Jump to content

Oppussing av motor/spraymaling


p-kaill

Recommended Posts

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig OPPUSSING AV MOTOR/SPRAYMALING.

 

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Hei, har en motor som jeg har overhalt og så tenkte jeg å spraylakkere den med motorlakk.

Men det er utvendig rust på endel av motoren, dersom jeg sparylakkerer vil rusten slå igjennom etter en liten stund.

Er det noen som har et råd hva jeg kan gjøre ? Klart sandblåsing ville gjøre susen men det er jo en omfattende prosess.

Forslag tas imot med takk.

Link to post
Share on other sites

Du for bruke noe rustdreper først jeg brukte en slags syre,pusset litt av det løse først og smurte på dette og vasket av.Etter på sprayet jeg motoren med orginal lakk ble bra og ikke rust tilbake.MvhBjørn :cheers:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Vet at flere har brukt Owatrol olje for metall som grunning før lakkering med godt resultat. Denne trenger inn i rusten og passiviserer den. Har tenkt å prøve dette selv også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Børst av løs rust og spray på zink som grunning. Zinken tørker på 30 minutter. Deretter påfør maskin emaljen, enten med kost eller spray-boks. Zinken forhindrer videre utvikling av rusten under lakken.

Lykke til !

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Har sakset dette fra internett:

 

Sink spray

Sinkspray gir langtidsvirkende korrosjonsbeskyttelse. Inneholder 92-93% rent sinkpulver i tørr overflatefilm (98-99% renhet i sprøytetåke, toleranse +/- 1%).

Denne høyt sinkholdige kaldgalvaniseringsmassen, sørger for en katodisk rustbeskyttelse (tilsvarende tidligere DIN 50976, utgave 03/1980) på alle metallflater, også varmgalvaniserte.

Massen tørker hurtig til en fastsittende beskyttelseshinne bestående av mikrofine sinkpartikler, som motstår såvel saltvann som temperaturer opp mot 500°C. Produktet er godkjent iht. saltspray tåketest DIN 53167 resp. DIN 50021.

Støvtørr i løpet av ca. 15 minutter. Overflate kan overmales eller sparkles uten bearbeiding etter ca. 12 timer. Pga. sin høye sinkholdighet tilfredsstiller produktformelen kravene i den nye DIN EN ISO 1461 (utkast

 

Som beskrevet: Temperaturmotstandig opp til 500 grader C. Det burde jo holde!!!

:seeya: Lykke til!!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...