Jump to content

IF-Tracker - noen erfaringer


seilbåt

Recommended Posts

Det virker som om produksjon av "alarmsystemer" til bruk ombord i båt er i ganske kraftig utvikling.

 

RedKnows i Sverige har over flere år utviklet et interessant system som kan sende viktige meldinger over mobiltelefonnettet.

 

Jeg har enda ikke blitt overbevist om at noen av disse er "perfekte" for oss småbåtbrukere.

 

Hadde vært intereessant med flere brukererfaringer.

 

Jeg monterte for ca 1 1/2 uke siden AIS sender (klasse B) - og etter det har jeg mulighet for kontinuerlig overvåking av båten - men jeg har ikke sett om dette systemet også gir mulighet for alarmmelding om forflytning o.a. avvik.

 

Det fasinerende med AIS er at båtens posisjon og fart kan avleses:

 

1) uten kostnader

 

2) fra internett uavhengfig av hvor man befinner seg.

 

Dersom internettet også vil kunne gi umiddelbar opplysning om forflytningsposisjon i forhold til fortøyd posisjon, må vel dette være et godt system for overvåking av forflytning av båten.

 

 

Jeg tror ikke at AIS i løpet av de første årene vil gi muligheter for informasjonsoverføing av vanninntregnig og lavt batterinivå?

Link to post
Share on other sites

Phoebe,

 

hvordan skal "kjeltringen" finne ut hvor AIS senderen og AIS antennen er montert på båten?

 

Skal han sage/fjerne ned:

 

- masta,

- antennene,

- overbygget,

- flybridge,

- alt over vannflata?

 

Jeg kan gjerne invitere medlemmer her på BP som har fulgt diskusjonene mine - og deretter vurdere hvor sikkert systemet er.

Link to post
Share on other sites

Så sant dette er skjult anlegg, så kan det sikkert fungere veldig greit.

Mine erfaringer med AIS (har det ikke selv) er imidlertid en boks som gjerne står montert

med betjening i nærheten av førerplass.

 

Jeg regner med at tyverier av litt større båter foregår av folk med noe innsikt i hva de stjeler,

og således også kjenner til mange av systemene som kan være ombord.

 

Du kan imidlertid regne med at dersom jeg ser båten din,

vil du ganske sikkert høre fra meg på VHF`en.

En omvisning på skipet ditt står høyt på ønskelisten :yesnod:

Link to post
Share on other sites

En bekjent med samme båtmerke som meg fikk installert If-tracker. Nå har han ikke båten lenger. Ifjor ble den stjålet og forsvant fra Helgeroa ved Larvik og ble borte.

 

Trackeren utløste og sendte ut to signaler før den ble stillle for for godt, ett i båthavna og ett lenger ut i fjorden. Tyvene hadde sansynelig funnet trackeren veldig raskt og satt den ut av spill. De fikk også arbeide uforstyrret med å stjele båten. Problemet med slike lydløse tyverisikringer er nettopp det at de ikke evner å avverge og forebygge tyveri slik som alarmer med sirene og lys kan gjøre.

 

Mulig trackeren gir rabatt på forsikringen, men den viste seg å være verdiløs som tyverisikring.

Link to post
Share on other sites

Med en vanlig dårlig FM radio eller annet lydutstyr er det jo enkelt å påvise at GSM meldinger sendes. De fleste har sikkert hørt pakkerepitisjonsfrekvensen på en radio. Kan sikkert tilogmed brukes til å lokalisere hvor enheten er plassert. Mulig VHF enheten til Guard System er bedre når det gjelder denne problemstillingen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...