enter4u Startet 3.Desember.2003 Del på Facebook Startet 3.Desember.2003 Nå er jeg forvirret. Er det slik med båtvarmere som med biler? Noen liker Volvo, andre Ford osv. Er det stor forskjell på varmerne? Det er snakk om luftvarmere fra 1800-4000w. Hva skal jeg se etter på brukte varmere for å forsikre meg om at de er bra? De er jo som regel demonterte når de skal selges. Kan noen hjelpe meg med noen tips? Kurt Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 3.Desember.2003 Del på Facebook Svart 3.Desember.2003 Er det dieselvarmere eller kjølevannsvarmere du er ute etter? Har selv en 10Kw Ardic varmer som går på kjølevatnet på motoren og er veldig fornøgd. Etter 5 minutter er rutene doggfrie og etter en liten halvtime er det varmt å godt i båten. Meir enn nok effeft. bruker stort sett kun det laveste stillet. Båtlivet ble mye bedre og vi kan no dra på tur også om kvelden. En kjølevannsvarmer koster veldig lite samenliknet med en dieselvarmer, men kan da kun brukes når motoren er i gang. Det er vel også en fordel med ferskvannskjøling. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 3.Desember.2003 Del på Facebook Svart 3.Desember.2003 Det er vel også en fordel med ferskvannskjøling.Du får ikke særlig mye glede av en vannvarmer ved sjøvannskjølt motor. Da er vanntempen under 50 grd. og varmeren gir ikke store effekten. Diesel/parafinvarmere: Wallas er jo litt kjekke da de bruker svært lite strøm men kan være en smule kranglete i drift. Selv har jeg en Wallas 1800 som er såpass gammel at Wallas Norge ikke kjente til den i det hele tatt men den virker nå stort sett greit. Bruker veldig lang til på å bli varm, gjerne 15-20 minutt og kanskje enda lenger før den gir skikkelig varme. 2 tips vedr. montering: 1: Monter varmeren slik at den er lett tilgjengelig og kan demonteres uten å demontere halve båten. 2: Bruk kortest mulig luftslanger og bruk slangeisolasjon. Da får du langt bedre nytte av varmen (forsvinner ikke underveis). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
enter4u Svart 3.Desember.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2003 Aha!!! Er det derfor min ferskvannskjølte (ikke lukket system, men går i ferskvann) Fm 16 går på 45 grader? Fordi at vannet aldri blir oppvarmet. Og ja....det er dieselvarmer jeg prater om. Ser vannvarmere som gir 20 og 30kw, men det er vel bare i teorien og når kjølevannet har optimal temperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 3.Desember.2003 Del på Facebook Svart 3.Desember.2003 Hei Har selv montert en ny Eber airtronic D4, kjempevarmer. 4000w i en båt på 26 fot, da kan du steke egga på skottene. Den justerer seg selv ned etter termostaten, og etter å ha varmet opp båten senker den farten/temparaturen og er nesten ikke hørbar. Eksos med "potte" gjør også at det er stille utenfor båten. Kjekt for nabon. Problemet med en vannvarmer er jo at hvis du ligger i havn vår/høst over helgen, da er det ikke mye varmt vann til varme. Starte er vel ikke likt blant nabobåtene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.