index Startet 30.April.2007 Del på Facebook Startet 30.April.2007 I dag ryker kalesjen av for en lenge etterlengtet vask. Den har blitt heller grønn i vinter, så dette er noe den sårt trenger. Tenkte å prøve bløtlegging med Bio-Tex denne gangen, ser at flere her har god erfaring med dette. Men hvor lenge tåler den å ligge i bløt uten at vinduene blir hvite? Tåler den å ligge over natten, dvs 8-12 timer? Vil jo nødig ha hvite vinduer... Hvor hard er forresten Bio-Texen på impregneringen? Kalesjen er kun to år gammel, så jeg har ikke så veldig lyst til å begynne å impregnere den igjen allerede nå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 30.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2007 Ingen som vasker kalesjene sine i badekaret her? Nå er det ikke lenge til den blir tatt av... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingar Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 Vinduene blir ikke permanent hvite, de er klarner igjen når de tørker. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2007 OK? Da er det ikke noe problem. Har forstått det slik i tidligere innlegg her at flere har fått sine vinduer permanent misfarget ved lang tids bløtlegging. Jeg har bare pleid å ha kalesjen liggende en to-tre timer i bløt, så derfor lurte jeg på om den ville ta skade av å ligge over natten. Men det skal altså gå helt greit? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
mettekl Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 Jeg pleier og legge kalesja i ca 30 grader med bio tex i ett døgns tid, rører rundet en gang i blant. Skyller/skifter vann, mye vann på slutten. Setter på kalesja igjen våt, lar den da tørke, før en ruller på imperinering. Vinduene ser helt greie ut. Hilsen Pål Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 (redigert) Yep, gjorde på samme måte som forrige innlegg. Lot kalesjen bløtgjøre seg over natten i håndvarmt vann og Biotex. Skyllet godt, og tok den ut på plenen der jeg vasket og skrubbet med kalesjerens fra Maritim. Ny grundig skylling, og monterte kalesjen på båten mens den fortsatt var våt. Ventet til kalesjen var tørr, og impregnerte med Maritims kalesjeimpregnering. Hadde ganske mye grønske og inngrodde flekker etter fugleskitt, men jeg ble svært fornøyd med resultatet. Om ikke kalesjen ble som ny, så var det ikke langt fra. Var litt redd for at jeg skulle få skjolder pga impregneringen, men når den tørket ble det bra. Alt i alt var dette et fantastisk løft for båtens utseende. Det finnes ikke noe som trekker ned helhetsinntrykket så mye som en shabby kalesje. Redigert 30.April.2007 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
trainman Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 Hva med kalesje i HH's tynne duk. Rengjør dere den på samme måte? ØR Sitér dette innlegget Link to post
MortenF Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 Jeg bruker grønnsåpe i badekar i ca et døgn. Har fungert fint for meg. Evt. jordslag kan man ta veldig forsiktig med ShipShape, bare husk at det "spiser" sømmer og er sterke saker. MortenF Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 Hei Jeg har latt kalesjen ligge natta over i badekaret med Bio tex. I år ble det kun bøtte med lunkent bio texvann, og svamp. God spyling med hageslangen etterpå. Ren som om den var ny, men den fikk jo en skikkelig vask i fjor så den var ikke veldig skitten. En times tørking i solen, og pårulling av impregnering. Regnvannet snur i lufta, og fyker opp igjen!! Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2007 Da er kalesja på plass igjen etter en høyst nødvendig rengjøring. La den i bløt over natten i badekaret i Bio-Tex, og vannet ble rimelig mosegrønt. Men ellers så kalesjen fortsatt rimelig skitten ut. La så ut en presenning på gårdsplassen, la kalesjen på denne og gav den en omgang med langkost og Biltemas kalesjerens på begge sider. Lot dette virke 10 minutter, skrubbet over igjen og spylte rent. Gjentok dette en gang til på hver side. Resultatet ble veldig bra, i det minste så bra som man kan forvente med en lys beige kalesje. Siden kalesjen er under to år gammel valgte jeg å utsette imprgnering ennå en stund. Og kalesjen holder tett som bare det, så det er nok ikke noe problem ser det ut til. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ynroenn Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Jeg brukte først shipshape for å fjerne jordslag. Gikk av som en drøm:) Deretter lå kalsejen i badekaret over natta i håndvarmt vann og 1`2 pakke Bio-tex. Skyllet i tre vann, deretter montering på båten. Sprayet på impregnering fra shipshape etter at kalesjen ble tør. Denne kalesjen ble som ny igjen:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.