Jump to content

hvordan legge ny glassfiber?


olavhm

Recommended Posts

Jeg har en skade på kjølen (albin vega 27 fots seilbåt) som skal utbedres. Jeg forsøkte å legge glassfibermatte og pensle på med herder. Deretter brukte jeg en jernrulle for å klemme ut luft slik de anbefalte i butikken. Denne "tok" imidlertid tak i glassfibertråden og rev hele matta bort? Noen som har noen innspill på hva jeg gjør galt?

 

Olav

Link to post
Share on other sites

Noen tips :

Underlaget må være helt rent, tørt, og matt. Rubb gjerne godt med et grovt slipepapir, viktig å få bort alt gammelt bunnstoff etc. Vask godt med Aceton, Metylenklorid e.l.

Sidene i hull må være harde, ikke flisete.

Dersom du kan komme til med sparkel el. på baksiden er det et beste, slik at du har noe å støpe mot.

 

Klipp til passende stykker / remser av glassmatte.

 

Smør på godt med polyester rundt området du skal utbedre, trykk så matta ned i polyesteren, og smør på mer slik at du metter glasset fullstendig.

Den største og mest vanlige feilen er at en sparer på polyesteren. Når du er ferdig skal ikke glasstrådene skal være synlige, det skal bare være en grågul "smørje". Da kan du bruke rulla for å presse ut evt luft på undersiden.

La det herde og legg på et lag til. Holder bestandig.

Redigert av BAG049 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...