du har 10 tommeltotter tar du av og renser forgasseren på 30 minutter

Vel, på 30 minutter klarte jeg å:

  • Skru opp dreneringsskruen på forgasseren
  • Knekke den når jeg skrudde den inn igjen. :headbang
  • Rote i skrueesken etter en ny som passet (fant bare en i syrefast som kan gjøre nytten inntil videre)
  • Demontere forgasser og finne ut at det var fullt av fine spon/messingsand i flottørkammeret
  • Lokalisere kilden for dette til å være velgeren mellom intern og ekstern tank
  • Rense opp det grøvste og skru delene sammen igjen
  • Se på at Suzuki dro til han ble blå før den startet.

Suzuki og jeg har tydeligvis ikke flere tomler enn folk flest.

 

Jeg har ikke pakningssett til forgasseren, nytt bensinfilter eller ny velger for bensintilførsel. Jeg så derfor ikke vitsen med å åpne forgasseren helt. Faenskapen starter og går allikevel. Er bare litt lunefull. Når bensinsystemet er på stell er det nok ikke så dumt å justere litt på luft/bensinblandingen. Etter litt roting i manualen fant jeg ut at det er en skrue for det også. Avanserte ting sånne motorer gitt :blush:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

[*] Demontere forgasser og finne ut at det var fullt av fine spon/messingsand i flottørkammeret

Se der ja.... etter å ha hatt ganske mange små motorer opp gjennom årene er i alle fall min erfaring at når de fusker, men av og til starter og går litt, så ligger gjerne problemet som dritt i forgasseren. Jeg har sett oljeavleiringer, vanndråper, rusk og oksider mm i flottørkammeret, men metallspon.... den var ny for meg :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...