Jump to content

Tredekk - sliping, tetting,+ utsyr til jobben


kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg vet at enmet har vært tatt opp mange ganger, men etter søk finner jeg ikke helt ut av dette. Derfor:

 

Sliping av dekket:

Jeg lurer på hva slags slipemaskin/utstyr man pleier å bruke for å slipe et dekk? Hvor grov sandpapir, type maskiner osv. Her snakker vi om en furu dekk på skøyten min der natingen ser ok ut, men selv dekket trengs litt stell for å se noelunder pent ut. Bruker jeg en vanlig båndslipemaskin hjemmefrå? Det tar evighet det? Eller finns det større maskiner som er tilpasset dette? Dekket er på en 48ft skøyte.

 

Tetting mot Al. Rekkverk.

Har fått beskjed før at Tek7 er "tingen" for både nating av dekk og tetting av dekk mot aluminium skanskekledning (tror det er det det heter? = rekkverk). Jeg prøvde det i fjor på en plass der det trengs men fikk aldri den tek 7 til å feste skikkelig, kanskje fordi det var fortsatt en del olje i treverket? Jeg kunne egentlig tenkt å tettet mot den Al. rekkverk langs hele båtens sin lengde for å passe på at alt er i orden, men ser at den svarte "stoff" som ligge der inne (mellom Al. og tredekket) allerede er veldig hardt og virker bra for det meste. Dette er IKKE tek 7. Hva er det for noe, hvor få jeg takk i det, og er det enklere/billigere/bedre til dette formål? Må dekket være rent for olje for å gjøre dette enten med tek 7 eller denne andre type tetting?

 

Fordekket.

Hovedekket mitt er tre med olje i, men på det dekket framme er det et tynnt svart lag (1mm?) med et eller annet som er lagt på. Her se jeg ikke dekket selv men det svarte beleg om du vil kalle det for er "oppå". Tror ikke dette er heldig på sikt i og med det har begynt å flasse her og der og vann kan ligge under det stedvis. Hva er dette for noe? Skal jeg bare rive det opp + slipe vekk resten og bare begyne å olje dekket framme også? Akkurat nå ser ikke det svate fordekk særlig pent ut og har mistanke om det er ikke gunstig som det er nå.

 

Spant mot dekk

Hva bruke man for å tette mellom trespanter og dekket der de finns på fordekket? (det er bare på fordekket jeg har dette og på hovedekket er det Al. rekkverk som sagt).

 

Tid?

Med rett maskin(er), hvor lang tid går det for å slipe ned et slik tredekk ordentlig for to man?

 

Setter pris på svar,

 

Kevin

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Etter all sansynlighet er dekket ditt drevet og beket slik bastard30000 sier. Det er ikke uvanlig at dekket kan lekke litt i natene etter vinteren, natene sprekker fordi treverket "lever". Da er det bare å gå over med varme å smelte beket der det lekker, slik at det blir flytende, og får størkne på nytt. Da blir et tett igjen.

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

En parkettsliper kan vel funke den, men du kan og høre etter den mindre som du bruker langs listene denne tar og som bare rakkern. SIDEBOY heter den vi leier ut på jobben. Hoved maskinen heter WOODMASTER. Disse får du papir til i forskjellige korninger men vi leier sjeldent ut WOODMASTEREN his det er snakk om furu gulv. Da har vi en maskin ssom heter WOODBOY som har rund tallerken og er noe mindre grådig en WOODMASTEREN. Tror de fleste om leier ut maskiner til dette formålet har maskiner av detet merket (mulig at den vi har som heter woodmaster og blir kalt WOODBOY altså det samme som parkett sliperen)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...