Jump to content

Lakkering av teak


Lotus

Recommended Posts

Denne våren er våren da diverse teak i cockpit'en må pusses ned og lakkeres på nytt.

 

Har pusset ned sokkelen til førersetet og lakkert første strøk med Benar UVR. Det ble meget bra. Den svake bruntoningen jevnet ut nyansene i teaken og gav det hele en varm fin glød. Bra. Foreløpig.

 

Nå står greia til tørk i kjelleren og jeg har brukt litt tid på å lese noen innlegg om Benar UVB.

Veldig værbestandig, blank, fin, sprekker ikke. Så flott. Det er bare det at den har visst store problemer med å tørke skikkelig. Gir visst en litt klissete overflate i en halv evighet.

 

Jaha. Tørker den seint? Forblir den klissete? Hva bruker man da til toppstrøk? Vanlig lakk? Men vanlig lakk uten toning/UV-filter smuldrer vel opp i løpet av 4-5 år i en cockpit? Jeg har ikke lyst til å gjøre denne jobben særlig ofte, for det er veldig mye jobb å pusse ned, koste, vaske, avfette og lakke 4 strøk.

 

Noen gode råd? Bruke noe annet enn Benar UVR? Lakk uten noen form for pigment er ikke spesielt holdbar i solsteiken i cockpit'en så vidt jeg veit.

Link to post
Share on other sites

Håper noen kan gi deg bedre tips en meg med tanke på ditt valg av olje/lakk. Har ingen erfaring med olje før lakkering i båt. Lakket alt med 3 stjerners lakk. Dørken under kalesjen holdt i 10 år før den hadde behov for en runde med lakk, her var den plassen med mest belastning. I forr og aktercabin samme lakk, så ut som nytt med samme alder. De plassene som ble fortest slitt var der det kom fugtighet, her flasset lakken etter noen år, men var enkel åvedlikeholde dersom "skaden" ble tatt med en gang.

Brukte ikke annet knep enn å vaske teaken med 96% sprit og tynne de første strøkene 20%.

Lakken hadde UV filter. Men selv med dette ble trevirket som ble utsatt for sollys en del lysere med tiden..

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Det er sikker mange gode produkter, men jeg blir litt overrasket over at International-prduktene ikke nevnes oftere her på BP. I ditt tilfelle hadde jeg brukt International Interpreg olje. Den smøres vått-i-vått og de første strøkene kan gjerne være noe tynnet. Interpreg har meget god oppsugningsevne, og du trenger langt færre strøk enn med f.eks. Owatrol D1. International har mange ulike lakkprodukter, og personlig liker jeg Schooner. En slitersterk og veldig blank lakk med god varighet. Denne kombinasjonen har jeg brukt med stort hell på Teak, Mahogney, Eik og Furu.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...