hifo Startet 30.April.2007 Del på Facebook Startet 30.April.2007 (redigert) er det noen som kan forklare hvordan et ror skal stå iforhold til propell .. ang vinkler avstander osv.. har bygd om propellaksel og fått roret nærmere propellen og etter det må jeg "ratte" litt til venstre hele tiden under drift for at båten skal gå rett.. det er jo kreftene fra propellen som skyver roret tilside men er det noen mulighet for å kompansere for det med bearbeiding av roret?? har ror innfestinger og propellaksel ute nå .. Redigert 30.April.2007 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
roaldbj Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 Her er det mange faktorer som spiller inn. Det at du "må ... "ratte" litt til venstre hele tiden under drift for at båten skal gå rett..." - skyldes dette at du ikke har tilbakeslagsventil på rattpumpen? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 1.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2007 vet ikke om tilbakeslagsventil .. problemet ble merkbart når jeg flyttet propellen nærmere roret, er tilbakeslagsventil noe som går an å ettermontere?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Ingar Svart 1.Mai.2007 Del på Facebook Svart 1.Mai.2007 Har aldri hørt om dette før. Men det sies at propellen jobber mer effektivt jo nærmere roret den står, dette fordi roret minsker den energien man taper på at propellstrømmen roterer. En måte å kompensere sidekraften på er å montere ett lite servoror i bakkant av roret, men det må være stillbart slik at man kan finne riktig vinkel. Påhengsmotorer har en liten finne på undersiden av kavitasjonsplatan for å kompensere for sidekrefter.. Tilbakeslagsventil hindrer krefter fra roret å bevege rattet på hydraulisk styring. Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 1.Mai.2007 Del på Facebook Svart 1.Mai.2007 Har du fått propellen mye nærmere roret? I en bok jeg har (Trebåten av Ole-Jacob Broch), står det at avstanden mellom propell og ror bør være 15% av diameteren på propellen. Om den er for nær vil den vel gi mye krefter sideveis på roret Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 1.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2007 var vel ca 8 cm fra roret .. 21" propell. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Gabba III Svart 1.Mai.2007 Del på Facebook Svart 1.Mai.2007 Da er du akkurat på 15%, så da er vel ikke det problemet skulle jeg tro Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 1.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2007 ok, men det ble veldig merkbart etter ombyggingen .. erd det noen som vet om den horisontale fremkanten av roret skal \bør ha samme vinkel som propellen?? at roret da blir hellende litt nedover Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 ok, men det ble veldig merkbart etter ombyggingen .. erd det noen som vet om den horisontale fremkanten av roret skal \bør ha samme vinkel som propellen?? at roret da blir hellende litt nedover Roret skal ha samme vinkel som bunnen på båten. Et profilert ror ville nok hjulpet på dette slik at virkningen ikke hadde blitt så merkbar. Du finner profil for et slikt ror i dokumentarkivet. Årsaken kan være at akslingen er flyttet en liten tanke til siden i tillegg til at propellen nå er nærmere roret. Propellstrømmen vil alltid trykke roret til en side. Har du propell som går venstre vil roret bli presset til høyre og du må justere med å dreie rattet til venstre. En annen årsak er at roret kan være skjeivt. Dersom det er en liten sving på roret til venstre, så vil også roret bli presset til høyre. Roret kan bli bedre hvis du justerer det i bakkant. Det er vanskelig å få et helt nøytralt ror, men det kan vli så bra at du vil ikke legge merke til problemet. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 2.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 der kom det innlegget jeg har ventet på ...takk nemo Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
hifo Svart 2.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 ser også at avslutningen av kjølen har noe å si . ifølge ingar... skal støpe igjen bakkant av kjølen i dag,, kunne noen si hvordan avsluttingen skal være med tanke på fart.. ?????? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 ser også at avslutningen av kjølen har noe å si . ifølge ingar... skal støpe igjen bakkant av kjølen i dag,, kunne noen si hvordan avsluttingen skal være med tanke på fart.. ?????? Formen på avslutningen av kjølen er også avhengig av hvilken fart båten har. Jo høyere fart, jo slankere må den være. Legger den et tips om dette: "Ny akterkant på kölen. På annan plats har vi beskrivit hur propellern arbetar i virvlarna bakom kölen samt om skrovets medström. Det går att minska denna virvelbildning avsevärt genom att tunna ut kölen eller förlänga den med en "Iösköl" i plast, trä e.d. Alternativt att bocka en RF plåt i "V" form och montera den på ömse sidor av kölen. För deplacementsbåtar skall vinkeln (a) vara max 30š och max 15š för planande båtar. Akterkanten (B) bör då helst inte vara bredare än 20-25mm. Se även till att avståndet (L) mellan akterkant lagret och förkant propeller navet inte överstiger 2 ggr. axeldiametern. Det är viktigt att virvlarna i den yttre 50-70% av propellerbladet reduceras eftersom det är där de stora tryckkrafterna alstras. Området kring navet är av underordnat betydelse." Håper dette kan være til hjelp. Legger også ved linken til siden som har denne veiledningen. Link til propellen og naturlovene. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 2.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 veldig bra .. takker og bukker Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.