Jump to content

Antall liter diesel per time


MortenF

Recommended Posts

Vannutskiller som står montert i båten er rusten og sliten. Jeg ser at når man skal kjøpe ny, så må man vite antall liter diesel per tid. Finner ingenting om dette i motorens manual. Finnes det en måte å regne det ut på eller noen som kan dette.

 

Motoren er en Ford 2712E (JGM4150D) fra ca 1980.

 

Motorens originale doble dieselfiltre er erstattet med et dobbelt Hengst filter med vender. Maritim produktnr 13175-65. Noen som vet om disse filtrene har vannutskiller også, slik at en egen vannutskiller kanskje er overflødig. Det er tappegreier under på filtrene. Vet heller ikke om dette produktet fra Maritim er riktig dimensjonert for motoren, da det ble kjøpt inn i hui og hast for er par sesonger siden.

 

Ha ellers en super sommer

Morten F

Link to post
Share on other sites

"Gjennomstrømmingen" på et dieselfilter har egentlig ikke så mye med dieselforbruket på motoren å gjøre!(ref.Tebis innlegg)

 

Man må huske på at det er bare en brøkdel som forbrennes av den dieselmengde som sirkulerer i systemet, mesteparten havner via returen tilbake på dieseltanken.

 

Har problemer med å se at en standard vannutskiller kan skape nevneverdige problemer for deg eller at den vil bli noen form for flaskehals, hvis de tilkoplede rør/slanger er de samme som du hadde tidligere.

 

En oppegående forhandler av filter vil vel kunne hjelpe deg her!

Link to post
Share on other sites

Vil gjerne understreke kommentaren fra rogeri.

 

Jeg har to stk Yanmar 6 LYA-STE ombord.

 

På maks turtall, ca 3400 RPM, forbrenner de ca 60 liter hver i timen, og da passerer godt over 600 liter diesel i hver motor hver time, dvs tilsammen ca 1.200 liter/timen.

 

Jeg har ikke sett om det er ett rettlinjet eller kurvlineært forhold mellom forbrukt / gjennomstrømmet diesel.

 

Jeg ble først klar over dette forholdet da jeg forsøkte å måle reelt forbruk av diesel med dieselforbruksmåler.

 

Jeg har forstått at det er flere grunner til det store gjennomstrømningsvolumet, bl.a. hensynet til kjøling av motoren med diesel.

Link to post
Share on other sites

Til denne 68/74hk. Ford motoren trenger du ikke allverden av forfilter med vannutskiller.

 

Denne holder i massevis: http://www.maritim.no/product.aspx?id=4320...upkey=006003132

Husk å kjøpe riktige nipler i forhold til slangen du har......

 

Disse forfiltrene ble i sin tid brukt på de turboladete 2712 motorene på 140 hk. og de gikk da greit de og..... Hvis jeg ikke roter for mye går det rundt 45-50 liter/t igjennom disse filtrene.

 

Det filteret du henviser til har jeg sett endel ganger montert i div. båter, men de har alle hatt forfilter/vannutskiller først....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

(...) På maks turtall, ca 3400 RPM, forbrenner de ca 60 liter hver i timen, og da passerer godt over 600 liter diesel i hver motor hver time, dvs tilsammen ca 1.200 liter/timen.

 

Jeg har ikke sett om det er ett rettlinjet eller kurvlineært forhold mellom forbrukt / gjennomstrømmet diesel. (...)

Bosch sier at forpumpen skal levere 3-5 ganger så mye brennolje som motoren forbruker, slik at ikke oljen foran innsprøytningspumpene blir for varm og avgir gass. Skilles det ut gass i brennoljen, vil ikke innsprøytningspumpene fylles helt med olje. Resultatet blir at motoren går ujevnt.

 

Motorens turtall bestemmer leveranse fra forpumpen. Motoreffekt og turtall (driftspunkt) bestemmer motorens forbruk. Forholdet forbrukt / gjennomstrømmet diesel vil derfor variere med hvordan man kjører motoren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...