Jump to content

septiktank billig bra?


torh

Recommended Posts

Hei

Jeg har endelig tatt mot til meg, og gått igang med utbytting av den orginale septiken. Den gamle tanken har ikke vært i bruk siden jeg overtok båten for noen år siden, og innholdet var rimelig kompostert, men nå er den tankenpå dynga. Jeg skal kjøpe ny tank. Er det noen som har noe å anbefale? /fraråde?

Link to post
Share on other sites

Får du tak i en septiktank billig er den neppe bra. Sånn er det bare. Skal du investere i ny tank, så ikke snu på kronene. IL eller tilsvarende bedrift lager en etter dine mål i syrefast, og de vet av erfaring hva som kreves av feks skvalpeskott. Koster noen kroner, men du angrer ikke. Be om ei skikkelig utlufting på ca en tomme eller mer. Luftinga på bildet i inlegg # 2 er mer for trykkutjamning å regne enn lufting. Den tanken vil gi dårlig forråtnielsesprosess og bedriten lukt om den ikke er i kontinuerlig bruk. Få dem også til å rigge tanken klar for en eller annen form for eksterntømming.

Link to post
Share on other sites

:sleep: Jeg har satt i en sånn tank på bilde over og er fornøyd med denne,er og anbefale lite og lett og plassere.Når det gjelder fåråtning så lar en ikke sakene ligge i månedsvis i denne uansett.Jeg tømmer tanken så fort det er mulighet for dette.Da har jeg en tom tank når jeg skal legge til på diverse steder osv.MvhBjørn :flag:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Monterte en slik tank som vist over i fjor vår. Fikk kun plass til en 40 liters utgave, men det holder faktisk greit i to døgn for en familie på fire! Så jeg er godt fornøyd med denne ja! Luftingen har heller ikke vært noe problem, ingen luktproblemer! En såpass liten tank blir uansett tømt ofte, så da er det begrenset hvor mye forråtnelse som rekker å foregå i den...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har bestilt en 70 l plasttank fra Plastinvent. Får montert inn- og utløp på topp (ut m/sugerør). Har tro på plast til septik. Slipper korrosjonsproblemer/tæring som mange har erfart både på aluminium og syrefast.

Mange innlegg om septiktank her på BP. Det er bare å finne (søke) og lese.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt samme tank som på bildet og holder på å monter nå :yesnod:

I katalogen står det at den kan monteres både liggende og stående. Min tank blir stående på høykant, 2 meter fra toalett med ca 70 cm høydeforskjell fra utflens på toalett opp til innflens på tanken.

Håper ikke det blir noe problem med skylling/ nedspyling i toalett pga denn høydeforskjellen, eller :confused::confused:

Link to post
Share on other sites

Stående på høykant?

Blir ikke da alle stussene pekende oppover da?

Stussene skal vel være på siden med luftestussen høyest?

 

Joda, på høykant med stussene forover mot baugen, og innstuss og lufting øverst. Akkurat som på bildet om du vrir litt på skjermen

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg kjøpte en septiktank hos Seasea som trodde den var syrefast ifjor. Tok feil av den er rustfritt septiktank. Hos maritim selger syrefast septiktank. Pass på. Der er like hverandre septiktank seasea og maritim. :headbang: Men håper jeg den holder fint mange år ? :confused:

 

At-le :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Maritim har justert opp prisene nylig fra 1790,- til 1995 for 56 literen men er nok fortsatt et bra kjøp.

SeaSea sin er billigere men som At-le nevner er denne ikke syrefast.

 

Jeg sjekket med SeaSea før jeg handlet ny i høst og de bekreftet da at denne ikke var syrefast og jeg valgte derfor Maritim sin.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Har du fått bekreftet at Maritim sin versjon er syrefast? Synes disse tankene virker mistenkelig like hverandre, sikkert lagd på samme fabrikk...

 

Jeg kjøpte en slik tank gjennom en lokal båtutstyrsbutikk, vet ergentlig ikke om den er rustfri eller syrefast. Bestilte egentlig fra Maritim, men de var utsolgt :headbang: . Men vi får se hvor lenge den holder, det er jo ikke sikkert at det er noe dårligere materiale i denne enn de andre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Maritim har justert opp prisene nylig fra 1790,- til 1995 for 56 literen men er nok fortsatt et bra kjøp.

SeaSea sin er billigere men som At-le nevner er denne ikke syrefast.

 

Jeg sjekket med SeaSea før jeg handlet ny i høst og de bekreftet da at denne ikke var syrefast og jeg valgte derfor Maritim sin.

 

Hei SF.

Ja husker det at du påminnet meg at du oppdaget seasea septiktank som har ikke syrefast. Da jeg trodde at seasea og maritim selger samme septiktank type syrefast. Du våknet meget bra. :yesnod: . Ikke meg. :headbang: Neste gang jeg handler nøyaktig. ikke som blind som helst handler kattsekk :nono:

 

At-le :blush:

Link to post
Share on other sites

Hadde nok en god dag den dagen og kom på å spørre :wink:

Men i følge SeaSea har de solgt den typen du kjøpte i ca 10 år uten reklamasjon så den lever nok lenge den og. Det spørs om det ikke har lyst på ny båt før du trenger å skifte tank :lol:

 

Rart med den trefots syken den er ganske smittsom.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...