Jump to content

ror vinkler


hifo

Recommended Posts

er det noen som kan forklare hvordan et ror skal stå iforhold til propell .. ang vinkler avstander osv.. har bygd om propellaksel og fått roret nærmere propellen og etter det må jeg "ratte" litt til venstre hele tiden under drift for at båten skal gå rett.. det er jo kreftene fra propellen som skyver roret tilside men er det noen mulighet for å kompansere for det med bearbeiding av roret?? har ror innfestinger og propellaksel ute nå ..

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Har aldri hørt om dette før. Men det sies at propellen jobber mer effektivt jo nærmere roret den står, dette fordi roret minsker den energien man taper på at propellstrømmen roterer.

 

En måte å kompensere sidekraften på er å montere ett lite servoror i bakkant av roret, men det må være stillbart slik at man kan finne riktig vinkel.

Påhengsmotorer har en liten finne på undersiden av kavitasjonsplatan for å kompensere for sidekrefter..

 

Tilbakeslagsventil hindrer krefter fra roret å bevege rattet på hydraulisk styring.

Link to post
ok, men det ble veldig merkbart etter ombyggingen .. erd det noen som vet om den horisontale fremkanten av roret skal \bør ha samme vinkel som propellen?? at roret da blir hellende litt nedover

Roret skal ha samme vinkel som bunnen på båten. Et profilert ror ville nok hjulpet på dette slik at virkningen ikke hadde blitt så merkbar. Du finner profil for et slikt ror i dokumentarkivet.

 

Årsaken kan være at akslingen er flyttet en liten tanke til siden i tillegg til at propellen nå er nærmere roret. Propellstrømmen vil alltid trykke roret til en side. Har du propell som går venstre vil roret bli presset til høyre og du må justere med å dreie rattet til venstre.

 

En annen årsak er at roret kan være skjeivt. Dersom det er en liten sving på roret til venstre, så vil også roret bli presset til høyre. Roret kan bli bedre hvis du justerer det i bakkant. Det er vanskelig å få et helt nøytralt ror, men det kan vli så bra at du vil ikke legge merke til problemet.

:seeya:

Link to post
ser også at avslutningen av kjølen har noe å si . ifølge ingar... skal støpe igjen bakkant av kjølen i dag,, kunne noen si hvordan avsluttingen skal være med tanke på fart.. ??????

Formen på avslutningen av kjølen er også avhengig av hvilken fart båten har. Jo høyere fart, jo slankere må den være.

 

Legger den et tips om dette:

 

"Ny akterkant på kölen. På annan plats har vi beskrivit hur propellern arbetar i virvlarna bakom kölen samt om skrovets medström. Det går att minska denna virvelbildning avsevärt genom att tunna ut kölen eller förlänga den med en "Iösköl" i plast, trä e.d. Alternativt att bocka en RF plåt i "V" form och montera den på ömse sidor av kölen. För deplacementsbåtar skall vinkeln (a) vara max 30š och max 15š för planande båtar. Akterkanten (B) bör då helst inte vara bredare än 20-25mm. Se även till att avståndet (L) mellan akterkant lagret och förkant propeller navet inte överstiger 2 ggr. axeldiametern. Det är viktigt att virvlarna i den yttre 50-70% av propellerbladet reduceras eftersom det är där de stora tryckkrafterna alstras. Området kring navet är av underordnat betydelse."

 

Håper dette kan være til hjelp. Legger også ved linken til siden som har denne veiledningen.

 

Link til propellen og naturlovene.

 

:sailing:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...